Статті за 2019 рік

Ти журналіст, у твоєї газети скрутне становище. Тобі пропонують публікувати джинсу. Яка твоя відповідь і який алгоритм дій

Першим, що я зроблю, так це скажу - ні. Чому?

Перш за все згадаємо, що таке “джинсові” матеріали. Джинса́ — сленгове слово, яке використовується переважно в медійній спільноті. Синонім терміна «прихована реклама». Означає спеціально приховану рекламу чи антирекламу, подану у вигляді новин, авторських текстів, аналітики й телевізійних програм тощо.

Джинса поділяється на комерційну та політичну. У першому випадку рекламують товари чи послуги певної компанії, в другому — політичних діячів.

Тож, якщо мені пропонують публікувати “джинсові матеріали” і я це зроблю, це означатиме, що я стану проплаченим журналістом. Журналістом, для якого журналіська етика не значить нічого. А справжній журналіст мусить служити тільки своїй газеті та своїм читачам. Журналісти не повинні бути зобов'язаними нікому й нічому: ні політичній партії, ні джерелу інформації, ні комерційним чи некомерційним інтересам, ні особливій справі, хоч би якій гідній. І комерційна, і політична “джинса”, яка прийшла на заміну «темникам», порушують засади чесної журналістики, позбавляють людей  можливості отримувати об’єктивну інформацію. З таких позицій будь-яка джинса є злом.

Із-за опублікованих матеріалів спрямованих на поліпшення або ж створення позитивного іміджу політичних партій, окремих політиків, люди отримують неправдиву, не об’єктивну інформацію, що може призвести до фатальних наслідків. Адже це величезний замовний матеріал, який з допомогою напівправди виправдовує чи не показує певних дій та рішень політичних сил. Це велика аудиторія, великі масштаби маніпуляції суспільною думкою, великі наслідки. Не просто так у демократичних  суспільствах мас-медіа називають  четвертою владою – поряд із законодавчою, виконавчою й судовою.

Також медіа-експерти відзначають стрімке зростання  кількості замовних матеріалів в  українських ЗМІ. А це веде нас до ще одного негативного наслідку. А саме йдеться про політичну корупцію, яка несе пряму загрозу демократії і позбавляє громадян можливості контролювати владу. Нормальна журналістика завжди є в опозиції до влади. Використання джинси означає ігнорування принципів журналістики як такої та роботи проти людей.

Якщо не зважати на етичну сторону питання використання джинси у журналістиці, то можна згадати ще дещо. «Джинса»  є різновидом такого явища як прихована  реклама. А частиною 10 статті 1 Закону України «Про рекламу» від 3 липня 1996 р. прихована реклама визначається як «інформація про особу чи товар у програмі, передачі, публікації, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може вводити в оману осіб щодо дійсної мети таких програм, передач, публікацій».

Поширення прихованої реклами українським  законодавством забороняється. В Законі «Про рекламу» це питання регулюється наступним чином:

«Стаття 9. Ідентифікація  реклами

  1. Реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи

способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.

  1. Реклама у теле- і радіопередачах, програмах повинна бути чітко відокремлена від інших

програм,   передач   на   їх   початку   і наприкінці   за   допомогою   аудіо-,   відео-,   комбінованих

засобів, титрів, рекламного логотипу або коментарів ведучих з використанням слова “реклама”.

  1. Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до

конкретної особи чи товару та  який   формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів

(слухачів,   читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою

“Реклама” чи “На правах реклами…»

Отже, це є також порушення на законодавчому рівні, що є ще однією причиною відмовитися від такої сумнівної пропозиції, хай яке буде скрутне становище.

На жаль, попри нарікання  на продажних політиків, очевидно, що велика кількість проплачених матеріалів — це вина не тільки замовників, скільки журналістів та редакторів. Це, як вже говорилося, моральний бік справи. І грань тут дуже тонка, адже деякі ЗМІ, цими самими політиками, спершу ставиться на грань виживання, а вже потім керівникам пропонують «альтернативу», яка дозволить збільшити фінансові можливості ЗМІ.

Однак, ми не тільки залежні від обставин, а й ще цілком спроможні ці обставини змінювати. Адже в демократичних країнах обмеження в журналістиці визначаються насамперед традиціями, усвідомленням еліт (в тому числі і бізнесових) своєї відповідальності перед майбутніми поколіннями, вимогливістю громадянського суспільства до медіа – продукту.

Та є ще дещо, те, що журналіст може втратити якщо погодиться публікувати джинсу. Що це? Його репутація. У журналістів, як і у політичних експертів, репутація – найбільша цінність. Та у гонитві за рейтингами та гроші, які ти отримуєш за публікацію прихованої реклами, ти можеш втратити свою репутацію. Справжній журналіст, професіонал своєї справи - ніколи не піде на такий ризик, окрім того, що це порушує принципи журналістики, воно того просто не варте. Репутація - це те що є у кожного журналіста, який поважає себе та галузь, у якій він працює.

Тож, можна, з легкістю, зробити певний алгоритм дій, на випадок, коли тобі пропонують публікувати замовлені матеріали:

--Згадати, хто такі журналісти та яке призначення журналістики. Адже соціальна місія журналістики полягає у формуванні громадської думки та управлінні масовими емоціями.

--Зрозуміти, що журналісти мають неймовірно великий вплив на маси і тому забов’язані робити все, щоб донести максимально повну та об’єктивну інформацію до людей.

--Розуміти, що замовна інформація на користь певних політичних партій та їх лідерів, означає неправдиву або не всю інформацію. А це суперечить журналіській етиці.

--Знати, що о крім моральної сторони питання, є також відповідальність за такі дії перед законом. Це карається.

--Пам’ятати, що незважаючи на скрутне становище газети, опускатися до такого рівня не можна. Це не допустимо.

--Також  не забувати про репутацію. Використання джинси залишить негативний відбиток на репутації  будь-якого журналіста.

--І, звісно, дати ясно хрозуміти, тому, хто зробив вам таку пропозицію, що ви не продаєтесь і зробите все, щоб лише правда і тільки правда потрапила до людей.

Адже ви справжній журналіст, для якого етика, репутація, не пустий звук. Ваш обов’язок стояти на варті та бути тими, хто несе світ у людські маси.

Дякую за увагу!



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити