ХІМІЯ 9 клас - Готові домашні завдання до підручника О. В. Григорович - 2017 рік

Тема 3. ПОЧАТКОВІ ПОНЯТТЯ ПРО ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ

§ 31. Отруйність метанолу та етанолу

Контрольні запитання (с. 179)

373. Згубна дія алкоголю на організм людини:

- наркотична та токсична дія (залежно від дози та концентрації)

- гостре алкогольне отруєння (у значних дозах);

- алкоголізм (за постійного вживання);

- ураження внутрішніх органів (цироз печінки, виразка шлунку тощо);

- патології мозку та статевої системи;

- зниження розумової діяльності та соціальна деградація;

- смерть (як наслідок хронічного отруєння або 4-12 г алкоголю на 1 кг маси тіла за один прийом).

374. Токсична дія алкоголю на організм підлітка в декілька разів сильніша, ніж на дорослий організм, завдяки більш інтенсивному обміну речовин. За концентрації алкоголю в крові 0,5-0,6 % (відповідає 0,5 л горілки) у підлітка може настати смерть.

Завдання для засвоєння матеріалу (с. 179)

375. а) Фізіологічна дія на організм дітей:

- токсична дія і отруєння навіть у малих дозах;

- швидке рознесення по всьому тілу;

- швидке сп’яніння;

- більша концентрація етанолу в головному мозку, ніж в крові;

- за регулярного вживання - переродження печінки;

- ураження всіх органів та систем: нервової, шлунково-кишкового тракту, нирок, очей, серця, щитоподібної залози та ін.;

- погіршення розумових здібностей, зміни у характері;

- цукровий діабет.

б) Фізіологічна дія на організм підлітків:

- токсична дія і отруєння навіть при невеликих дозах;

- повільне виведення та розщеплення етанолу;

- порушення обміну речовин у нервовій тканині та передачі нервових імпульсів;

-порушення роботи судин головного мозку (розширення, збільшення проникності, крововиливи у тканини мозку);

- токсичне пошкодження печінки (як наслідок - порушення білкового та вуглеводного обміну, синтезу вітамінів і ферментів);

- токсична дія на епітелій, що вистилає стравохід, шлунок, погіршення роботи шлунку (як наслідок - погіршення засвоєння їжі, зниження росту і розвитку організму підлітка);

- ураження серцево-судинної системи, легень і статевої системи;

- за хронічного отруєння - затримка розвитку, зниження інтелекту та розумової діяльності.

в) Фізіологічна дія на організм жінок:

- жінці достатньо набагато меншої дози міцних спиртних напоїв для сп’яніння і потрібно набагато більше часу для відновлення організму (організм жінки важить менше і містить менше рідини, ніж організм чоловіка, тому концентрація алкоголю в крові після келиха пива у жінок буде вищою, ніж у чоловіків);

- жіночий організм містить більше жирових тканин, за рахунок цього етанол буде виводитись більше часу, адже в жировій тканині уповільнений обмін речовин;

- жіноча печінка не здатна виробляти багато ферменту дегідрогенази, що бере участь у розщепленні молекул етанолу;

- шлунок жінки також не може посилено синтезувати альдегіддегідрогенази - ферменти, що також розщеплюють етанол, тому у жіночому організмі уповільнюється обмін речовин;

- наслідки алкогольної інтоксикації жінки відчувають сильніше і триваліше, ніж чоловіки тієї ж ваги.

г) Фізіологічна дія на організм вагітних жінок (окрім зазначених у попередньому пункті):

- спазм плацентарних артерій, внаслідок чого знижується потрапляння крові до плоду (кисневе голодування плоду, уповільнення процесів засвоєння вітамінів, порушення обміну речовин);

- збільшується вірогідність викидню;

- збільшується вірогідність народження нездорової дитини.

д) Фізіологічна дія на організм під час внутрішньоутробного розвитку:

- етанол потрапляє через плаценту до плоду і отруює його;

- пошкодження центральної нервової системи плоду;

- затримка у розвитку;

- патології зовнішніх та внутрішніх частин плоду;

- недоношеність;

- вроджений алкоголізм.

376. Соціальні наслідки надмірного вживання алкогольних напоїв:

- збільшення агресивності, погіршення пам’яті і здатності виконувати елементарні арифметичні дії;

- втрата здатності викласти прочитане власними словами;

- втрата контролю за поведінкою;

- соціальна деградація.

377. Результати опитування можуть бути такими:

1) Більшість школярів визнають цінність власного здоров’я (84,4%). Однак для кожного восьмого школяра здоров’я не є першим в лінійці життєвих цінностей. Це, передусім, характерно для хлопців.

2) Теоретично більшість учнів (67,4%) визнають необхідність дотримання здорового способу життя. При цьому для більшості з них це скоріш заява, ніж реальна життєва позиція.

3) Про вживання неміцного алкоголю (пиво, вино, коктейлі) зізналися 13,4% опитаних. Кожен четвертий куштував такий алкоголь хоча б одноразово, ще 7,5% учнів належать до групи потенційних споживачів цих напоїв, оскільки вони не виключають можливості такого залучення.

4) Дівчат, що вживають алкоголь, не менше, ніж хлопців (14,8% та 11,6% відповідно).

5) Ніколи не вживали спиртні напої три чверті учнів (76,2%), однак 15,3% опитаних в тій чи іншій мірі знайомі з міцним алкоголем, а ще 7,2% - потенційні споживачі.

За підсумками опитування суттєвої різниці між хлопцями та дівчатами не виявлено. Найбільш вживаним алкогольним напоєм у шкільному середовищі є пиво. Головним чинником у поширенні шкідливих звичок - в тому числі вживанню алкоголю — є приклад найближчого оточення (родини, друзів тощо).




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити