АСТРОНОМІЯ - ДИТЯЧА ЕНЦИКЛОПЕДІЯ - ФОЛІО 2005

VIII

НЕБО, ЩО ЗМІНЮЄТЬСЯ

Найцікавіші сузір’я нашого неба

Aquarius (Водолій)

Водолій, одне з найдавніших сузір’їв зоряного неба, був відомий у прадавні часи під кількома назвами. Він розташований у частині неба, що колись називалася «морем» чи «водою», та знаходиться біля таких «водних» фігур-сузір’їв, як Кит, Риби, Козерог, Дельфін, Південна Риба та Ерідан.

Сузір’я зображає чоловіка або хлопчика, який виливає воду з глечика, хоча насправді навіть людині з добре розвинутою уявою важко побачити хоч якусь фігуру в цих переважно не дуже яскравих зірках, хаотично розкиданих південним осіннім небом. Був час, коли Водолій ототожнювався із Зевсом, що виливав з небес на Землю воду життя. Іноді сузір’я Водолія зображали також як місце, де бере свій початок небесна ріка Ерідан. Трохи пізніше в образі Водолія уявляли Ганімеда — молодого чабана, якого Зевс узяв на Олімп прислужувати богам. Назви деяких зірок у цьому сузір’ї пов’язані з доброю долею. Можливо, причина цьому — волога та родючість землі, яку приносили сезони дощів на Середньому Сході. Водолій є першим сузір’ям у китайському та індійському календарях, і в обох випадках він асоціюється із водою.

Найпомітніші зірки цього сузір’я — Садалмелік (у перекладі з арабської — «улюбленець правителя», a Aqr) та Садалсуд (арабське — «щасливіший серед щасливих», β Aqr). Насправді саме друга зірка є найяскравішою в цьому сузір’ї.

Сузір’я Водолія не має красивих відкритих зоряних скупчень, але в ньому розташовані три кульові скупчення, доступні спостереженням за допомогою аматорських інструментів. Це — скупчення M2, відкрите у 1764 році, що є дуже легким для маленьких інструментів (воно розташоване за кілька градусів на північ від зірки β Aqr), а також менш яскраві об’єкти М72 та NGC 7492. У цьому сузір’ї є також кілька планетарних туманностей та галактик, але всі вони не дуже видовищні у невеличкі телескопи.

У сузір’ї Водолія знаходяться радіанти («джерела») двох метеорних потоків — Ета Аквариди з максимумом у 20 метеорів на годину близько 4 травня та Дельта Аквариди з максимумом близько 20 метеорів на годину близько 28 липня.