АСТРОНОМІЯ - ДИТЯЧА ЕНЦИКЛОПЕДІЯ - ФОЛІО 2005

IX

ПОДІЇ НА НЕБІ

Покриття зірок та планет

Покриття зірок, планет та їхніх супутників — явища, тісно пов’язані із затемненнями. Фактично, це і є затемнення одного об’єкта іншим.

Найчастіше у практиці астрономічних спостережень трапляються покриття зірок. Це й не дивно, бо зірок теж набагато більше, ніж інших об’єктів зоряного неба. Покриття зірок, як і інших астрономічних об’єктів, дає змогу вченим-астрономам застосувати непрямі способи дослідження різноманітних характеристик та властивостей цих об’єктів.

Візьмемо для прикладу покриття зірок Місяцем. Звичайно, що спостереження такого явища ускладнюється дуже високою власною яскравістю Місяця. Таким чином, за звичайних умов спостереженням піддаються тільки покриття найяскравіших зірок. (Інша справа — спостереження під час повного місячного затемнення). Спостереження покриттів зірок та планет Місяцем мають важливе наукове значення для вдосконалення карт місячного лімба (краю місячного диска). З цих причин найважливішими є так звані «дотичні покриття», коли Місяць тільки «торкається» зірки або планети. Тоді ми маємо змогу спостерігати ефект, подібний до «чоток Бейлі», десь за 30 секунд до початку повної фази сонячного затемнення: світло від покритої зірки чи планети «пробивається» крізь кратеристий рельєф місячного лімба.

Покриття зірок астероїдами, регулярні аматорські спостереження яких розпочато порівняно нещодавно, теж мають досить важливе значення для науки. За даними про тривалість покриття на різних ділянках смуги видимості можна побудувати профіль астероїда. Тобто, при належній організації таких спостережень, можна спробувати оцінити форму небесної скелі!

Якщо ж вести мову про покриття зірок планетами, то, безперечно, найцікавішими в цьому плані будуть спостереження покриттів за участю Сатурна та інших планет, що мають системи кілець. «Проблискуючи» між кільцями, зоря, що покривається, може надати нам важливу інформацію про структуру кільцевої системи, яку за інших обставин у земних умовах отримати було б просто неможливо.

Покриття Сатурна 3—4листопада 2001року. Вхід Місяця на Сатурн (справа).

Відкриття Сатурна неосвітленою частиною Місяця (зліва)

Мабуть, усе ж таки найвидовищнішими, є покриття планет Місяцем. Згадаємо недавню подію, що широко спостерігалася також і українськими аматорами. Це було покриття Сатурна Місяцем у ніч із 3 на 4 листопада 2001 року. Сам Сатурн — видовище досить красиве. Проте спостерігати в телескоп при значному збільшенні, як спочатку кільця, а потім і сама планета зникають за рельєфом місячної поверхні, — дуже захопливо! Але найцікавішим у цій події було явище відкриття планети. Якщо покриття проходило зі сторони, яка щедро плескалася у сонячних променях, то відкриття проходило з неосвітленого боку Місяця. А земному спостерігачеві це видається вкрай дивовижно: планета ніби з’являється з небуття, тобто — просто з темного неба зовсім близько до Місяця!

Важливо також відзначити, що аматори астрономії відіграють, по суті, провідну роль у спостереженнях покриттів. Особливо це стосується слабо вивчених покриттів зірок астероїдами, а також інших подій, для яких потрібне застосування великої кількості спостережних потужностей на значних площах поверхні Землі. Так, невпевненість у визначенні шляху видимості покриття зірки астероїдом може сягати кількох значень ширини самої смуги, що потребує мобілізації спостерігачів на кількох сотнях та навіть тисячах кілометрів! Це — якраз один із тих випадків, коли професіоналів просто не вистачило б для вирішення подібного завдання.