АСТРОНОМІЯ - ДИТЯЧА ЕНЦИКЛОПЕДІЯ - ФОЛІО 2005

VII

КОСМІЧНІ КАТАСТРОФИ

Погляд зі сторони

Навіть беручи до уваги уявну очевидність проблеми астероїд- но-кометної небезпеки, людство спочатку не було схильне сприймати це як наукову проблему. На початку 70-х років XX століття навіть піддавався сумніву той факт, що на Землі є об’єкти, які мають метеоритне походження. Цей короткий сюжет покликаний познайомити вас з історією однієї людини, вірність наукових переконань якої довела сама Природа.

Юджин Шумейкер відомий сучасним астрономам, аматорам та професіоналам, своїми численними досягненнями у відкритті та вивченні комет та астероїдів, а також своїми працями про механізм утворення кратерів внаслідок ударних процесів. Разом зі своєю дружиною Кароліною, а також їхнім другом Девідом Леві вони стали авторами відкриття та перевідкриття більше 15 комет та понад 50 астероїдів.

Проте здобував він свою освіту не як астроном, а як геолог. Коли Сполучені Штати розпочали розгортати програму дослідження Місяця, мрією Юджина стала подорож на поверхню нашого природного супутника у складі екіпажу місії «Аполлон». І він розпочав дослідження кратерів, бо якщо постане питання, кого з науковців посилати на Місяць, то відповідь напевне була б: геолога!

Якщо ударне походження кратерів на Місяці майже ні в кого не викликає ніяких сумнівів, то кратероподібні об’єкти на поверхні Землі найчастіше пов’язують або з вулканічними процесами, або навіть з дією води та повітря. І головною заслугою Юджина Шумейкера було те, що протягом десятиліття своїх досліджень він усе-таки довів, що багато кратерів, нині відомих на поверхні нашої планети, мають ударне походження. Зробив він це на прикладі кратера Беренджера (Великого Аризонського кратера).

Через проблеми зі здоров’ям Юджину Шумейкеру не судилося відвідати Місяць, проте дані, отримані іншими геологами з місячної поверхні, повністю підтвердили міркування Шумейкера щодо механізмів та ознак ударного утворення кратерів. Тож, залишившись на деякий час науковим консультантом програми «Аполлон», Шумейкер вирішив разом зі своєю дружиною присвятити себе пошуку ймовірних причин ударного утворення кратерів: малих тіл, що можуть зіштовхуватися з нашою планетою.

Таким чином, Юджин Шумейкер уперше сформулював проблему астероїдно-кометної небезпеки з наукової точки зору. Він доводив необхідність систематичної роботи з пошуку, класифікації та дослідження потенційно небезпечних об’єктів. Проте науковий світ досить скептично відреагував на ідеї тоді ще молодого вченого, що наважився кинути виклик сучасним уявленням геологічної науки.

Та сталася подія, що змусила людство (і не тільки вчених!) інакше подивитися на це питання. Була ніч, що зовсім не підходила для серйозних спостережень і тим більше для великих відкриттів. І от на чергових негативах — невідомий об’єкт у безпосередній близькості від Юпітера. Через деякий час йому дадуть назву комети Шумейкерів-Леві 9. Проте це була не просто комета. Уже в ніч відкриття колеги Шумейкерів та Леві свідчили, що в комети дуже витягнуте ядро та, як мінімум, 5 хвостів! Детальніше вивчення, зокрема за допомогою телескопа імені Хаббла, показало, що комета була розірвана гравітаційним полем Юпітера на 22 шматки! Неймовірно, але факт!

Це сталося зовсім нещодавно, під час написання книги, яку ви тримаєте в руках. Рано-вранці 18 березня 2004 року Центральне бюро астрономічних телеграм Міжнародного астрономічного союзу сповістило, що астероїд 2004 FH, відкритий днем раніше, зустрінеться з Землею на рекордній відстані. Це сталося майже опівночі за Всесвітнім часом у ніч з 18 на 19 березня. Астероїд розмірами з велику багатоповерхівку (за різними оцінками, від 30 до 80 метрів у діаметрі) «прослизнув» поруч з нашою планетою на відстані близько 43 000 кілометрів, що у 9 разів ближче, ніж відстань до Місяця. Увага багатомільйонної армії астрономів, аматорів та професіоналів була прикута до досить яскравої зірочки, що стрімко пересувалася зоряним небом. Це було найближче в історії людства передбачене рандеву з астероїдом.

Кратер Беренджера — один із тих, що добре зберігся в Арізонській пустелі

Комета Шумейкерів-Леві 9 була розірвана гравітаційним полем Юпітера.

Фото: Космічний телескоп імені Хаббла

Серія потужних вибухів у атмосфері Юпітера.

Фото: Космічний телескоп імені Хаббла

Та ще неймовірнішими здавалися результати обчислення орбіти комети Шумейкерів-Леві 9, що були виконані Брайаном Марсденом — визнаним спеціалістом із Гарвард-Смітсонівського астрофізичного центру. Виявилося, що з великою ймовірністю комета... зіткнеться з Юпітером! Шумейкер тріумфував: нарешті він побачить (і всі побачать!) те, про що намагався сказати стільки років! Але скептики говорили: а може, і не буде ніякого вибуху? Може, уламки комети просто потонуть у газовій оболонці Юпітера?

І ось настав «час істини», 16 липня 1994 року. Орбітальний телескоп імені Хаббла, як і більшість великих телескопів на Землі, завмерли в напрямку на Юпітер і чекали. Багатомільйонна аудиторія по всьому світу сиділа біля екранів телевізорів. Перші знімки нічого екстраординарного не дали, однак потім на Юпітері з’явилася темна пляма завбільшки майже з Землю. Це був вибух! Перший, далеко не найбільший фрагмент комети Шумейкерів-Леві 9 зіткнувся з поверхнею Юпітера і вибухнув. Далі була ще серія потужних вибухів, що тривали до 22 липня. А слідів космічної колізії Юпітер позбавлявся ще довгі місяці. Учені розрахували, що такого масштабу зіткнення Юпітер переживає приблизно раз на 1 000 років. І пощастило ж спостерігати цю колізію саме нашому поколінню!

Юджин Шумейкер (1928—1997). Американський астроном та геолог, що започаткував астрогеологію. Коли Сполучені Штати Америки зосередили свою увагу на Місяці, Шумейкер був першим зі спеціалістів, що міг претендувати на відвідання нашого природного супутника як геолог-дослідник: він займався ударними кратерами. Проте мрії не судилося збутися через проблеми зі здоров’ям. Шумейкер став лише науковим консультантом Місячної програми NASA. Прибічник ударної теорії формування багатьох кратерів на Землі і на Місяці, Шумейкер розпочав дослідження причин цих процесів — зайнявся пошуком «шалених куль», як він називав астероїди. Свою роботу проводив із відданими друзями та колегами: дружиною Кароліною та другом Девідом Леві, відомим астрономом та астрофотографом. Разом вони відкрили та перевідкрили десятки комет і астероїдів. Одна з комет, комета Шумейкерів-Леві 9, стала живим підтвердженням блискучих ідей Юджина Шумейкера. Його по праву можна вважати одним із визначних планетологів XX століття.

Ця історія — дуже показова. Людина, яка вірить у свої ідеї, не злякалася довготривалої хвилі критики та скептицизму. І відданість Юджина Шумейкера була нагороджена. Саме його комета зіткнулася з Юпітером і показала всьому людству, що це можливо, що це трапляється. Правота Юджина Шумейкера спалахнула сотнею Хіросім на очах у всієї світової наукової спільноти!