Економічний енциклопедичний словник

Методи вимірювання якості продукції — комплекс прийомів, способів, які використовуються для приблизної оцінки якості товарів і послуг (їх якісних характеристик) та їх відображення у ВНП. Основним засобом такого наближеного вимірювання є індекси цін. Однак через недостатнє пізнання взаємозв'язку цін та якісних змін, відображення цих змін (значною мірою) у зростанні витрат живої та уречевленої праці (а отже, суспільно необхідних витрат), інфляційних процесів тощо таке вимірювання є приблизним. Тому деякі вчені стверджують, що такі індекси завищують зростання цін, оскільки в них здебільшого ігнорується зростання якості товарів і послуг, тобто відсутні поправки на якість. Водночас невирішеною залишається насамперед проблема, які якісні зміни товарів і послуг повинні бути кількісно виміряні, тобто відображені в динаміці реального ВВП і вилучені з індексів, і якою мірою таке вимірювання щодо певних змін вже вирішується. Розв'язання цієї проблеми значною мірою залежить від правильного вибору критерію вимірювання ВВП, зокрема врахування в ньому основних соціально-економічних параметрів. Таким критерієм на початку 70-х XX ст. американський економіст Е. Денісон вважав економічний добробут суспільства, а йото елементами — не лише кількість і вартість виготовлених продуктів, а й ступінь рівномірності в розподілі доходів, ефективність використання продукту у процесі споживання, збереження довкілля, підвищення рівня освіти, охорони здоров'я та ін. Якість товарів і послуг певною мірою враховують сучасні показники ВВП, прийняті в новітніх системах національних рахунків ООН з 1993, зокрема коли такий підрахунок ведеться як за витратами, так і за доходами, і через виробництво. Водночас врахування якості товарів і послуг через індекси цін ведеться не повністю. Так, у США основним засобом збору інформації про ціни є т.зв. специфікація — детальний опис якісних сторін, характеристик конкретного товару або послуги, за якими вони відрізняються від інших товарів і послуг і покладені в основу цін. Найскладнішою проблемою тут є та, що одні й ті ж товари і послуги існують у багатьох різновидах, особливо в різних регіонах і містах країни. Для часткового її вирішення розробляються додаткові специфікації й допустимі відмінності (допустимі межі у зміні якісних характеристик товару або послуги). Якщо йдеться про модифікацію певного товару, то якісні відмінності між ними в межах діапазону повинні бути незначними. Дані про ціни на конкретні товари збираються доти, поки триває його продаж у значних обсягах. Відтак відповідними статистичними методами здійснюється обробка цих даних. Одним із М.в.я.п. є використання побічних характеристик (наприклад, місткість автомобіля визначається такими параметрами, як довжина, вага, ширина). У такому разі використовують формулу Pt = ft (х1, х2, х3,...), де Р — ціна, f - функція від різних характеристик товару, t — час, що дає змогу визначити динаміку ціни залежно від зміни характеристик товару в часі.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.