Економічний енциклопедичний словник

Мерчандайзинг — складова маркетингу; система організації продажу товару у роздрібній торгівлі й управління ним, що сприяє зростанню інтенсивності руху товарів шляхом залучення уваги кінцевих покупців до визначених торгових марок чи груп товарів у місцях продажу без активної участі спеціального персоналу. За сучасних умов можна виокремити такі елементи М.: 1) участь у закупівлі товарів, розробці асортименту, що включає пошук постачальника, переговори щодо ціни, якість, кількість і контроль графіка постачань; 2) керування товарною категорією, що передбачає визначення стратегічної ролі такої категорії в загальному асортименті товарів, показників її просування, формулювання стратегії та тактики маркетингу тощо; 3) пошук і керування джерелами постачання; 4) контроль товарного запасу в магазині, що відповідає рівню продажу (сучасні підходи до контролю товарного запасу передбачають зниження витрат до абсолютного мінімуму, що досягається використанням системи поповнення товарного запасу, що реагує лише на реальний продаж. Синхронізація керування постачанням і попитом за категоріями товару, заснована на обміні інформацією між продавцем і постачальником. У деяких випадках підприємство роздрібної торгівлі може цілком довірити постачальнику керування товарним запасом); 5) керування товарним асортиментом на основі поділу на групи з подібними моделями продажу; 6) керування рентабельністю товарів (або керування ціноутворенням); 7) розподіл торгової площі під різні товари з максимальною віддачею; 8) дизайн магазину, тобто сукупність умов, що створюють загальну обстановку й атмосферу роздрібної торгівлі (як правило, включає внутрішнє оформлення, застосовувані матеріали, створення спеціальних ефектів, використання освітлення, написів і кольору); 9) візуальний М. — представлення товару в магазині як одного з елементів оформлення, що поєднує комерційний і дизайнерський підходи, сприяє виконанню завдань щодо керування товаром і підвищує ефективність закупівельних відділів. М. привертає увагу до товару, оскільки правильна викладка товару і рекламні матеріали нагадують покупцям про продукт, що їм потрібний. М. поліпшує якість обслуговування, а також робить товар легкодоступним для споживача і продавця, допомагає виокремити нові продукти і спеціальні пропозиції, сприяючи збільшенню продажу. Усі ці заходи М. підвищують ефективність функціонування роздрібного торговельного підприємства.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити