ЕКОНОМІЧНИЙ АНАЛІЗ
ЧАСТИНА III. ФІНАНСОВИЙ АНАЛІЗ
6. АНАЛІЗ ФІНАНСОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
6.1. Зміст, завдання, інформаційне забезпечення аналізу
Успішне функціонування будь-якого підприємства в ринкових умовах можливе лише за умови досягнення певних фінансових результатів, показниками яких є прибуток і рентабельність. Прибуток і рентабельність характеризують відповідно абсолютну і відносну ефективність діяльності підприємства.
Прибуток — це частина доходу, яка залишається після відрахування витрат, пов’язаних з одержанням доходу.
В ринкових умовах прибуток складає основу економічного розвитку підприємства. Ріст прибутку створює фінансову базу для розширеного відтворення, вирішення соціальних і матеріальних потреб трудового колективу. За рахунок прибутку виконується частина зобов’язань підприємства перед бюджетом, банками та іншими підприємствами і організаціями. За величиною прибутку визначається рівень віддачі авансованого капіталу і дохідність вкладень в активи підприємства.
Як відносний показник ефективності діяльності підприємства, рентабельність вимірює дохідність підприємства з різних позицій. В показниках рентабельності проявляється взаємозв’язок абсолютної величини економічного ефекту (прибутку) і обсягу засобів, які використовуються для його одержання (матеріальних, трудових та ін., коли мова йде про рентабельність продукції і витрат; і виробничих фондів, коли мова іде про рентабельність капіталу).
Важлива роль прибутку і рентабельності зобов’язує підвищувати конкретність аналізу, виявляти досягнення і недоліки у господарській діяльності, передусім у виробництві і реалізації продукції, вивчати не тільки взаємозв’язки прибутку і рентабельності з іншими показниками діяльності підприємства, але і конкретні прояви цих взаємозв’язків, щоб врешті-решт підвищити рівень прибутку і рентабельності.
Ступінь деталізації, кількість досліджуваних факторів залежить виключно від реальних потреб управління виробництвом.
Особливість аналізу прибутку і рентабельності полягає в тому, що він включає в себе вивчення факторів, які зв’язані з виробництвом, де прибуток створюється, і з обігом, де він реалізується.
Головними завданнями аналізу фінансових результатів є:
— оцінка виконання плану і динаміки з прибутку;
— оцінка впливу факторів на зміну прибутку;
— оцінка впливу факторів на зміну рентабельності;
— виявлення резервів зростання прибутку і рентабельності і розробка заходів для використання виявлених резервів.
Джерелами інформації для проведення аналізу фінансових результатів є форми бухгалтерської звітності № 1 «Баланс підприємства», № 2 «Звіт про фінансові результати», дані рахунків бухгалтерської звітності, бізнес-план, фінансовий план, матеріали ревізій, аудиторських перевірок тощо.