ГЕОГРАФІЯ - Золота колекція рефератів - 2018
ЕКОНОМІЧНА ГЕОГРАФІЯ США
План
1. Загальна характеристика.
2. Глобалізація бізнесу й інформаційна революція.
3. Фінансова система.
4. Сільське господарство.
5. Розвиток промисловості, транспорту й сфери послуг.
6. Зовнішньоекономічні зв’язки.
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА
Сполучені Штати Америки є найбільшою державою світу. Країна розташована в усіх кліматичних поясах, що сприяє сільському господарству й туризму, має більше ста видів корисних копалин. З природних ресурсів найбільшу частку в обсязі продукції видобувної промисловості у вартісному обчисленні складають енергоресурси (90 %): нафта, вугілля, природний газ, уран. Близько 75 % видобутку металів припадає на залізну руду й мідь. Разом із тим до 50 % потреб національної економіки в мінеральній сировині задовольняється за допомогою імпорту. Зокрема, США не має у своєму розпорядженні запасів таких стратегічних металів як хром, марганець, вольфрам, кобальт. Маючи п’ять відсотків світового населення, країна видобуває п’яту частину світового виробництва міді, вугілля й нафти. Сільське господарство Сполучених Штатів постачає на світовий ринок 50 % кукурудзи, 20 % яловичини, свинини, баранини, близько однієї третини пшениці. США — найбільший світовий покупець (13 % світового експорту) і продавець (18 % світового імпорту). Причому, що характерно для американської економіки, державні підприємства можна перерахувати на пальцях (поштова служба й комісія з ядерних досліджень), навіть авіалінії і телефонна система в США приватизовані. Основні зусилля уряду зосереджені на розробці й дотриманні антитрестового законодавства. Сутність цієї системи полягає в недопущенні змови великих компаній (трестів) і встановлення монопольних цін на товари й послуги.
Валовий національний продукт, валовий внутрішній продукт і ВНП
на душу населення в 1998 і 1999 рр.
1998 |
1999 |
|
ВНП (у млн дол. США) |
7 902 976 |
8350 957 |
ВВП (у млн дол. США) |
8 230 397 |
8 708 870 |
ВНП на душу населення |
||
(у дол. США) |
29240 |
30600 |
Американська модель економіки характеризується такими принциповими рисами як глобалізація бізнесу й інформаційна революція.
ГЛОБАЛІЗАЦІЯ БІЗНЕСУ Й ІНФОРМАЦІЙНА РЕВОЛЮЦІЯ
Глобалізація бізнесу означає інтеграцію країни і її суб’єктів хазяйнування у світову економіку. Уже зараз понад половини доходів великих американських корпорацій створюється за кордоном: величезного значення набув процес розвитку зовнішньої торгівлі й іноземного інвестування. У свою чергу США також одержують передові закордонні інвестиційні товари й технології; у країні діють численні філії і дочірні підприємства європейських і японських фірм. Якщо наприкінці 1970-х рр. із зовнішньою торгівлею було пов’язано близько 17 % економіки США, то до кінця 1990-х років американська економіка вже на чверть залежить від експорту.
Сильні зовнішньополітичні позиції США, першість американської моделі розвитку економіки визначають лідерство США в процесі глобалізації. Жодна інша країна світу поки не в змозі протиставити більш успішну модель росту. США одержують переваги навіть від того, що колишні економічні теорії за всіх часів вважалися неприпустимими.
Зміцнення курсу долара в результаті світової валютно-фінансової кризи і воєнних дій у Югославії призвело до зменшення американського експорту і значного збільшення імпорту. Дефіцит торговельного балансу США досяг небачених розмірів, його оцінюють у суму понад 240 млрд дол. Будь-яка інша країна вже давно б зіткнулася із серйозними труднощами, із занепадом вітчизняного виробництва й витисненням вітчизняних товарів із внутрішнього ринку. В економіці Сполучених Штатів нічого подібного не відбувається. Ріст імпорту призвів до збільшення пропозиції, зниження цін, великого вибору в споживачів, створив понад 2 млн робочих місць у сфері послуг, змусив вітчизняних виробників бути більш конкурентоспроможними. Місцеві компанії одержали можливість переустаткування своїх виробничих потужностей за рахунок дешевшого японського і європейського устаткування, що є додатковим фактором росту.
Інформаційна революція є другим могутнім джерелом росту економіки США. Країна переживає справжній інформаційний бум: удосконалюються цифрові технології, постійно утворюються нові компанії, виникають нові галузі промисловості. Тільки водній Силіконовій долині — центрі американських технологій (штат Каліфорнія) щотижня утворюється більше десятка нових компаній. Це по-справжньому перевернуло американську економіку. Якщо донедавна економіку країни рухало вперед автомобілебудування і житлове будівництво, то сьогодні локомотивом розвитку служать інформаційні технології, що забезпечують за приблизними оцінками третину всього економічного зростання. У сфері інформатики й інформаційних технологій США не мають собі рівних. Так, у рейтингу 100 компаній сфери інформаційних технологій журналу Business Week 75 представляють США, а в першій двадцятці — 17 американських компаній.
Компанії
№ |
Назва компанії |
Країна |
Сфера діяльності |
1 |
America online |
США |
Інтернет-технології |
2 |
Dell Computer |
США |
Комп’ютери й периферія |
3 |
Solectron |
США |
Продаж програм і устаткування |
4 |
Vodafone group |
Великобританія |
Телекомунікаційні системи |
5 |
Cisco systems |
США |
Комп'ютерні мережі |
6 |
EMC |
США |
Комп’ютери й периферія |
7 |
MCI Worldcom |
США |
Телекомунікаційні системи |
8 |
Inctomi |
США |
Інтернет-технології |
9 |
Sun Microsystems |
США |
Комп’ютери й периферія |
10 |
Microsoft |
США |
Програмне забезпечення |
11 |
Lexmark International Group |
США |
Комп’ютери й периферія |
12 |
Nokia |
Фінляндія |
Телекомунікаційне устаткування |
13 |
Tellabs |
США |
Телекомунікаційне устаткування |
14 |
Quanta Computer |
Тайвань |
Комп’ютери й периферія |
15 |
IBM Comverse |
США |
Комп’ютери й периферія |
16 |
Technology |
США |
Телекомунікаційне . устаткування |
17 |
Flextronics International |
США |
Продаж програм і устаткування |
18 |
Qwest Communications |
США |
Телекомунікаційні послуги |
19 |
Lucent Technologies |
США |
Телекомунікаційне устаткування |
20 |
Airtouch Communications |
США |
Телекомунікаційні системи |
Глобалізація бізнесу і нові інформаційні технології призвели до реструктуризації економіки США. Глобалізація відкрила нові ринки збуту для американських товарів і послуг, стимулювала виробництво, орієнтоване на закордонний ринок. Глобальний ринок дозволив стати американським компаніям конкурентоспроможними, зросла якість продукції, знизилися витрати і ціни. Торговельні бар’єри багато в чому залишилися в минулому, іноземні компанії одержали доступ на американський ринок, їхня діяльність йде на користь американській економіці. Дешеві товари і дешева робоча сила стають повсюдно доступними. Глобальна пропозиція збільшується завдяки зростанню глобального попиту, і чималий внесок у ці процеси вносить найбільша економіка світу — економіка США.
Інформаційні технологи впливають у свою чергу на цілий комплекс галузей економіки. За допомогою інформаційних технологій можна підвищити продуктивність праці й ефективність управління, знизити витрати, скоротити устаткування, у якому тепер відпадає необхідність, можна значно полегшити комерцію, використовуючи глобальні комп’ютерні мережі. Особливість нової економіки полягає ще й у тому, що сучасні технології постійно удосконалюються, не даючи кривій життєвого циклу продукту впасти вниз.
Нова економіка була б неможливою без гнучкого ринку праці в США. Кожен американець змінює роботу раз на п’ять років, а то й частіше. Робоча сила в США мобільна і може відразу переміститися із західного на східне узбережжя країни і навпаки, якщо там з’являться нові робочі місця з високим рівнем оплати. Свого часу побут американців змінила автомобілізація країни й наявність прекрасних доріг, на сьогодні високорозвинена інформаційна, транспортна і житлова інфраструктура країни відкривають нові можливості всім, хто шукає роботу. У США працює чимало іноземців, яких привабила вища оплата праці, ніж у себе на батьківщині. Іноземці являють собою як найкращий інтелектуальний потенціал європейських і азіатських країн, так і численну некваліфіковану робочу силу.
ФІНАНСОВА СИСТЕМА
Фінанси й кредит. Справжній бум, відірваний від реального сектора економіки, переживають фінансові ринки США. Акції інформаційних компаній ростуть як на дріжджах, але за цим ростом практично не стоїть створення яких-небудь матеріальних благ і послуг. США — один із найбільших боржників у світі, а кількість доларів, що обертаються за кордоном, не забезпечена ніякими резервами. США могли б потрапити в дуже скрутну ситуацію, якби на світових ринках євро потіснив долар як резервну валюту й засіб платежу. У цьому зв’язку США була вигідна валютно-фінансова криза 1990-х рр., оскільки завдяки їй колишній попит на долар відновився, і тепер через систему міжнародних фінансових організацій Штати можуть диктувати умови і видавати грошові кредити потерпілим країнам. Війну в Косово 1999 р. уряд США затіяв із тією метою, щоб послабити позиції євро і ввести в дію новий «план Маршала» для Східної Європи. Економіка США являє собою величезну мильну бульбашку у вигляді перегрітого фінансового ринку, переоціненого долара і піраміди зовнішнього й внутрішнього боргу. Ударивши по країнах Латинської Америки, Південно-Східній Азії й Росії, криза кінця 1990-х років відвела загрозу поширення на перегрітий ринок США.
Заощадження й інвестиції. У порівнянні із Західною Європою і Японією, США вирізняються досить низьким рівнем заощаджень інвестицій (15,4 % ВВП, у той час як у Нідерландах 19,5 %, Німеччині 22,6 %, Японії 29,7 %). Боротьба з інфляцією призвела до зниження процентних ставок і незацікавленості населення в заощадженнях. Вільні капітали американці воліють пускати в обіг на фінансових ринках, купуючи цінні папери. Це підживлення фінансового ринку стимулює непомірний ріст спекуляцій на ньому. З 1998 р. по 1999 р. у США спостерігалося значне зростання особистих капіталів, що було пов’язано з бумом на фондовому ринку. Усього за рік кількість мільярдерів у країні збільшилася з 79 до 268, причому чимало капіталів пов’язані з віртуалізацією ринку паперів. Другим поясненням низького рівня заощаджень є споживче ставлення до життя самих американців. Вони воліють витрачати гроші, купуючи нові речі, одержуючи освіту, подорожуючи. З одного боку, економіка Сполучених Штатів страждає від ослаблення свого внутрішнього інвестиційного потенціалу, що змушує звертатися до зовнішніх інвестиційних ресурсів. З другого боку, економіка США знаходиться на інноваційній стадії свого розвитку: зниження частки інвестицій у ВВП компенсується створенням нових технологій, що сприяють переозброєнню виробництва й інтенсифікації сільського господарства.
СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО
Сільське господарство США характеризується розвитком у ньому агропромислового комплексу (АПК), що відбиває ефективне поєднання науки, сільського господарства, транспорту й галузей промисловості, що перероблюють сільськогосподарську сировину. АПК являє собою єдиний технологічний ланцюжок, що починається в наукових лабораторіях зі створення нових сортів рослин, потім йде процес виробництва в полі під безперервним комп’ютерним контролем, збирання врожаю і його транспортування для наступного зберігання й переробки, а завершує цикл збут виробництва через торговельну мережу. У Сполучених Штатах наявність АПК сприяє високій конкурентоспроможності американського сільського господарства. Основними культурами для сільського господарства є практично усі відомі види рослин (пшениця, кукурудза, фрукти, овочі, бавовна і т. д.), розвинуте також тваринництво, особливо птахівництво. США є найбільшим у світі виробником зерна.
Врожай зернових, технічних культур, овочів і фруктів у США в 1995-2000 рр.
(у тоннах)
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
|
Кукурудза |
187968992 |
234 527 008 |
233867 008 |
247882 000 |
239 719008 |
263 216000 |
Пшениця |
67 117000 |
62 000000 |
67 523 000 |
69327 000 |
62 662 000 |
61950000 |
Бобові |
1 392 000 |
1 266000 |
1 332 000 |
1 379 700 |
1 507300 |
1 168640 |
Тютюн |
576020 |
688 870 |
810 750 |
670940 |
586360 |
485700 |
Просо |
190 000 |
190000 |
190 000 |
200000 |
406190 |
288000 |
Картопля |
'20122 000 |
22 618000 |
21116000 |
21580600 |
21691500 |
21700000 |
Виноград |
5 372 600 |
5 038 750 |
6592 300 |
5 279 800 |
5 652 000 |
6 677 000 |
Цукровий буряк |
25460000 |
24 204 000 |
27 112 000 |
29483 000 |
30 318000 |
31 115 500 |
Рис |
7887 000 |
7 771000 |
8300000 |
8529 850 |
9345 000 |
8 692 800 |
Соняшник |
1 818 600 |
1614 500 |
1667 800 |
2 392 000 |
1969 000 |
1720 000 |
Арахіс |
1 570100 |
1 660 700 |
1605 400 |
1797 800 |
1737 000 |
1 702 000 |
Поголів’я домашньої худоби в 1995 -2000 рр. у США (голів)
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
|
Велика |
102 785 000 |
103548000 |
101656000 |
99744 000 |
99 115 000 |
98048000 |
Свині |
59 738000 |
58201000 |
56124 000 |
61158000 |
62 206 000 |
59 337 000 |
Вівці |
8989 000 |
8465000 |
8024 000 |
7 825 000 |
7 215 000 |
4 719000 |
Коні |
6000 000 |
6 050 000 |
6100000 |
5 030 000 |
5 600 000 |
5 600000 |
Домашня птиця |
1611000 |
1 661 000 |
1 706000 |
1 726 000 |
1720000 |
1 720 000 |
РОЗВИТОК ПРОМИСЛОВОСТІ, ТРАНСПОРТУ Й СФЕРИ ПОСЛУГ
Американська промисловість вирізняється пріоритетом наукомістких технологій, що створюють продукцію на базі найпередовіших технологій. Інвестиції у сферу виробництва стали одним із двигунів економічного підйому в США в 1990-ті рр. Капіталовкладення відповідають близько 11 % ВВП. Понад половини всіх інвестицій у промисловість складають придбання комп’ютерів і засобів інформатики. На базі впровадження передових технологій у процес виробництва відбулося значне скорочення витрат, відзначається зростання продуктивності праці. У США розвинутий весь спектр галузей промисловості, починаючи з традиційних (гірничодобувна, металургійна, нафтохімічна) і закінчуючи найсучаснішими (аерокосмічна, мікроелектроніка, виробництво нових матеріалів і т. д.). Найбільше значення має виробництво засобів телекомунікацій, транспортних засобів, сучасного промислового устаткування, споживчих товарів тривалого користування. Найвищі доходи (зростання прибутку в середині 1990-х рр. — 70 %) приносять електронна й електротехнічна промисловість.
Видобуток корисних копалин у 1996 р. в США
Залізна руда |
39 342 000 тонн |
Мідь |
1 910 000 тонн |
Цинк |
620 000 тонн |
Свинець |
430 000 тонн |
Молібден |
57 000 тонн |
Ванадій |
2 700 тонн |
Ртуть |
550 тонн |
Срібло |
1 800 000 кілограмів |
Золото |
325 000 кілограмів |
Виробництво товарів у 1995 р. в США
Автомашин і мотоциклів |
238384 одиниць |
Літаків і вертольотів |
104 854 одиниць |
Продуктів харчування |
94 072 одиниць |
Верстатів і устаткування |
79 439 одиниць |
Електронних компонентів |
73 642 одиниць |
Ліків |
67 792 одиниць |
Комп’ютерного і офісного устаткування |
66708 одиниць |
Медичного устаткування |
39 535 одиниць |
Сигарет Аерокосмічного |
29 745 одиниць |
устаткування |
29 508 одиниць |
Фотоустаткування Морських кораблів, |
22119 одиниць |
яхт і катерів Дитячих |
15249 одиниць |
і спортивних товарів |
12 123 одиниць |
Аудіо- й відеотоварів |
10 614 одиниць |
Виробництво електроенергії в 1996-1999 рр.
1996 |
1998 |
1999 |
|
Усього (млрд кВт) |
3629 |
3620 |
3678 |
На ТЕС (у % від загальної кількості) |
65,1 |
70,34 |
69,64 |
На ГЕС (у % від загальної кількості) |
9,6 |
8,96 |
8,31 |
На АЕС (у % від загальної кількості) |
18,59 |
18,61 |
19,8 |
На інших типах ЕС (у % від загальної кількості) |
6,71 |
2,09 |
2,25 |
Сфера послуг — основна галузь американської економіки — розвинута практично у всіх напрямках. Це традиційні туризм, банківська справа і торгівля, освіта і медицина. Останнім часом пріоритет одержав розвиток консалтингових, маркетингових і управлінських послуг, а також нові інтенсивні інформаційні технології. Сфера послуг забезпечує 80 % усього приросту зайнятості в країні. Одночасно з ростом кількості зайнятих у сфері нематеріального виробництва відбувається вивільнення високооплачуваних робочих місць у промисловості через підвищення продуктивності праці, автоматизацію й механізацію робочих місць.
Частки у ВВП і зайнятого працездатного населення
Частка у ВВП |
Частка зайнятого працездатного населення |
|
Сільське господарство Промисловість Сфера послуг |
2% 23% 75% |
2,7% 24,8 % (включаючи зайнятих на транспорті) 72,5 % (включаючи управлінський персонал) |
Більша, ніж у США, частка сфери послуг у структурі виробництва ВВП спостерігається тільки в Нідерландів (78 %), Ізраїлю (81 %), Гонконгу (83 %), які через наявні певні конкурентні переваги спеціалізуються в системі міжнародного поділу праці на послугах. Однак вищезгадані країни не можуть скласти помітну конкуренцію США на світовому ринку послуг через свої невеликі розміри.
Велике значення для економіки мають транспортні послуги. У США розвинуті усі види транспорту, країна має прекрасну транспортну інфраструктуру. У сфері перевезень вантажів домінує залізничний транспорт, а в пасажирських перевезеннях найбільше значення мають автомобільний і повітряний транспорт.
Питома вага окремих видів транспорту в загальному вантажообігу американської економіки в 1996 р. у %
Залізниці |
33,5 |
Автомобільний транспорт |
22,1 |
Внутрішній водний транспорт |
11,2 |
Морський транспорт |
18,3 |
Повітряний транспорт |
0,4 |
Трубопроводи |
14,5 |
Найбільші порти країни: Анкорідж, Балтімор, Бостон, Чарльстон, Чикаго, Хемитон Роудс, Гонолулу, Х’юстон, Джексонвіл, Лос-Анджелес, Новий Орлеан, Нью-Йорк, Філадельфія, Порт Канаверел, Портленд, Сан-Франциско, Савана, Сіетл, Тампа, Толедо.
ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНІ ЗВ’ЯЗКИ
Сполучені Штати є найбільшим у світі експортером (13 % світового експорту) й імпортером (18 % світового імпорту) товарів.
Зовнішня торгівля країни в 1994-2000 рр.
(млрд дол. США)
1994 |
1995 |
1996 |
1998 |
2000 |
|
Експорт |
513 |
578 |
625,1 |
663 |
776 |
Імпорт |
664 |
751 |
822 |
912 |
1223 |
Географія експорту
1993 |
1995 |
1997 |
1998 |
2000 |
Західна |
Канада —22% |
Канада —22% |
Канада —23% |
Канада —23% |
Європа — 24,3 % |
Західна |
Західна |
Мексика —12% |
Мексика —14% |
Канада—22,1% |
Європа — 21 % |
Європа — 21 % |
Японія —8% |
Японія —8% |
Японія —10,5% |
Японія —16,5% |
Японія —10% |
Великобрита- |
Великобрита- |
Мексика —8% |
Мексика —10% |
нія — 6 % |
нія —5 % |
|
Німеччина —4 % |
Німеччина — 4 % |
|||
Франція — 3 % |
Франція — |
|||
Нідерланди — 3 % |
Нідерланди — |
Географія імпорту
1993 |
1995 |
1997 |
1998 |
2000 |
Канада —19,3% |
Канада —20% |
Канада —19% |
Канада —19% |
Канада —19% |
Західна |
Західна |
Західна |
Японія —13% |
Японія —11 % |
Європа —18,1 % |
Європа —18% |
Європа —18% |
Мексика —10% |
Мексика —11 % |
Японія —18,1% |
Японія —16,5% |
Японія —14% |
Китай —7% |
Китай — 8% |
Мексика —8% |
Мексика —10% |
Німеччина —5 % |
Німеччина — 5 % |
|
Китай —7% |
Великобрита- |
Великобрита- |
||
нія — 4 % |
нія - 4 % |
|||
Тайвань —4% |
Тайвань —4 % |
Випереджальними темпами розвивається експорт напівпровідників і телекомунікаційного устаткування, транспортних засобів (автомобілів і авіалайнерів), енергетичного устаткування й двигунів, вимірювальних і наукових приладів. В експорті послуг переважають фінансові, управлінські, транспортні, медичні, освітні й консалтингові послуги. Експорт 1998 р. склав 663 млрд дол.
Країни-партнери США з експорту: Канада — 23 %, Японія — 10,3 %, Мексика — 10,1 %, Великобританія — 5,2 %, Німеччина — 3,7 %, Республіка Корея — 3,4 %, Тайвань — 3,2 %.
Імпорт 1998 р. склав 912 млрд дол. Імпорт має для американської економіки ще більш важливе значення, ніж експорт. В імпорті товарів переважає високотехнічне устаткування (комп’ютери й периферія, засоби телекомунікації), одяг і побутова електроніка, транспортні засоби. Машини й устаткування дають дві третини приросту імпорту США, на частку автомобілів і споживчих товарів припадає чверть приросту.
Країни-партнери США з імпорту: Канада — 19 %, Японія — 17,4 %, Мексика — 7,3 %, Китай — 5,6 %, Німеччина — 4,6 %, Тайвань — 3,9 %, Великобританія — 3,6 %.
Зовнішня заборгованість США 1995 р. склала 862 млрд дол.
Грошова одиниця країни — американський долар (100 центів).