Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Бджільництво - словник-довідник

ВІДВОДКИ штучно сформовані невеликі сім'ї бджіл. Метою формування В. є поступове перетворення їх на нові сім'ї. Формування В. можливе як застосування одного з методів запобігання ройовому стану в бджолосім'ї.

Час і спосіб формування В. залежать від наявності на пасіці запасних маток і зрілих маточників, від цілей, які переслідуються при створенні О., від стану бджолосімей і місцевих кліматичних умов.

Для формування В. із гнізда однієї сильної або декількох сімей відбирають частину молодих бджіл, частину стільників із розплодом і кормом в окремий вулик. Новій сім'ї дають молоду матку або зрілий маточник. Якщо В. формують із бджіл і розплоду однієї сім'ї й поступово посилюють розплодом тільки з материнської сім'ї, то такий В. називають індивідуальним. Формування такого В. сприятливе при проведенні племінної роботи на пасіці.

Найсприятливішим часом для формування В. є період невеликого узятку. Там, де головний узяток починається рано, а індивідуальний В. не встигає набрати сили, формують збірний В. Для цього від 2-3 сімей беруть по 1-2 рамки розплоду й по 2-3 рамки бджіл, і з'єднують їх в одну сім'ю. Дробити середні за силою бджолині сім'ї, особливо перед головним узятком, не рекомендується, тому що ні материнська сім'я, ні В. не зможуть повною мірою використовувати його.

Формувати В. можна як навесні, так і восени, як з неплодовими матками, так і з маточниками. Але завжди потрібно формувати В. від здорових і сильних сімей, які займають по 10-12 рамок і мають не менше 8-9 рамок із розплодом. В. із плодовими матками необхідно формувати такої сили, щоб бджоли займали не менше 5 і не більше 8 рамок бджіл, й у гніздо дають 4-5 рамок розплоду.

Матку найкраще підсаджувати через 3-5 год після формування В., коли бджоли зрозуміють, що вони залишилися без матки, і краще сприймуть підсаджену. Маточник краще давати наступного дня.

Формувати В. з великою кількістю бджіл і розплоду з неплодовою маткою або маточником немає рації, тому що при відсутності розплоду велика кількість бджіл-годувальниць буде не задіяна в роботі. Крім того, неплодова матка, яка вилетіла на спарювання, може загубитися, і В. доведеться ліквідувати.

У вулик В. дають 3-4 кг медопергові рамки.

В. формують у сонячний день, коли у вулику залишаються молоді нелітні бджоли. Відбирають кілька рамок із бджолами й розплодом (краще запечатаним), переставляють їх у порожній або перегороджений вулик-лежак і переносять його на інше місце. Підсаджують молоду матку й поміщають у гніздо маточник. Дають у стільнику води, скорочують льоток до 2 см і добре утеплюють гніздо. Формування й контроль за В. нічим не відрізняється від роботи з нуклеусом. Пізніше, коли матка заплідниться, В. посилюють 3-4 рамками печатного розплоду через кожні 5-7 днів, двічі-тричі.

В умовах раннього медозбору високі результати дають В. з перезимованими плодовими матками. У місцевостях, де головний узяток настає пізно (у липні серпні), добре працює матка, виведена навесні.

В. з неплодовими матками або з маточниками, з невеликим гніздом на 2-3 гніздові рамки називають нуклеусами. Якщо матка почала червити, В. посилюють зрілим розплодом від основних сімей. Спочатку нуклеусу дають одну рамку, а через 6-8 днів, коли більша частина розплоду з'явиться на світ, дають відразу 2 рамки. Підсилення проводять доти, поки В. не займе 5-6 рамок, надалі він розвиватиметься самостійно, поступово переростаючи в нормальну за силою сім'ю. Якщо В. посилюють бджолами й розплодом, то матку основної сім'ї на якийсь час поміщають у клітинку й стежать, щоб вона випадково не потрапила до відібраних бджіл.

Чим раніше будуть сформовані В., тим із більшою впевненістю можна буде сказати, що в сім'ях від «перенаселення» не виникне ройовий інстинкт і головний узяток буде максимально використаний.

Якщо для формування ранньовесняного В. немає можливості одержати молодих маток навесні, використовують запасних перезимованих плодових маток. Якщо В. розміщений у вулику-лежаку поруч з основною сім'єю, то дуже вигідно періодично його відкритий розплід віддавати на виховання основній сім'ї, а замість відібраних рамок давати таку ж кількість печатного розплоду. Позитивним моментом цього способу є те, що В. підсилюється за рахунок розплоду від основної сім'ї, а основна сім'я допомагає тільки обігрівати його.

Якщо В. знаходиться в одному вулику з основною сім'єю, то гнізда сімей для кращого їхнього обігрівання роблять суміжними, розділяючи глухою перегородкою, з льотками, спрямованими в протилежні боки. Коли В. набере силу, його пересаджують в окремий вулик.

При організації В. літні бджоли сильної сім'ї можуть повертатися у свої колишні гнізда. Для того щоб цього не відбувалося, краще використовувати сильну сім'ю, яка почала роїтися. Із краю її гнізда обережно виймають по одній-дві медяні рамки із

сидячими на них бджолами й похило прикладають до прилітної дошки В., який необхідно підсилити. Відчувши сирітство й запах чужої сім'ї, бджоли з цієї рамки набирають повні зобки меду й заходять у її гніздо.

Зазвичай чим довше сидять бджоли на рамці з медом і чим більше вони витрачають часу на те, щоб перейти зі стільника в гніздо, тим більша ймовірність, що бджоли назавжди залишаться в цьому гнізді.

Посилення проводять пізно ввечері, коли припинилося масове літання бджіл.

Відстань між приставленою рамкою й льотком залежить від величини льотка й сили В. Чим менший льоток і слабкіший В., тим ближче до нього поміщають рамку з бджолами, і навпаки. Якщо у В. є чотири розплідні рамки, то рамки з бджолами сильної сім'ї приставляють на відстань не менше 15 см від льоткового отвору. Максимум через ЗО хв бджоли почнуть проситися у вулик.

Якщо, наприклад, ширина прилітної дошки складає 15 см, то рамку з бджолами приставляють безпосередньо до неї вузьким бічним боком на землю, при цьому верхня частина стільника спиратиметься на прилітну дошку.

Рамку з бджолами не можна ставити також далеко від прилітної дошки, тому що бджоли можуть не відчути запаху гнізда неблагополучної сім'ї й усю ніч просидять на своїх рамках, але так і не зайдуть у В. Цим способом можна підсилювати не тільки О., але й нуклеуси. Позитивним моментом у ньому є те, що бджіл з повними зобиками меду впускають, найчастіше, у будь-яку сім'ю й бійки бджіл не спостерігаються. Застосовуючи цей спосіб, потрібно стежити, щоб прилітну дошку В. не забруднити медом.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.