Економічний аналіз
ЧАСТИНА II.
УПРАВЛІНСЬКИЙ АНАЛІЗ
3. АНАЛІЗ ВИРОБНИЦТВА І РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ
3.1. Завдання і джерела аналізу
В ринкових умовах виконання плану з виробництва і реалізації продукції у відповідності зі взятими зобов’язаннями (договори, контракти, держзамовлення) є неодмінною умовою нормального функціонування кожного підприємства.
Рівень таких якісних показників, як продуктивність праці, собівартість продукції, прибуток, рентабельність багато в чому залежить від виконання плану виробництва і реалізації продукції.
Аналіз виробництва і реалізації продукції повинен здійснюватися у взаємозв’язку з кон’юнктурою ринку (попит і пропозиція на продукцію, рівень цін, дії конкурентів тощо).
Основними завданнями аналізу є:
— перевірка напруженості планових завдань;
— оцінка виконання плану (держзамовлень, договорів, контрактів), складу, якості продукції, ритмічності і рівномірності виробництва;
— виявлення причин відхилення від плану і рівня попередніх періодів;
— виявлення резервів росту обсягу виробництва і реалізації продукції, підвищення якості продукції, забезпечення ритмічності і рівномірності виробництва;
— проведення ринкових досліджень.
Для проведення аналізу використовуються такі джерела інформації:
— статистична звітність:
- Форма № 1-П (термінова) «Терміновий звіт про виробництво промислової продукції (робіт, послуг)»;
- Форма № 1-ПЕ «Місячний звіт про економічні показники...»;
- Форма № 1-підприємництво «Звіт про основні показники діяльності підприємства»;
- Форма № 1П-НПП «Звіт про виробництво промислової продукції»;
— бухгалтерська (фінансова) звітність:
- Форма № 2 «Звіт про фінансові результати»;
— планові завдання, контракти, договори, держзамовлення;
— нормативи, стандарти тощо;
— оперативний звіт про виробництво, відвантаження і реалізацію продукції.