ПОЗАГАЛАКТИЧНА АСТРОНОМІЯ - ЮРІЙ КУДРЯ 2016

РОЗДІЛ 2

КЛАСИФІКАЦІЇ ТА ОПИС ГАЛАКТИК

2.6. Деякі загальні властивості

Для 600 яскравих галактик колекцій фотонегативів Лікської та Маунт-Уілсонівської обсерваторій Габбл виявив таку відносну розповсюдженість типів: Е — 17 %, Sa та SBa — 19 %, Sb та sBb — 25 %, Sc та SBc — 36 %, Irr — 3 %. Отже, спіральних галактик у чотири рази більше, ніж всіх інших. Однак такі його підрахунки були попередніми. Виявилося, що, наприклад, у скупченнях Діви та Волоссях Вероніки частина спіралей ледь сягає половини всіх галактик, тобто існує певна просторова сегрегація галактик (Шеплі Г. та Еймс А., 1930).

Яскравість і розмір центральної частини спіралей порівняно з рукавами зменшуються при переході від галактик Sа і SВа до галактик Sb і SBb і далі до Sc і SBc. Водночас у тій самій послідовності зростає ступінь розкриття рукавів і ступінь їх клаптикуватості, структурності. У найближчих із галактик Sb і, особливо, Sc яскравіші зорі виділяються в рукавах.

В еліптичних галактиках та балджах спіралей домінує старе зоряне населення типу II, диск та спіральні рукава містять здебільшого молодше населення типу I. Тому колір еліптичних галактик та балджи спіралей червоніший, а спіралей — блакитніший.

Вміст газу в галактиках корелює з морфологічним типом. Еліптичні та S0-галактики майже не містять газ, у спіральних Sа-галактиках його ~1 %, а в Sc-галактиках — до ~10 %. У неправильних галактиках вміст газу може досягати 50 % (можливо, і більше).

Діапазон мас еліптичних галактик (нормальних, не карликових) широкий — від ~108 до ~1013 М ʘ, а мас спіралей дещо вужчий — від ~109 до ~1012 М ʘ. Найбільші еліптичні галактики є масивнішими за найбільші спіралі. Діапазон мас неправильних галактик — від ~108 до -1011 М ʘ.

Світності надсвітних галактик сягають -1011L ʘ; нижня границя світності становить ~108 L ʘ.

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.