ПОЗАГАЛАКТИЧНА АСТРОНОМІЯ - ЮРІЙ КУДРЯ 2016

ВСТУП

З ІСТОРІЇ СТАНОВЛЕННЯ ПОЗАГАЛАКТИЧНОЇ АСТРОНОМІЇ

0.8. Бааде та шкала міжгалактичних відстаней

Навіть після доведення Трюмплером у 1930 році існування поглинання світла у Галактиці та перегляду Шеплі на цій підставі розмірів Галактики (нова оцінка становила приблизно 30 кпк), лишалася проблема різниці у розмірах Галактики та інших туманностей, насамперед М 31. (Зауважимо, що поглинання світла фактично було відкрито спочатку в інших галактиках. Кертіс задовго до 1930 року виявив, що деякі спіральні туманності, видимі з ребра, мають темні пилові смуги поглинання. Він же припустив, що наша Галактика теж поглинає світло.) Цю проблему вирішив Бааде після нового перегляду нуль-пункту залежності період—світність цефеїд. Для визначення модуля відстані користувалися єдиною кривою період—світність для класичних цефеїд та зір типу RR Ліри (зір кулястих скупчень), яку побудував Шеплі. Але зорі такого типу виявилися надто слабкими, для того, щоб їх можна було спостерігати в інших галактиках (видно було класичні цефеїди). Оскільки у середньому класичні цефеїди на 1,5 фотографічної величини яскравіші за зорі скупчень, то слід

розглядати залежність лише для побудови шкал міжгалактичних відстаней зі зміщенням нуль-пункту на 1,5 величини. При цьому відстані стають удвічі більшими, так само як удвічі більшими стають і розміри галактик. Для відстаней у межах Галактики, які переважно визначали за цефеїдами скупчень, переглядати нуль-пункт не потрібно. Масштаби Галактики зберігаються. Це наближує розміри галактик до розміру Галактики. Більш точними вимірюваннями одержують, зокрема, що М 31 дещо більша за Молочний Шлях.

У 1952 році Бааде виступив на Вільгельм Генріх Вальтер Бааде з’їзді Міжнародного астрономічного союзу в Римі з пропозицією змінити нуль-пункт. Також йому вдалося вирішити ще одну проблему. Поза сумнівом, спіральні туманності розділяються на зорі, але їхні центральні області, а також еліптичні галактики лишалися нерозділеними. У 1944 році Бааде розділив на зорі еліптичну галактику М 32 (NGC 221) та NGC 205 (супутники туманності Андромеди M 31), а також центральні області самої М 31 та деяких інших еліптичних галактик. Його працю було надруковано в Astrophysical Journal. При цьому, оскільки якість друкованих репродукцій фотографій не була задовільною і читач міг не побачити ефект розділення, він висунув до редакції вимогу: до кожного примірника журналу подати ілюстрацію, виконану фотографічним способом. Це, мабуть, єдиний випадок, коли у журналі було вміщено фотографію.

З робіт Габбла, Г’юмасона, Лундмарка, Віртца та інших астрономів розпочалося систематичне дослідження позагалактичних об’єктів, інших галактик. Зокрема, великий внесок у визначення радіальних швидкостей слабких галактик зробив Г’юмасон в обсерваторії Маунт-Уілсон. Надалі Габбл, за своїми результатами і даними, отриманими Г’юмасоном, виявив червоне зміщення у спектрах галактик, яке було пояснене в рамках Загальної теорії відносності розширенням Всесвіту. Потім було відкрито позагалактичні радіоджерела, квазари, активні галактичні ядра та інші об’єкти вивчення позагалактичної астрономії.

Вільгельм Генріх Вальтер Бааде

Так виникла позагалактична астрономія. Фактично, аж до 1930-х років вона розвивалась переважно в США, оскільки основні спостереження можна було проводити тільки за допомогою великих (сучасних на той час) телескопів і за сприятливих атмосферних умов, якими вирізняється Каліфорнія.