Інноваційний менеджмент
Додаток 6
Приклад:’’Концепція створення технологічного парку «Інноваційні технології 3000»
Визначальною умовою створення Технологічного парку (далі Технопарк) є можливість інтеграції існуючого наукового й технологічного потенціалу, а також висококваліфікованих кадрів і інформаційних ресурсів установ науково-освітнього комплексу й виробничої інфраструктури трансприкордонного співтовариства Єврорегіон ДНІПРО (Чернігівська область, Україна, Гомельська область, Білорусь) і інших партнерів на основі визначення пріоритетів і розвитку перспективних, конкурентоспроможних напрямків.
Технопарк буде розташовуватися в м. Чернігові на базі Ремонтно- механічного заводу «Жовтневий молот» за адресою вул. Миру, 194. Технопарк буде являти собою самодостатню територію в центрі міста з необхідними комунікаціями й інфраструктурою.
1. Цілі й завдання.
Основними цілями діяльності Технопарку визначені:
✵ Розвиток венчурної й інвестиційної діяльності;
✵ Створення умов для розвитку наукомістких технологій;
✵ Сприяння енергетичної безпеки й розвитку альтернативних джерел енергії;
✵ Розвиток нових і діючих підприємств у сфері інновацій і високих технологій, створення умов для розвитку інноваційного й малого підприємництва;
✵ Комерціалізація потенціалу науково-технічного й освітнього комплексу регіону;
✵ Створення нових робочих місць і умов по запобіганню «витоку мозків»;
✵ Поліпшення екологічного середовища.
Цілі проекту будуть досягнуті за допомогою вирішення наступних завдань:
✵ Створення комплексу об'єктів ділової й соціальної
інфраструктури, що забезпечують розвиток ділової активності,
нормальні умови для виробничої діяльності, проживання й відпочинку співробітників компаній, що функціонують у Технопарку, що включає суспільно-діловий центр, житлову зону з об'єктами соціальної
інфраструктури, об'єкти інженерної інфраструктури для забезпечення новостворених і діючих об'єктів;
✵ Формування розвитку сервісної інфраструктури підтримки інноваційного бізнесу й послуг колективного користування;
✵ Формування механізмів по створенню й ефективному супроводу інноваційних бізнесів;
✵ Створення ефективного механізму управління Технопарком.
2. Ініціатори проекту й партнери:
✵ Агентство регіонального розвитку «Вектор» м. Чернігів;
✵ ВАТ «Жовтневий Молот» м. Чернігів;
✵ ЗАТ «Гомельське регіональне агентство економічного розвитку» м. Гомель, Білорусь.
Партнерами є органи влади, неурядові організації, науково-дослідні інститути й вищі навчальні заклади, суб'єкти господарювання та інші зацікавлені організації Чернігівської й Гомельської областей. Партнерські відносини визначені Угодою про партнерство від 3 січня 2007 року.
3. Науково-технічний і кадровий потенціал регіону.
Унікальність економіко-географічного положення регіону визначається його розташуванням на кордоні трьох держав - України, Росії й Білорусі, що є потенційною перевагою для іноземного інвестування. Є розвинена транспортна мережа, регіон перетинають автомагістралі державного значення: Одеса - Київ – Гомель-С.Петербург; Київ-Москва; Київ - Мінськ - Вільнюс - Рига. Регіон має значний науково-технічний і кадровий потенціал:
Гомельська область:
У Гомельській області розташовані 3 інститути Національної академії наук Білорусі, 8 вищих навчальних закладів (не враховуючи філій, відділень і представництв), понад 20 галузевих наукови й проектніих інститутів, спеціальних конструкторських і конструкторсько- технологічних бюро. Працюють регіональні відділення Білоруської інженерної й інженерно-технологічної академій, Білоруської науково- промислової асоціації, Білоруського товариства винахідників і раціоналізаторів. У січні 2006 року в Гомелі відкрилася Гомельська філія Національної академії наук Білорусі.
Чисельність працівників, що виконують дослідження й розробки, у Гомельській області становить близько 3000 чоловік. В області працюють 145 докторів і 1081 кандидат наук, у тому числі 2 академіки й 7 членів-кореспондентів Національної академії наук Білорусі. Практично 90 % досліджень і розробок, що виконувались науковими організаціями Гомельської області, носять прикладний характер.
4. Основні положення концепції.
4.1. Функціональна структура технопарку й послуги колективного користування.
Функціональна структура Технопарку буде складатися із двох компонентів:
✵ Інноваційно-Виробнича інфраструктура;
✵ Соціальна інфраструктура;
До складу Інноваційно-Виробничої інфраструктури ввійдуть:
✵ Наукова Рада Технопарку (див. Положення про Наукову Раду)
✵ Центр трансферу технологій (сприяння в пошуку й розробці технологій, оптимізації шляхів фінансування інноваційних проектів, передача інновацій у комерційне використання, поширення вже існуючих технологій).
✵ Центр обслуговування інвестора (Вивчення й поширення інформації про інвестиційний клімат, інфраструктуру й інвестиційні проекти, організаційна підтримка візитів і переговорів. Пошук партнерів, супровід нового бізнесу для компаній, які розглядають регіон як місце розміщення свого бізнесу).
✵ Інкубатор малого підприємництва (Підтримка розвитку малого бізнесу: пільгові ставки орендної плати, спеціально обладнані приміщення, всебічна підтримка).
✵ Інформаційно-консультаційний центр (Створення й просування бренду Технопарку, реалізація заходів, спрямованих на створення іміджу й стійкий розвиток Технопарку).
✵ Консалтингові послуги: корпоративне й бізнес навчання, бізнес-планування й послуги в сфері інвестиційної діяльності, маркетинг, менеджмент, проектний менеджмент.
✵ Навчальні, презентаційні, переговірні, виставочні приміщення; інформаційні послуги. Надання послуг доступу до мережі Інтернет. Друк, сканування, обробка інформації й робота з різними носіями інформації. Послуги електронного секретаря.
Однією з істотних конкурентних переваг технопарку буде створення соціальної інфраструктури, мінімістечка для життєзабезпечення працівників технопарку. З огляду на те, що площадка технопарку перебуває в центрі міста, соціальна інфраструктура буде працювати й для населення міста.
До складу Соціальної інфраструктури ввійдуть:
✵ Торгово-виставкові площі;
✵ Готель;
✵ Об'єкти харчування;
✵ Побутові послуги;
✵ Автосервіс;
✵ Спортивно - оздоровчий комплекс;
✵ Охорона об'єктів технопарку;
✵ Інше.
4.2. Принципи функціонування Технопарку.
Основним принципом створення технопарку є партнерство між місцевою владою, науковими інститутами, бізнесом і громадськістю, що закріплено угодою про партнерство. Функціонування Технопарку буде будуватися на наступних принципах:
- ступінь спеціалізації - універсальність (резидентами Технопарку можуть бути компанії різної галузевої й технологічної спрямованості). Особлива увага буде приділена розвитку телекомунікаційної інфраструктури, тому що її рівень визначає можливість широкого поширення інформаційних технологій.
- «Якірна» компанія - Виробниче підприємство «Металінвест». Якісне планування фізичної інфраструктури, доступність послуг колективного користування.
- Самооплатність (починаємо з невеликих але реальних проектів, що дають швидкий результат).
- Конкурсний відбір інноваційних проектів і резидентів технопарку на основі відповідності базовим критеріям.
- Приведення наукової ідеї до комерційного успіху.
- Захист прав інтелектуальної власності.
- Державна підтримка діяльності технопарку відповідно до законодавства України.
- Пріоритет - стійкий розвиток Технопарку.
4.3. Управління Технопарком і відносини з резидентами.
Управління Технопарком здійснюється Адміністрацією
Технопарку, що створюється засновниками у вигляді некомерційної організації «Технопарк «Інноваційні технології 3000».
Входження підприємств-резидентів у структуру Технопарку буде відбуватися по окремих двосторонніх договорах, які визначають обов'язки підприємств і Адміністрації Технопарку по відношенню один до одного, а також умови, на підставі яких підприємство може ввійти й вийти зі структури Технопарку. Входження підприємств у структуру технопарку й вихід з її є добровільним, за винятком випадків, коли підприємство порушує раніше укладені договори й Адміністрація Технопарку в праві виключити таку організацію зі своєї структури.
Організаційна форма Адміністрації технопарку забезпечить:
✵ організаційно-правові гарантії інтересів резидентів технопарку й інвесторів;
✵ умови для розвитку інноваційної діяльності резидентам технопарку;
✵ розвиток учбово-лабораторної й виробничої бази на основі нових технологій;
✵ цільове використання інвестицій;
✵ розміщення на виробничих площах технопарку ділянки (лабораторії) інноваційного проекту;
✵ правове, фінансово- економічне, бухгалтерське, рекламне й ін. види забезпечення реалізації інвестиційного проекту;
✵ тільки цільове використання отриманих коштів, що відраховуються на розвиток інноваційної діяльності;
✵ повну прозорість використання коштів для наукової установи, засновників і інвесторів (грантодавачів).
✵ фінансову й економічну стабільність Адміністрації за рахунок:
бюджетних джерел, інвестицій і грантів; послуг колективного користування, орендних платежів, отриманих від здачі в оренду частини виробничих, офісних і інших приміщень.
4.4. Політика ціноутворення на оренду й послуги колективного користування - буде будуватися на наступних принципах:
✵ Для якірних компаній - пільгові ставки на орендну плату й
послуги колективного користування на термін до 7 років.
✵ Для резидентів технопарку - средньоміські ставки на орендну
плату й фіксовані тарифи на послуги колективного користування.
✵ Для малих підприємств бізнес-інкубатора - пільгові ставки на орендну плату й послуги колективного користування на термін до 3-х років перебування в бізнесі-інкубаторі. На термін понад три роки - на загальних підставах.
4.5. Фінансування Технопарку.
З метою виконання заходів щодо створення й діяльності Технопарку будуть притягнуті фінансові ресурси з наступних джерел:
✵ Кошти засновників Технопарку;
✵ Кошти від власної діяльності Технопарку;
✵ Гранти фондів і міжнародних програм;
✵ Кошти венчурних компаній і фондів;
✵ Державне фінансування;
✵ Інші джерела.
Для будівництва об'єктів соціальної інфраструктури Технопарку будуть залучені приватні інвестиції. Орієнтовна вартість проекту ~ 500 млн.$, у тому числі 110 млн. $ - обсяг будівельних робіт (включаючи об'єкти інженерної інфраструктури).
4.6. Основні параметри Технопарку:
✵ Число підприємств - резидентів - 60;
✵ Число робочих місць на підприємствах - резидентах - близько 1000.
✵ Об'єкти будівництва на території Технопарку (попередньо).
✵ Офісні й навчальні приміщення - 12 602,0 м.кв.
✵ Торгово-виставкові площі - 28 814,0 м.кв.
✵ Виробничі приміщення - 20 162,0 м.кв.
✵ Паркінг - 120,0 м.кв.
✵ Житлове будівництво - 9 000,0 м.кв.
✵ Готель із об'єктами соціальної інфраструктури - 24466,0 м.кв.
✵ Інші об'єкти соціальної інфраструктури - 576,0 м.кв.
5. Етапи реалізації проекту:
1 етап - 2007 - 2008 р.
✵ розробка концепції створення й діяльності технопарку;
✵ розробка й затвердження проекту зон території технопарку;
✵ створення Наукової Ради технопарку;
✵ просування технопарку, залучення інвесторів;
✵ реалізація проекту «Створення транскордонного Центру інноваційних технологій, комунікацій і бізнесу для сприяння ефективному розвитку територіальних громад Єврорегіону «Дніпро».
✵ створення основної конкурентної переваги технопарку - у вигляді соціальної інфраструктури.
2 етап - до 2012 року.
✵ Будівництво об'єктів Технопарку, поетапне введення об'єктів в експлуатацію.
З огляду на, що площадка технопарку має інженерні комунікації (газ, вода, електроенергія, каналізація, зв'язок), будь-який об'єкт інноваційно-виробничої або соціальної інфраструктури технопарку може бути автономно введений в експлуатацію й функціонувати незалежно від стану інших об'єктів.
6. Конкурентні переваги Технопарку «Інноваційні технології 3000»:
✵ Вигідне територіальне розташування - центр міста, безпосередня близькість до кордону Росії й Білорусі, розвинена транспортна інфраструктура;
✵ Самодостатня територія технопарку, наявність соціальної інфраструктури й всіх комунікацій;
✵ Забезпечено юридичний, консалтинговий і аудиторський супровід резидентам технопарку;
✵ Гарні можливості для подальшого розвитку виробничої, транспортної й інженерної інфраструктури;
✵ Інвестиційна привабливість регіону;
✵ Підвищення кваліфікації молодих фахівців, залучення висококваліфікованих менеджерів;
✵ Оскільки проект створення технопарку реалізується в рамках діяльності Єврорегіону «ДНІПРО», Єврорегіон можна розглядати як додатковий інструмент просування й розвитку технопарку.
7. Основні напрямки державної підтримки (згідно законодавства).
В Україні створений спеціальний режим інноваційної діяльності - правовий режим, що діє з дати реєстрації інноваційних проектів протягом усього періоду виконання проектів по пріоритетних напрямках діяльності технологічних парків.
Державне сприяння інноваційної діяльності технопарків здійснюється шляхом державної фінансової підтримки й виділення цільових субсидій для проектів технопарків.
Закон України № 991-XIV від 16 липня 1999 року зі змінами до Закону й Постанови Кабінету Міністрів України припускають встановлення податкових пільг і цільового субсидування. Крім того, проекти технопарку є пріоритетними для залучення коштів Української державної інноваційної компанії і її регіональних відділень.
Технопаркам дається право нараховувати прискорену амортизацію - щорічно 20% - по основних фондах груп 3 і 4. При цьому амортизація основних фондів 3-ї групи повинна проводитися доти, поки балансова вартість групи не досягне нульового значення.
Розрахунки по експортно-імпортних операціях, які відбуваються при виконанні інноваційних проектів, проводяться в термін до 150 календарних днів. Кошти, які надійшли в іноземній валюті від реалізації продукції (продажу товарів, виконання робіт, надання послуг) технопарків, не підлягають обов'язковому продажу