Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

ВСТУП

З ІСТОРІЇ СТАНОВЛЕННЯ ПОЗАГАЛАКТИЧНОЇ АСТРОНОМІЇ

0.7. Доведення Габблом позагалактичного розташування галактик

«Таємницю» спіральних туманностей було відкрито завдяки роботам Габбла в обсерваторії Маунт-Уілсон. Він довів, що ті згущення, за якими визначалися ван Мааненом внутрішні рухи, є фотографічним ефектом. На фотопластинках, отриманих ним на 100-дюймовому телескопі, там, де ван Маанен знаходив згущення у М 33 були звичайні зображення зір. У 1935 році ван Маанен визнав свою помилку. Але це сталося пізніше і не було головним аргументом. Результати спостереження цефеїд виявилися вирішальним аргументом.

У 1922 році Дж. Данкен відкрив у М 33 (галактика у Трикутнику) три рекурентні змінні, вперше виявлені в будь-якій спіралі. Однак матеріалу для визначення типу змінності було ще недостатньо. Першою впевнено ототожненою змінною зорею в інших галактиках була цефеїда у М 31. Про неї Габбл повідомив у 1923 році. Пізніше ним було ототожнено ще декілька цефеїд у М 31 та М 33. (Зауважимо, що Лундмарк першим у 1920 році розділив на зорі М 33, а Габбл у 1923 розділив на зорі М31.) Спостережні амплітуди зміни блиску відповідали таким для цефеїд у Магеланових Хмарах та Молочному Шляху.

Наприкінці 1924 року в Габбла вже була колекція з 47 змінних у М 33 (включаючи три змінні Данкена), 22 з яких виявилися цефеїдами. Для М 31 у нього було 36 змінних, з них 12 цефеїд. Для останніх були визначені періоди та фотографічні величини. Приймалося, що вони задовольняють тим самим співвідношенням період—колір—індекс та період—світність, як і цефеїди у Молочному Шляху та Магелланових Хмарах. Використовуючи закон період—світність, встановлений Шеплі, Габбл розрахував відстань для обох спіралей — 285 кпк. Ці відстані узгоджувалися з тими, що були виведені за найяскравішими незмінними зорями, та з тими відстанями, що були визначені при ототожненні класу слабкіших нових у М 31 з галактичними новими.

Доведення Габбла ґрунтувалося на трьох припущеннях:

1) цефеїди пов’язані зі спіральними туманностями;

2) у спіральних туманностях не відбувається значне поглинання світла аморфними туманними утвореннями;

3) механізм зміни блиску у цефеїд однаковий у всій спостережуваній частині всесвіту.

Підрахунок зір у М 33 за шкалою відстаней за цефеїдами показав, що їхні функції світності узгоджуються із функцією світності Каптейна для зір Молочного Шляху, що підтвердило теорію «острівних» всесвітів.

Едвін Павелл Габбл

У більш віддалених галактиках цефеїди були слабкі для їх виявлення. Габбл скористався методом Шеплі — визначення відстаней за найяскравішими зорями. Дійсно, абсолютна величина найяскравіших зір сягає -9m, а цефеїд — 5m. Цим методом Габбл визначив ще декілька десятків галактик, де максимальна відстань за його оцінками становила до 2 Мпк. Таким чином, спостереження Габбла вирішили «велику суперечку». Спіральні туманності є колосальними зоряними системами, що розташовані на величезних відстанях від Галактики. Але й після габблівських доведень лишалися сумніви. Так, навіть Лундмарк, активний прихильник теорії «острівних» всесвітів, писав: «З часів В. Гершеля «маятник» астрономічних поглядів щодо космогонічної ролі туманностей «коливався» багато разів. При цьому дані на користь тієї чи іншої теорії були досить переконливими. Нині, швидше за все, теорія острівних Всесвітів отримала остаточне підтвердження. Чи «маятник» знову хитнеться?»

Але цього досі не сталося. Габблівські доведення можна вважати початком позагалактичної астрономії.

загрузка...

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.