Економічний аналіз
ЧАСТИНА III. ФІНАНСОВИЙ АНАЛІЗ
6. АНАЛІЗ ФІНАНСОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
6.9. Оцінка резервів зростання прибутку і рентабельності
від реалізації продукції
Досягнення максимальної величини прибутку і відповідно мінімізація збитку — одна із основних цілей будь-якої комерційної організації.
Тому основна мета аналізу прибутку і рентабельності — виявлення і оцінка резервів зростання фінансових результатів та впровадження їх у виробництво.
Основними резервами зростання прибутку від реалізації є:
— збільшення обсягу реалізації продукції;
— зниження собівартості реалізованої продукції;
— поліпшення якості продукції.
Збільшення обсягу реалізації продукції досягається за рахунок:
— зростання обсягу виробництва продукції;
— зменшення залишків готової продукції на кінець звітного періоду;
— підвищення рівня цін.
Збільшення прибутку в результаті зростання обсягу реалізації продукції розраховується за формулою:
(6.30)
де ∆Пі — резерв збільшення прибутку в результаті зростання реалізації і-го виробу;
∆Рі — обсяг зростання реалізації і-го виробу ;
Пі — плановий (фактичний ) прибуток від реалізації одиниці і-го виробу.
Якщо прибуток розраховується на гривню продукції, то формула (6.30) для всієї реалізованої продукції набуває такого вигляду:
(6.31)
де ∆ПР — очікуване зростання прибутку в результаті збільшення обсягу реалізованої продукції
∆Р — можливе збільшення обсягу реалізованої продукції;
ПР — плановий (фактичний) прибуток від реалізації продукції;
Р — плановий (фактичний) обсяг реалізованої продукції.
Планові або фактичні значення показників, наведених у формулах (6.30 і 6.31), використовуються залежно від завдань аналізу. Так, якщо складається план на наступний період, то доцільно використовувати планові завдання; якщо необхідно оцінити резерви зростання прибутку у середині звітного періоду, то доцільно використати досягнуті (фактичні) значення показників.
Резерв зростання прибутку від всієї реалізованої продукції можна також розрахувати за такою формулою:
(6.32)
де RР— рентабельність реалізованої продукції.
Зростання прибутку в результаті зниження собівартості реалізованої продукції розраховується за формулою:
(6.33)
де ∆ПСі — резерв зростання прибутку в результаті зниження собівартості і-го виду продукції;
∆Сі — зниження собівартості і-го виду продукції;
Рі — очікуваний обсяг реалізації і-го виду продукції.
Загальний резерв зростання прибутку визначається шляхом підсумування резервів зростання за всіма видами продукції, за якими здійснювались розрахунки.
Поліпшення якості продукції часто призводить до зростання цін і водночас нерідко і зростання собівартості. Тому збільшення прибутку в такому разі залежить від співвідношення зростання цін і собівартості.
Якщо це співвідношення більше одиниці, має місце збільшення прибутку, а якщо ж менше одиниці, то буде зменшення прибутку. Тому при прийнятті управлінських рішень необхідно аналізувати всі можливі варіанти.
На основі результатів проведеного аналізу з виявлення резервів зростання прибутку органи управління повинні зробити систему заходів щодо впровадження їх у виробництво.
Резерв можливого зростання рентабельності визначається як відношення загального резерву прибутку від реалізації продукції до обсягу реалізованої продукції, вираженого у відсотках.