Економічний аналіз
ЧАСТИНА III. ФІНАНСОВИЙ АНАЛІЗ
6. АНАЛІЗ ФІНАНСОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
6.3. Аналіз прибутку від виробництва продукції
Прибуток промислового підприємства створюється в процесі виробництва продукції, хоча реального змісту, форми він набуває тільки після реалізації продукції.
Аналіз прибутку, одержаного в процесі виготовлення продукції, дозволяє оцінити ефективність діяльності виробництва.
Власне, в процесі виробництва приховуються найбільші резерви зростання прибутку підприємства. Тому нарівні з аналізом прибутку від реалізації продукції слід проводити аналіз прибутку від виробництва продукції (табл. 6.2).
Таблиця 6.2
Аналіз прибутку від виробництва продукції
Показник |
За планом |
За планом на фактичний випуск |
За звітом |
Абсолютне відхилення (+,-) (гр.З-гр.1) |
А |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. Товарна продукція в оптових цінах, тис. грн. (∑ pq) |
8819 |
8925 |
8994 |
+175 |
2. Повна собівартість товарної продукції, тис. грн (∑ z q) |
7838 |
7808 |
8103 |
+265 |
3. Прибуток від виробництва товарної продукції, тис. грн. (∑ pq- ∑ z q= П ), (р.1-р.2) |
981 |
1117 |
891 |
-90 |
Отже, як свідчать дані табл. 6.2, за звітний період підприємство знизило обсяг прибутку у порівнянні з планом на 90 тис. грн.
На відхилення від планової величини прибутку діють такі чинники:
— зміна обсягу продукції;
— зміна структури випущеної продукції;
— зміна собівартості продукції;
— зміна цін на продукцію.
Позначимо:
q пл ; q1 — виробництво певного виду продукції у натуральному вимірі відповідно за планом і звітом;
z пл ; z 1 — собівартість одиниці продукції відповідно за планом і за звітом;
П — відповідний прибуток.
Розрахуємо вплив окремих факторів на зміну прибутку від виробництва продукції:
— зміна цін — необхідно зіставити фактичну суму прибутку з тією, яка б могла бути одержана за умови збереження планового рівня цін:
= 8994 — 8925 = +69 тис. грн.;
— зміна собівартості — слід фактичну суму прибутку за умови збереження цін на плановому рівні зіставити з плановим прибутком, перерахованим на фактичний обсяг і асортимент виготовленої продукції:
= 7808 — 8103 = -295 тис. грн.;
— зміна обсягу реалізації — зміна обсягу прибутку прямо пропорційна зміні обсягу продукції:
тобто фізичний обсяг продукції виріс на 1,012х100-100 = 1,2%. Звідси прибуток під впливом зміни обсягу продукції також зміниться на 1,2%:
= 981 ∙ 0,012 =+11,8 тис. грн.
— зміна асортименту продукції:
=
= (8925-7808) - 981 ∙ 1,012 = +124,2 тис. грн.
Балансова перевірка:
69 + (-295) + 11,8 + 124,2 = -90 тис. грн.,
тобто розрахунки правильні, оскільки сукупний вплив всіх факторів дорівнює зміні фактичного прибутку в порівнянні з планом (табл. 6.2).
Аналіз результатів факторного аналізу свідчить, що зменшення прибутку у порівняння з планом викликаний тільки одним чинником — зростанням собівартості продукції, що було підкреслено при аналізі витрат на 1 грн. продукції.