ХІМІЯ 9 клас - Готові домашні завдання до підручника О. В. Григорович - 2017 рік

Тема 3. ПОЧАТКОВІ ПОНЯТТЯ ПРО ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ

§ 36. Вуглеводи: глюкоза та сахароза

Лабораторний дослід № 12 (с. 209)

Тема: Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом

Обладнання: штатив із пробірками, пальник, пробіркотримач.

Реактиви: розчини глюкози С6Н12О6 та сахарози С12Н22О11, купрум(ІІ) сульфату CuSО4, натрій гідроксиду NaOH.

Звіт з роботи:

Після змішування розчину лугу та розчину купрум(ІІ) сульфату в пробірці утворюється осад у вигляді кристалів блакитного кольору - купрум(ІІ) гідроксид.

Рівняння реакції:

Після додавання до вмісту пробірки розчину глюкози та перемішування, розчин у пробірці забарвлюється в яскраво-синій колір (утворюється купрум(ІІ) цукрат).

Рівняння реакції:

Глюкоза розчиняє купрум(ІІ) гідроксид і поводить себе як багатоатомний спирт, оскільки містить в кожній молекулі одну альдегідну та п’ять гідроксильних груп.

У досліді з розчинами сахарози та гліцеролу, при змішуванні їх із свіжим купрум(ІІ) гідроксидом, так само утворюються розчини синього кольору.

Різницю можна побачити за нагрівання розчинів: у пробірці, що містила суміш глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом, колір розчину зміниться - спочатку утвориться жовтий осад купрум(І) гідроксиду СuОН, ЯКИЙ згодом перетвориться на великі кристали купрум(ІІ) оксиду Сu2O червоного кольору. Глюкоза при цьому окисниться до глюконової кислоти. Рівняння реакцій:

При нагріванні пробірок, що містили розчини сахарози та гліцеролу у суміші з купрум(ІІ) гідроксидом, видимих змін і не відбудеться, оскільки - на відміну від глюкози - вони не відновлюють купрум(І) гідроксид до купрум(ІІ) оксиду.

Контрольні запитання (с. 209)

437. Вуглеводи - органічні сполуки із загальною формулою Сn2O)m(m, n > 3).

438. Вуглеводи поділяють на прості (моносахариди) і складні (дисахариди й полісахариди). Приклади моносахаридів: глюкоза, фруктоза, галактоза, рибоза, дезоксирибоза. Приклади дисахаридів: сахароза, лактоза, мальтоза. Приклади полісахаридів: крохмаль, глікоген, целюлоза, хітин.

439. Фізичні властивості глюкози: безбарвна кристалічна речовина без запаху, ρ = 1,54 г/см3, tпл. = +146 °С. За нагрівання вище температури плавлення, глюкоза розкладається, не доходячи до точки кипіння. Солодка на смак, але в півтора рази менш солодка за сахарозу. Добре розчиняється у воді: у 100 г води за 0 °С розчиняється 32 г глюкози, а за +25 °С — 82 г; погано розчиняється в органічних розчинниках. Є неелектролітом (її розчини не проводять електричний струм). Фізичні властивості сахарози: безбарвна кристалічна речовина без запаху, ρ = 1,59 г/см3, tпл. = +186 °С. Солодка на смак, в півтора рази солодша за глюкозу. Дуже добре розчиняється у воді: у 100 г води за 0 °С розчиняється 179 г сахарози, а за +100 °С - 487 г. Так само як і глюкоза розкладається під час нагрівання.

440. У природі вона утворюється в зелених частинах рослин у процесі фотосинтезу, що відбувається з поглинанням сонячного світла:

441. Для визначення глюкози застосовують її якісну реакцію із свіже осадженим купрум(ІІ) гідроксидом. Внаслідок взаємодії між речовинами осад зникає, а розчин забарвлюється у синьо-фіолетовий колір. За подальшого нагрівання спочатку утворюється купрум(І) гідроксид жовтого кольору, а потім — моркв’яно-червоного осаду купрум(І) оксиду.

442. Поширеність глюкози: міститься у фруктах, меді, в незначній кількості - у крові людини і тварин.

Застосування глюкози: у медицині - як легкозасвоюваний і калорійний продукт при серцевій недостатності, фізичному виснаженні; входить до складу кровозамінних рідин. З глюкози в промисловості добувають вітамін С (аскорбінову кислоту), кальцій глюконат. Застосовують у харчовій промисловості (через солодкий смак).

Поширеність сахарози: в соку рослин - цукрового буряку, цукрової тростини, цукрового клену, в нектарі квітів, у фруктах та ягодах.

Застосування сахарози: харчова промисловість (через солодкий смак), мікробіологічна промисловість (для отримання спиртів, лимонної та молочної кислот), хімічна промисловість (при виготовленні поверхнево-активних речовин).

Завдання для засвоєння матеріалу (с. 209)

443. Загальній формулі вуглеводів Сn2O)m відповідають: С5Н10О5, C12H22O11.

Відповідь: а) 40% Карбону та 60% води; б) 42,1% Карбону та 57,9% води.

445. За розщеплення 1 г жиру виділяється 39 кДж (9,3 ккал) енергії. При розщепленні 1 г вуглеводів - близько 17 кДж (4 ккал). Тим не менш, саме вуглеводи є основним джерелом енергії в клітині (а жири - резервним), оскільки вуглеводи, що містяться в їжі, доволі швидко перетворюються на глюкозу, що легко надходить до крові для поповнення в організмі необхідної енергії.

446. Невідомою речовиною є карбон(ІV) оксид СO2. Рівняння реакцій:

447. Розраховуємо масу глюкози за масою розчину та її часткою в ньому:

450. Рівняння гідролізу сахарози:

Кількість всіх речовин у реакції співвідноситься між собою як 1 : 1. Визначаємо молярні маси всіх речовин у реакції:

Сумарна молярна маса продуктів реакції становить:

180 г/моль + 180 г/моль = 360 г/моль

Для того, щоб визначити масу сахарози, що піддалася гідролізу, складаємо пропорцію:

За законом збереження маси речовини сумарні маси реагентів та продуктів реакції є рівними. Таким чином, маса води складає:

360 г - 342 г = 18 г

Відповідь: 342 г сахарози та 18 г води.

451. Рівняння реакції:

За рівнянням реакції співвідношення кількості речовини вуглекислого газу та глюкози становлять 6 : 1. Обчислюємо кількість речовини вуглекислого газу:

Отже, під час реакції утворилося глюкози. Розраховуємо її масу:

Відповідь: утворюється 37,5 г глюкози.

452. Рівняння реакції:

За рівнянням реакції кількість речовини вуглекислого газу та кисню співвідноситься як 1 : 1. Розраховуємо кількість речовини вуглекислого газу за відомою за умовою масою:

Отже під час реакції виділиться така сама кількість кисню. Обчислюємо його об’єм:

Відповідь: 1,02 ∙ 1017 л або 102 трлн м3.

453. В нормі середовище у ротовій порожнині є слабо лужним. Після вживання багатої на вуглеводи їжі внаслідок діяльності бактерій середовище змінюється на кисле (утворюється молочна кислота та інші). Під дією кислоти може руйнуватися емаль зубів, що призводить до виникнення карієсу.

Карбамід (NH2)CO2, що міститься в жувальній гумці, в ротовій порожнині піддається гідролізу з утворенням гідрату амоніаку:

Гідрат амоніаку нейтралізує молочну кислоту.

454. Вміст цукру в солодощах:

- в плитці молочного шоколаду (100 г) - 7 чайних ложок цукру;

- у батончику «Snickers» (52,7 г) - 6,75 чайних ложок цукру;

- у батончику «Milky Way» (58 г) - 8,75 чайних ложок;

- шоколадка «Мііка» (40,8 г) - 5,5 чайних ложок;

-у батончику «Twix» (50,7 г) - по 3 чайних ложки в кожній паличці;

- пакетик цукерок «M&M’s» (47,9 г) - 7,5 чайних ложок цукру.

Вміст цукру в газованих напоях:

- «Coca cola» (0,33л) - 8,25 чайних ложок цукру;

- «Pepsi» (0,33л) - 8,75 чайних ложок;

- «Red Bull» (0,25л) - 6,9 чайних ложок;

- «Sprite» (0,33л) - 8,25 чайних ложок.

Вміст цукру у 100 г фруктів:

- манго - 3,2 чайних ложок цукру;

- банани - 3 чайних ложки цукру;

- яблука - 2,6 чайних ложок цукру;

- ананаси - 2,5 чайних ложок цукру;

- виноград - 4 чайних ложки цукру;

-лимони - 0,6 чайних ложок цукру;

- ківі - 2,3 чайних ложок цукру;

- абрикоси - 2,3 чайних ложок цукру;

- полуниця - 1,3 чайних ложок цукру;

- малина - 1 чайна ложка цукру;

- чорниця - 1,7 чайних ложок цукру;

- журавлина - 1 чайна ложка цукру;

За результатами досліджень вживання цукру в день не повинно перевищувати:

- діти 2-3 років: 12-13 г або 2,5 чайних ложок;

-діти 4-8 років: 15-18 г або 3-3,5 чайних ложок;

- діти 9-13 років: 20-23 г або 4-4,5 чайних ложок;

- для чоловіків: 37,5 г або 7,5 чайних ложок;

-для жінок: 25 г або 5 чайних ложок.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити