Розв’язання вправ та завдань до підручника «Хімія» О. В. Григоровича 7 клас - 2015 рік

ТЕМА IІ. ВОДА

§ 12. Прості та складні речовини

ЛАБОРАТОРНИЙ ДОСЛІД № 2

(стор. 86).

Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин

Завдання 1. Ознайомилися з назвами та формулами речовин. Розподілили їх на групи неорганічних та органічних речовин.

Завдання 2. Речовини, віднесені до неорганічних, розподілили на прості й складні. Прості речовини розподілили на метали і неметали.

Завдання 3. Ознайомилися з фізичними властивостями (колір, прозорість, запах, блиск) зразків металів і неметалів. Перевірили, чи розчиняються вони у воді.

Завдання 4. Ознайомилися з фізичними властивостями зразків складних Неорганічних та органічних речовий, згрупували їх за якісним складом. Перевірили, чи розчиняються вони у воді. Результати спостережень оформили у таблиці:

Група

речовин

Назва

речовин

Формула

Властивості

Колір

Прозорість

Запах

Блиск

Розчинність у воді

Метали

Натрій

Na

сріблястий

не має

не має

має блиск

не розчиняється

Мідь

Cu

цегляно-

червоний

не має

не має

має блиск

не розчиняється

Цинк

Zn

блакитно-

сірий

не має

не має

має блиск

не розчиняється

Неметали

Сірка

S

жовтий

не має

не має

не має

не розчиняється

Йод

І2

темно-

фіолетовий

не має

різкий

не має

розчиняється

Кисень

О2

безбарвний

прозо

рий

не має

не має

розчиняється

Складні

неорганічні

Кухонна

сіль

NaCl

білий

не має

не має

не має

розчиняється

Харчова

сода

NaHCО3

білий

не має

не має

не має

не розчиняється

Сульфатна

кислота

H2SO4

безбарвний

прозора

різкий

не має

не розчиняється

Органічні

Цукор

C12H10O11

білий

немає

немає

немає

розчиняється

Оцет

CH3COOH

безбарвний

прозорий

різкий,

кислий

немає

розчиняється

Глюкоза

C6H12O6

білий

немає

немає

немає

розчиняється

Висновки

1. Речовини поділяються на прості і складні. Прості речовини — метали та неметали.

2. Складні речовини — неорганічні та органічні.

3. Причина багатоманітності речовин полягає в тому, що склад та властивості речовин залежать не тільки від якісного складу молекул, але і від кількості атомів в молекулі.

ЛАБОРАТОРНИЙ ДОСЛІД № 3

(стор. 100).

Проведення хімічних реакцій

Обладнання: штатив із пробірками, пробіркотримач, нагрівальний прилад.

Реактиви: розчини натрій карбонату (соди), кальцій хлориду, хлоридної кислоти, цукор.

Правила безпеки:

• для дослідів використовуйте невеликі кількості реактивів;

• остерігайтеся потрапляння реактивів на одяг, шкіру, в очі;

• пам’ятайте, холодні й гарячі предмети виглядають однаково;

• нагрівання здійснюйте з використанням спеціальних тримачів.

Хід роботи

Що робили

Спостереження

Висновки

Завдання 1. До розчину соди Na2CO3 додали розчин кальцій хлориду СаСl2.

В протирці утворився білий осад.

Відбулася хімічна реакція, про це свідчить — випадіння осаду.

Завдання 2. До осаду, що утворився в попередньому досліді, додали розчин хлоридної кислоти НСl. Спостерігали за змінами. Після цього до вмісту пробірки краплинами підлили розчин етанової кислоти, доки не змінилося забарвлення.

Білий розчин кальцій карбонату СаСO3 після додавання розчину хлорідної кислоти перетворився на безбарвний та виділився газ СO2.

Відбулася хімічна реакція, про це свідчить зміна забарвлення та виділення газу.

Завдання 3. У пробірку насипали невелику кількість цукру і нагріли.

В пробірці відбулася зміна забарвлення. Цукор спочатку набув коричневого забарвлення, а потім чорного.

Відбулася хімічна реакція, про це свідчить — зміна забарвлення та виділення газу.

Висновки

1. Спостережувані зміни свідчать про те, що одні речовини перетворюються на інші.

2. Під час хімічних явищ утворюються нові речовини, відбуваються хімічні реакції.

3. Перебіг хімічних реакцій супроводжується зовнішніми ефектами:

• зміна кольору;

• виділення газу;

• утворення осаду;

• виділення тепла та світла.

ПРАКТИЧНА РОБОТА № 3

(стор. 102).

Дослідження фізичних і хімічних явищ

Обладнання: штатив, спиртівка, склянки.

Реактиви: парафін, свічка, вода, хлоридна кислота, сода.

Правила безпеки:

• для дослідів використовуйте невеликі кількості реактивів;

• остерігайтеся потрапляння реактивів на одяг, шкіру, в очі;

• пам’ятайте: холодні й гарячі предмети виглядають однаково;

• нагрівання здійснюйте з використанням спеціальних тримачів.

Хід роботи

Послідовність дій

Спостереження

Висновок

Завдання 1. Плавлення парафіну

Взяли шматочок парафіну та поклали його на металеву пластинку. Закріпили пластинку в штативі. Обережно нагріли пластинку в полум’ї спиртівки.

Парафін розплавився.

Нагрівання й охолодження парафіну — це фізичне явище, тому що не відбувається зміни його хімічного складу, не утворюються нові речовини, змінюється агрегатний стан — перехід з твердого стану до рідкого та навпаки.

Завдання 2. Горіння свічки

Запалили свічку та деякий час спостерігали процес горіння.

Парафінова свічка плавиться, парафін перетворюється в рідкий стан, а потім твердіє.

Нагрівання парафіну — це фізичне явище, під час якого не утворюються нові речовини, а переходять з одного агрегатного стану в інший.

Завдання 3. Взаємодія соди з хлоридною кислотою

Взяли дві склянки: у першу налили воду, а в другу — хлоридну кислоту. Додали в кожну склянку трохи питної соди.

В першої склянці питна сода не розчинилася у воді, у другої склянці хлорид на кислота про взаємодіяла з питною содою — видилися бульбашки газу.

Взаємодія хлоридної кислоти і харчової соди — це хімічне явище, тому що відбувається зміна хімічного складу, утворюються нові речовини, виділяється газ.

Висновки.

1. Явища бувають фізичні та хімічні.

2. При фізичних явищах не відбувається зміни хімічного складу речовин, не утворюються нові речовини, тільки змінюється їх форма, агрегатний стан.

3. При хімічних явищах відбувається зміна хімічного складу речовин, утворюються нові речовини, відбуваються хімічні реакції, які супроводжуються зовнішніми ефектами — виділенням газу, зміною забарвлення, появою запаху, поглинанням або виділенням енергії.

ДОМАШНІЙ ЕКСПЕРИМЕНТ

(стор. 103).

Взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром

Матеріали: піпетка, харчова сода, сік квашеної капусти, лимонна кислота, кефір.

Що робили

Спостереження

Висновки

В окремі посудини помістили потрохи соку квашеної капусти, лимонної кислоти та кефіру. До лимонної кислоти додали трохи води, щоб її розчинити.

До кожної посудини додали невелику кількість соди.

В посудинах з квашеною капустою, лимонною кислотою, кефіром виділяється газ.

Квашена капуста, лимонна кислота, кефір є кислотами.

Харчова сода взаємодіє з кислотою і виділяється вуглекислий газ. Це хімічні явища.

ДОМАШНІЙ ЕКСПЕРИМЕНТ

(стор. 103).

Очищення води від накипу фільтруванням, після її кип'ятіння

Матеріали: паперовий фільтр, столовий оцет, піпетка.

Що робили

Спостереження

Висновки

1. Налили в чайник близько 1 л водопровідної води і довели до кипіння. Кип’ятили воду приблизно 10 хвилин, а потім дали їй охолонути.

У воді появився осад.

В осад випали солі, які були у воді.

2. Відфільтрували цей осад за допомогою паперового фільтра. До відфільтрованого осаду додали декілька крапель оцту.

При додаванні оцту почав виділятися газ.

При взаємодії солей з оцтовою кислотою виділився вуглекислий газ.

Висновки

1. У воді присутні солі, які при кип’ятінні води випадають в осад, утворюється накип.

2. Накип на стінках чайника можна видалити додаванням кислоти, яка розчиняє солі.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити