Економічний енциклопедичний словник

Грошовий фетишизм (фр. fétichisme — фетиш, ідол) — містичне ставлення до грошей як до надприродної сили, наділення їх магічними властивостями. Найбільшого розвитку Г.ф. набув у золоті, що виявилося в ототожненні виробничих відносин, які виражаються категорією "гроші", з природними властивостями загального еквівалента, а відтак і його представників. Об'єктивно Г.ф. породжений тим, що економічно відокремлені виробники діють незалежно один від одного, а зв'язок між ними здійснюється через ринок і насамперед через гроші. Оскільки гроші є загальною формою багатства за капіталізму і за них можна придбати будь-які інші форми багатства й навіть владу, а виробництво ведеться заради більшої кількості грошей, то у більшості людей, позбавлених цих можливостей, виникає містичне ставлення до грошей, особливо до золота як надприродної сили. Певною мірою золото обожнювалося в більшості релігій світу. Проте його магічні властивості лише частково зумовлені природними властивостями цього металу (красиве, має унікальні фізичні й хімічні властивості тощо). Фетишизація золота має переважно соціальний характер, тобто зумовлена суспільними і насамперед його економічними властивостями, функціями. Саме цим пояснюється те, що в Біблії (Старому Заповіті) золото згадується понад 400 разів.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити