Довідник з біології

ЛЮДИНА ТА ЇЇ ЗДОРОВ'Я

НЕРВОВА СИСТЕМА

ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ

МОТИВАЦІЇ

Мотивації (від лат. motivus — рушійний, спонукаючий) — активні стани мозкових структур, спонукаючи вищих хребетних тварин і людину скоювати дії (акти поведінки), направлені на задоволення своїх потреб. Мотивації роблять поведінку цілеспрямованою, орієнтуючи її або спадково (складні безумовні рефлекси, інстинкти), або завдяки раніше накопиченому умовно-рефлекторному досвіду. Розрізняють мотивації індивідуальні, направлені на підтримку гомеостазу організму (голод, спрага, уникнення болю, статевий потяг тощо), групові (турбота про потомство, пошук місця в груповій ієрархії), пізнавальні (дослідницька поведінка, ігрова діяльність).

Розроблена нейрофізіологія головним чином індивідуальних мотивацій. Біохімічні зсуви у внутрішньому середовищі організму, як і дія зовнішніх стимулів, трансформуються в процес збудження, який активує спеціальні структури гіпоталамуса. Звідси мотиваційне збудження розповсюджується на лімбічну систему і кору великих півкуль головного мозку, де формується програма поведінки, здатна привести до задоволення потреб.

Гігієна фізичної і розумової праці. Режим роботи і відпочинку. Напружена або тривала робота супроводиться утомленістю організму, може стати причиною розладу його діяльності, зниження працездатності. На відновлення функцій організму необхідно затрачувати час, застосувати спеціальні методи лікування. Для запобігання таких негативних наслідків необхідно дотримуватися правил гігієни, відмінних для осіб різного віку і професій і вимагаючи відповідних поправок, які можуть зробити фахівці. Але кожна людина повинна мати загально-гігієнічні звички. Перш за все необхідно самому контролювати стан свого здоров'я за допомогою простих заходів і регулювати фізичні і розумові навантаження. Його можна визначити по самопочуттю, стану сну, апетиту, появі больових відчуттів. Об'єктивними ознаками є: маса тіла, рівень артеріального тиску, частота пульсу, дихання тощо.

Попередити утому можна шляхом підвищення загальної тренованості організму. Фізичні і психічні навантаження в чергуванні з активним відпочинком, а також перемикання на інші види діяльності знімають або запобігають утомленості. При фізичній роботі необхідно використовувати різноманітні способи рухових навиків. Правильний режим роботи, відпочинку і харчування зберігає здоров'я. При цьому важливим чинником залишається підтримка позитивних емоцій у колективі.

Особам, у яких переважає розумова праця, необхідно більше уваги приділяти фізичним навантаженням. Особливо це стосується учнів у період підготовки до іспитів. Кожні 45-50 хв занять необхідно супроводжувати 10—15-хвилинними перервами для виконання фізичних вправ. В цілому розпорядок дня будується таким чином.

На сон відводиться не менше 8 год. на добу, переважно в нічний час; лягати спати і вставати необхідно в один і той же час. Після підйому — ранкова зарядка та водні процедури; споживання їжі в одні й ті ж години 3-4 раз на день з перервами не більше 5 год.; перед сном необхідно робити 1—2-годинні прогулянки на свіжому повітрі (крім всього іншого це сприяє запам'ятовуванню вивченого). Приміщення для сну необхідно провітрювати. Ліжко повинне бути зручним.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити