Паблик рилейшнз

ВСТУП

За західними даними, від третини до трьох четвертих свого часу західний керівник витрачає на роботу, пов'язану з паблік рилейшнз. І це зрозуміло, оскільки умови конкурентності змушують бути першим не тільки у виробництві товарів, а й у виробництві інформації. Жодна велика акція на державному чи приватному рівні неможлива без відповідної інформаційної підготовки. Борис Єльцин отримав премію німецької преси за 1996 р. за "високопрофесійний підхід до використання ЗМІ у своїй передвиборчій кампанії", тобто за діяльність у галузі паблік рилейшнз.

Паблік рилейшнз (ПР) є сьогодні галуззю, яка активно розвивається і, як і реклама, стоїть на перехресті науки й мистецтва. Едвард Бернейс, а це одне з перших імен у ряду творців ПР, принципово не погоджувався із запровадженням у США цієї спеціальності на факультетах журналістики, вважаючи ПР не філологічною, а соціальною наукою.

Реалізація процесів ПР вимагає серйозної роботи. Можна навести такий приклад: тільки 3% прес-релізів із 100 млн. релізів, що розсилаються по Великобританії за рік, внаслідок цього потрапляють у пресу (за іншими даними — 20% ). І ще цифри: ПР зростає у світі зі швидкістю 25% за рік, тож уникнути цієї хвилі нікому не вдасться.

Більше всього змін, пов'язаних з новими засобами комунікації, прийшло в політику. "Революція, яка відбувається в засобах масової комунікації, змінює саму технологію політичної кухні... Політика завжди пов'язана з презентацією — чоловіки і жінки представляють себе, свою думку й ідеї на суд інших. Там, де все залежить від образу, що формується, вміння створювати фіктивну реальність, без сумніву, дає колосальні переваги". Виступаючи як нерв сучасної цивілізації, політика приймає на себе всі її досягнення і нові віяння.

ПР активно розвиваються не тільки в політиці. До числа динамічно зростаючих галузей належать також державні (урядові) ПР, фінансові ПР, кризові ПР. І в кожній із цих галузей є свої спеціалісти.

ПР є галуззю, яка дуже бурхливо розвивається. Так, опитування, проведене "Hollis Europe", показало, що 47% опитаних очікують двадцятипроцентного фінансового збільшення у сфері ПР в наступному році. За минулий рік відбулося чотирнадцятипроцентне збільшення числа працюючих у ПР, а на найближчі п'ять, років прогнозується зростання ще на 20%4. Однак водночас тільки 6% опитаних спеціалістів вважають, що ПР в їхній країні є фахом, який високо цінується, 27% говорять про недооцінку, 67% зазначили, що репутація постійно покращується.

Відбувається ще одне важливе зрушення, яке в країнах СНД (наприклад, в Україні) відчувається менше, — це вихід на арену європейських ПР. Європа починає відтісняти американські компанії, вважаючи, що відбувається певне уповільнення їхнього розвитку в галузі породження інноваційних підходів та ідей. Для американських компаній щезає звична можливість "практикувати ПР в усьому світі так, як нібито вони є у США, і безпосередньо управляти ПР-операціями за кордоном із офісів у містах Сан-Франциско, Х'юстоні і Чикаго".

Ми сьогодні більше спираємося на чужий досвід. Та це взагалі властиво будь-якій науковій дисципліні. Чим більше ми будемо знати про досягнуте в інших умовах, тим серйознішими будуть наші власні результати. При цьому слід зазначити таке: при всій значущості національної специфіки, своєї власної ментальності, "больові точки" сучасної людини є однаковими як на Заході, так і на Сході. І якщо західні спеціалісти створюють умовний "атлас анатомії душі людини", то ми не можемо заявляти, що він нам не підходить, оскільки у нас інша ментальність. Тому ми вважали за потрібне завершити книгу невеликою хрестоматією. Автор висловлює вдячність за надання права на переклад директорові з комунікацій Консервативної партії Великобританії Брендану Брюсу, співробітниці NBC Меррі Аронсон (США), Джону Беєру (США), професору Сему Блеку (Великобританія), останньому з названих з тим більшою приємністю, що Сем Блек, автор однієї з перших книг з ПР на просторах СНД (і на сьогодні поки що єдиної з перекладених), походить із Києва, звідки в 1911 році його батьки, котрі мали прізвище Чорний, переїхали до Великобританії. Тож ПР у країнах СНД мають глибоке коріння. Хочеться, щоб вони принесли й плоди. Хоча б у статусі професії. Так, наприклад, у Швейцарії було проведено опитування про найбільш популярні професії, і на другому місці за популярністю серед чоловіків виявилася професія "генеральний менеджер передвиборчої кампанії" ("Відомості").

І ще. Усі параграфи книги закінчуються рубрикою КНИЖКОВА ПОЛИЦЯ, що дало можливість з достатньою повнотою подати видану в СНД літературу з паблік рилейшнз і споріднених галузей. Можливо, при цьому ми не завжди "витягували" найважливіше в них, але, принаймні, намагалися згадати найцікавіше.

Автор і видавництво висловлюють подяку Фонду Чарльза Стюарта Мотта (США), фундації "Україна — США", Інституту демократії імені Пилипа Орлика за фінансову підтримку цього видання.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити