ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА
5. Психологія індивідуальності
5.3. Здібності
Запитання. Завдання
1. Який зв'язок існує між здібностями та знаннями, навичками і вміннями?
2. Чи впливають вроджені задатки на майбутні здібності людини?
3. Чому яскраво виражені здібності у дитини нерідко зникають із піком?
4. Які особливості здібностей виявлялися в тому, що геніальний Ейнштейн часто забував день народження своїх дітей?
5. Чим можна пояснити, що геніальні люди не завжди були визнані за їх життя?
6. Прокоментуйте вислів «Талант робить те, що може, а геній — те, що повинен».
7. Чим відрізняються між собою обдарованість, талант і геніальність?
8. Поясніть, чи можна за результатами виконаної діяльності судити про здібності людини.
9. Чи визначають вроджені задатки вид майбутніх спеціальних здібностей?
10. Прочитайте притчу і поясніть, якими повинні бути умови, щоб людина могла розвинути свої задатки і перетворити їх на здібності:
«Дуже допитливий чоловік хотів з'ясувати, хто був найвидатнішим полководцем усіх часів і народів. Йому сказали, що найкращий уже помер і піднісся на небо. Біля райських воріт чоловік звернувся до апостола Петра з проханням допомогти в пошуках. Апостол вказав на душу, яка стояла неподалік.
— Вибачте, цього чоловіка я знав у земному житті. Він був шевцем.
— Правильно. Але якби він став полководцем, то, без сумніву, перевершив би всіх».
Література
Айзенк Г. Ю. Интеллект: новый взгляд// Вопросы психологии. — 1995. — № 1.
Артемьева Т. И. Методологический аспект проблемы способностей. — М„1977.
Барков В. І., Тютюнников А. М. Як визначити творчі здібності дитини. — К., 1991.
Гільбух Ю. 3. Розумово обдарована дитина. — К., 1993.
Дружинин В. Н. Психология общих способностей. — М., 1995.
Загальна психологія/ О. Скрипченко, Л. Долинська, 3. Огороднійчук та ін. — К., 1999.
Колінець Г. Г. Індивідуально-психологічні особливості дослідницьких здібностей старшокласників// Наукові записки ТДПУ. — Серія 3. Педагогіка і психологія. — № 3. — Тернопіль, 1997.
Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. — К., 1989.
Крутецкий В. А. Психология математических способностей школьников. — *М„ 1968.
Лейтес Н. С. Умственные способности и возраст. — М., 1971.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. — М., 1989.
Теплов Б. М. Проблемы индивидуальных различий. — М„ 1961.
Психологічні знання потрібні кожній людині на всіх етапах її життя. Передусім вони необхідні для глибшого пізнання себе, своїх потенційних можливостей, а також розуміння інших людей. Вони допомагають людині правильно організовувати роботу над собою. На цих знаннях ґрунтується пізнання сенсу життя і розуміння тих складних соціально-психологічних проблем, які прагне вирішити суспільство.
Вивчення психології необхідне для фахового зростання, оволодіння новою технікою, налагодження гармонійних стосунків у трудовому колективі, формування в ньому належного морально-психологічного клімату. Про її важливість свідчить рішення ЮНЕСКО оголосити XXI століття століттям психології.
Без знання психологічних особливостей становлення і розвитку особистості неможливо виховувати підростаюче покоління. Тому психологія є основою для опанування педагогіки.