Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розв'язання вправ та завдань УКРАЇНСЬКА МОВА до підручника О. В. Заболотного - Рівень стандарту - 2010 рік

201. 1. Не хвилюйся, сину, за мене, все буде добре, 2. До вступу в університет я працював лаборантом на кафедрі. 3. Наше місто не поступається красою іншим населеним пунктам України. 4. На зборах було схвалено заходи з модернізації підприємства. 5. Забудова міста здійснюватиметься відповідно до затвердженого плану. 6. Гуртківці робили по-своєму, оскільки не було інструкції. 7. До складу делегації входили представники різних професій. 8. Через те що почався дощ, ти на вулицю не підеш. 9. Стипендія — це грошова допомога, яку виплачують тим, хто навчається у вузах.

202. І. 1. Стародавнє село Тухля — се була велика гірська оселя з двома чи трьома присілками, всього коло (прийм.) півтори тисячі душ (І. Франко). 2. На вгороді коло броду барвінок не сходить (Т.Шевченко). 3. І до кінця свого віку Джеря йшов проти панів (/. Нечуй-Левицький). 4. Мені аж страшно, як згадаю оту хатину край (прийм.) села (Т.Шевченко). 5. Хлопчик відразу увійшов у дружнє коло своїх ровесників (/. Цюпа), 6. Він стояв, а хвиля гралась навкруги (прийм.) нього (М.Коцюбинський). 7. Кипариси од ночі і до ранку все шумлять і шумлять навкруги (присл.) (В.Сосюра) 8. А я піду на край (іменн.) світа... (Т.Шевченко). 9. Навколо (присл.) — ворогів закрадливість лукава (М.Рильський). 10. Я славлю життя людей, що діють навколо мене(О.Довженко).

II. Віку — іменн., п. ф. — вік, заг. назва, неістота, ч. р., II в., тв. гр., Р. в., одн., додаток.

Стародавнє — прикметник, вжитий у п. ф., якісний, с. р., Н. в., означення.

Увійшов — дієсл., п. ф. — увійти, док. вид, неперех., І д/в.

203. II. 9. Минуле не вернуть, не виправить минуле. (Розпов., неокл., просте, односкладне, ускладнене однорідними присудками).

204. І. 1. Зараз: дев'ята година, дванадцята тридцять, опів на першу, тридцять хвилин по дванадцятій. 2. Вистава розпочнеться: о чотирнадцятій (другій) двадцять п’ять, о сімнадцятій (п’ятій) сорок п’ять. 3. Літак прилітає: о шостій, о двадцять третій (об одинадцятій) двадцять.

205. 1. Про що зараз кожний із вас думає? 2. Реконструкція аеродрому дозволить проводити техогляд літаків за будь-яких породних умов. 3. Будь-яка (кожна) людина потребує уваги, тепла і любові. 4. Прошу вас уважно переглянути кожну особову справу. 5. В акті обстеження має розписатися кожен присутній. 6. Ти, Наталко, всякі відмовки вигадуєш, аби не прибирати. 7. Після навчання ви зможете ремонтувати авто будь-якої моделі. 8. Кожного ранку я роблю гімнастику. 9. Думаю, що зможу відповісти на будь-яке запитання експертів. 10. Ви можете у будь-який час розірвати цей контракт. 11. Хіба це відповідь? У кожному реченні помилка! 12. У трудовому колективі є всякі люди.

206. Аташе відомий, шимпанзе великий, кенгуру швидкий, візаві молодий, журі шановне, Оріноко широка, Поті велике, трюмо старовинне, денді високий, рантьє старий, ступінь високий, какаду жвавий, Сантьяго нічне, Альпи вічні, Ріо-Колорадо чарівна, сомбреро широке, мадам поважна, портьє вихований, цеце отруйна, ему маленьке, торнадо сильне, круп'є молодий, Онтаріо посиніло, Ері сизе, Юнгфрау висока, каланхоє соковите, міс чарівна, Ріо-де-Жанейро ранкове, тріо співоче, тореро пізнє, танго стильне, поні світлий, алібі беззаперечне, рефері справедливий, путасу північна, Кармен відома, алоє засохле, піаніно налаштоване, Федеріко старий, «Юманіте» щоденна, фрекен врівноважена.

207. Щасливе життя, насичена пара, гострий біль, густий пил, золотий розсип, вищий ступінь розвитку, далекий Сибір, державний перепис, попередній запис, настінний живопис, балконні двері, сильний накип, попереджувальний напис, поштова адреса, гіркий, полин, фальшивий підпис, науковий ступінь, дитячий шампунь, залізнична колія, український степ, червоний висип.

208. І. АЗС розпочала працювати з шостої години ранку. 2. Минулого тижня ВАТ «Житомирський молокозавод» випустило першу продукцію. 3. ДПА України попередила власників підприємств про введення в дію нових форм звітності. 4. У січні минулого року ДАІ проводила тиждень безпеки руху. 5. МЗС України висловило свою позицію щодо останніх подій у країні. 6. Держкомінформполітики провів нараду-семінар з представниками засобів масової інформації. 7. НДІ уклала декілька перспективних угод. 8. За словами очевидців, НЛО пролетіло над верхівками дерев.

210. І. II. 1. Роблю байдужу міну, роздивляю наче будинки, але бачу тільки блакитний вуаль... (М.Коцюбинський). 2. Піч і стіни до половини викладені бездоганною сніжно-білою кахлею (/. Вільде). 3. У далекому південному краю живе птаха пелікан: не дуже-то вона волика, ба й не мала вона (С.Яричевський). 4. Від тих слів у мозку Олександри Вікентіївни сталася спазма — теща навіть не знала, що відповісти на подібну зухвалість (В.Дарда). 5. Пригадувалася доля каравани, що, томлена спрагою і пражена сонцем, побачить оазу перед собою... (Б.Лепкий). 6. Прикре враження у мене від тії санаторії (Леся Українка). 7. Артемон так щось сказав і так чогось недомовив, що Ярину почав лихоманити дрож (М.Стельмах).

212. Правильно сказати: «Суддя провела перше засідання».

213. 1. Нараду проводила заступник голови правління банку Нілова Н.В. 2. Кухарем у дитячому садку з 2007 року працювала Рогоза Світлана Василівна. 3. На засіданні виступила майстер цеху Курбанова П.В. 4. Касир Н. Добровольська взяла відпустку за власним бажанням. 5. Розпорядження підписала голова районної адміністрації Валентина Костенко. 6. За якість продукції на заводі відповідав технолог. 7. Старший інспектор підготував висновки експертизи. 8. Наша інструктор з плавання Поліна Василівна відкрила змагання. 9. Заяву потрібно писати на ім'я директора технікуму Василенко Катерини Олександрівни. 10. Мій науковий керівник О.К. Вишківська зачитала рецензію на дипломну роботу.

214. Г. Кондуктор — кондукторка, сторож — сторожиха, завідувач — завідувачка, професор — професорка, асистент — асистентка, слухач— слухачка, офіціант — офіціантка, лектор — лекторка, кореспондент — кореспондентка, тракторист —трактористка, ріелтор — ріелторка, фігурист — фігуристка, архітектор — архітекторка, депутат — депутатка, протестант — протестантка, будівельник — будівельниця, оптиміст — оптимістка, вихователь — вихователька, агроном — агрономка, верстальник — верстальниця.

215. І. Заступник директора з виховної роботи, спеціальний фотокореспондент, режисер-постановник, продавець консультант, менеджер з продажу, приватний нотаріус, тренер з боротьби, головний бухгалтер, молодший державний інспектор, старший викладач, статист-дослідник, двірник, старший адміністратор, провідний інспектор, дефектолог, старший інженер з техніки безпеки, перекладач німецької мови.

217. У реченнях першого тексту переважають дієслова (ці речення є більш динамічними), у реченнях другого тексту — іменники.

218. а) Стилістично нейтральні: червона, зелений, робити, питає, ходімо, пишіть, жовта, дрібний, модний, довгий, потужний, довго, великий, синій, вірна, усякий, вечірня, повний, вищий, але, бо, щоб;

б) стилістично забарвлені: червоная, зелен, робить, пита, ходім, пишіте, жовтая, дрібен, ультрамодний, довжелезний, надпотужний, довго-довго, превеликий, густо-синій, вірная, усяк, вечірняя, повен, більш високий, одначе, позаяк, аби.

220. 1. Дощі ваші дрібненькі вберуться в перли дрібні, поломляться ясненькії блискавиці ваші срібні (Леся Українка). 2. І благословен я був між золотим сонцем і зеленою землею (М. Коцюбинський). 3. Красен Дніпро під ясну погоду, коли вільно та рівно несе крізь ліси іІ гори повнії води свої (М. Гоголь). 4. І в кожнім колосі тяжкім весняне сонце й майський грім, І літній дощ, і ночі сині (М.Рильський). 5. Будь славен, день багатого врожаю, прозоре небо, підіймайся вище (А.Ма лишко). 6. Чом ти, Дунай, став так смутен, став так смутен, каламутен? (Нар. творчість). 7. Люблю я осінні квіти, прощальну красу вечорів, і сині оголені віти, і вітру холодного спів (В.Сосюра). 8. Я для геніїв грядущих поле дикеє орав (І.Франко). 9. Ти, земле наша,рідная, святая. Ти, Батьківщино люба, золотая. (Л. Тичина).

223. 1. Як хмаринка мусить воду вилить, так і я всю душу у пісні (Д. Павличко). 2. Ми хліб до рук берем, як диво, в ньому і сила, і снага (С.Гордєєв). 3. Дивітеся, яка печаль! (Т.Шевченко). 4. Сосна сама заживляє рани соком янтарним, живою смолою… І не вмира, доки сили стане, стріча вітри, що ідуть горою... (Л.Забашта). 5. Ідіте ж, вірні слуги, принесіте важкий ланцюг з скарбівні щирозлотий (П. Куліш). 6. Кину в землю зерно — рясно парость буя (О.Довгий). 7. Сходю вже, коли таке діло межи людьми, досидю, послухаю, що кажуть (В. Шкурупій). 8. Не журись, коли осінь журлива, коли жар застига під дощем, коли листя спада шамотливе й невигадливим в небі ключем хтось вже пише автограф на згадку (Г.Дудка).

II. Безсполучниковим є шосте речення.

224. І. Для висловлення наказу, прохання замість дієслів наказового способу використано дієслова дійсного, умовного способів або інфінітиви: 1. Обміряли б норми та повідомили б, хто переміг у цьому змаганні. 2. Тільки й дишемо, було, як наїде гостей-паничів та трохи забуде про нас панночка. 3. Ви лягли б, мамо, спочити. 5. Післязавтра вирушаємо; комендант доповів, що ешелони подадуть о дванадцятій годині. 6. Перемогу не віддавати. 8. «Узяли, хлопці, ящики — пішли! Нема чого час гаяти: мені ще до міста треба», — сказав вантажникам Григорій.

Для висловлення наказу, прохання замість форм дієслів минулого часу вжито форми теперішнього часу: 4. Королева Веселості плеснула в долоні і гукнула: «Спати всім, спати! До завтрашнього дня спати!». 7. А я задрімала, і сниться мені, буцімто у церкві стою.

225. І. Ворітьми — воротами, звичаєві — звичаю, старім — старому, легкім — легкому, зеленавім — зеленавому, раннім — ранньому, золотім — золотому, на чім — на чому.

II. Речення зі звертанням: 1. Ростіть скоріш, хлоп'ята, на підмогу дідусеві (Комами відокремлене звертання).

Речення з порівняльним зворотом: 6. І в вагоні легкім, як Андріївська церква Растреллі, ми поїдем в диму зеленавім печерських дерев (Комами відокремлений порівняльний зворот).

227. І. На моєму столі — на моїм столі, подякував продавцю — подякував продавцеві, кинув олівець — кинув олівця, купив м’яч — купив м’яча, залилися сльозами — залилися слізьми, стояли за воротами — стояли за ворітьми, на верхньому поверсі — на верхнім поверсі, у далекому краї — у далекім краї, на твоєму полі — на твоїм полі, на тому й завершимо — на тому й завершим, тією дорогою — тою дорогою, моєму синові — моєму сину, твого товариша — твойого товариша, пісня про партизанів — пісня про партизан, одно питання — одне питання, у п’ятьох кімнатах — у п'яти кімнатах.

228. 1. У Києві відкрито пам’ятник видатному українському мислителеві, філософові, байкареві Григорію Сковороді. 2. Після відкриття конференції слово було надано студентові факультету інформаційних технологій. 3. Таких садів, як у нашому краю, немає ніде у світі. 4. Кожному туристові запам’ятається подорож у Карпати. 5. Після вистави публіка влаштувала овацію солістові балету. 6. Лист було адресовано директорові заводу Павлові Кушніренку. 7. Дарина ще зранку збиралася написати братові листа. 8. Подяку було оголошено начальникові цеху Постулатенку Василю. 9. Слова подяки від учнів стали близькі моєму серцю. 10. Архітекторові Віктору Никоненку було вручено гран-прі конкурсу. 11. Заява деканові філологічного факультету Петренко В. І.

229. 1. Учителю, навчайте нас життю — своїх дітей своєї батьківщини (М.Сингаївський). 2. Добре, мамо, що ви навчили чесно в очі дивитись людям (В.Колодій). 3. Мій синочку, нема такого зілля на землі, щоб серце лікувати (Д.Павличко). 4. Співай, ненько, тихенько, як давно співала, коли мене, моя нене, до сну колисала (У. Кравченко), 5. Неси мене, коню, за бистрий Дунай! (Л.Боровиковський). 6. Друже мій, у цім жорстокім світі с іще оаза доброти, є у цьому світі я і ти, є родина, друзі, наші діти (Г.Дудка). 7. Візьмемо його, татусю, візьмемо! Він навчить мене грати на сопілці та на гуслях, а я його — стріляти з лука (В.Малик).

230. 1. Андрію Івановичу, Тарасе Володимировичу, Ігоре Тимофійовичу, Григорію Михайловичу, Кириле Петровичу, Марино Олександрівно, Ольго Дмитрівно, Маріє Олексіївно, режисере Іване Петровичу, майстре Тетяно Григорівно, пане полковнику, стороже Михайлу, лікарю Юрію Івановичу, пане міністре, Василю Борисовичу, доценте Марино Сергіївно, брате Сергію.

231. 1. Кожна людина мас заповітну мрію. 2. Бабуся попросила онуку приготувати їй сніданок. 3. У зв’язку з аварійним станом двох будинків, з них були виселені мешканці. 4. Василь Сидорович грав в оркестрі. Його виступи завжди мали аншлаг. 5. Наші донори безкоштовно здали кров. 6. На зборах зроблено підсумки щодо навчання, яке є найголовнішою справою. 7. У магазині можна було придбати подарунки на будь-який смак. 8. Тамара Сергіївна, про роботу якої писали в обласній пресі, є постійним членом експертної ради з екології. 9. Рада акціонерів звільнила з посади начальника цеху Бойчука К.В. і призначила на його місце Сергієнка О.М. Рішення про звільнення у колективі не схвалюють.

233. 1. А. 2. В. 3. Г. 4. В. 5. г. 6. В.

234. II. 1. Якщо прадавні люди, стикаючись із незрозумілими явищами, пояснювали їх волею богів, то дехто з сучасників пов’язував ці незрозумілі зникнення з космосом, стверджуючи, що Бермудський трикутник — це «вікно» в космос.

Якщо (...), [ …, - , , , ], що (...),

2. Інколи метеорологічні служби не встигають вчасно попередити про зародження такого урагану, і він застає пілотів та моряків зненацька. З. Тире стоять між підметом і присудком, що виражені іменниками. 4. Наприкінці, позаминулого століттябагатьох тривожив Бермудський трикутник. 5. Учені (іменник) іде (прислівник) не (прийменник) дійшли (дієслово) спільної (прикметник) думки (іменник) щодо (прийменник) природи (іменник) цього (займенник) явища (іменник) і (сполучник) продовжують (дієслово) старанно (прислівник) вивчати (дієслово) секрети (іменник) Бермудського (прикметник) трикутника (іменник). 6. Повнозначним є слово «які» (займенник). У реченні виконує роль підмета.

235. ІІ. 1. Юність дружить з струнами, що в серцях дзвенять, і руками юними хоче світ обнять (М. Подолян). 2. Одна хвилина темного горя — і враз усміхнулось наліво, усміхнулось направо, і золоте поле махнуло крилом аж до країв кеба (М. Коцюбинський). 3. Ключі від щастя не лежать на осонні за поворотом, і тому ми рушали в похід назустріч новому дневі (М. Подолян). 4. Посріблені ліси окуталися тінню, а небосхил горить і віти золотить (М.Рильський). 5. Тієї весни рано прокинувся ліс і недовго дрімали дуби (В. Кучер). 6. І хліб, і першу радість, і сльозу по-братському ми порівну ділили (Д.Луценко). 7. Дід сидів у садовому полотняному кріслі під розлогим гіллям двох яблунь, ніби в шатрі, й читав книжку (М.Шумило).

236. 1. Дощ поступово затихав, навколо світлішало, хмари поступово звилися вгору, стали прозорішими, певно, від того, що вже віддали землі свій дорогоцінний вантаж (Ю.Збанацький).

image12

2. Хмари, які з’являлися, потім було послано, здавалося, для того, щоб підкреслити його незвичайну, трохи вибілену синяву і щоб посилати на землю срібне сяйво (В.Шевчук).

image13

3. Раби — це нація, котра не має слова, тому й не може захистить себе (О.Пахльовський).

image14

237. Круча — кручею, миша — мишею, душа — душею, межа — межею, рілля — ріллею, вежа — вежею, пісня — піснею, тиша — тишею, мрія — мрією, шабля — шаблею, куля — кулею, дочка — дочкою, краса — красою, дача — дачею, книга —- книгою, робота — роботою, суниця — суницею, долоня — долонею, печера — печерою, береза — березою, вівця — вівцею, тополя — тополею, лінія — лінією.

238. Іменники із закінченням -ом: садівником, селом, Кримом, Києвом, полином, вершником, вісником, інженером, медом, пастухом, піском.

Іменники із закінченням -ем: слухачем, циркачем, ледарем, інеєм, журавлем, вужем, болем, ведмедем, плащем, тягарем, кухарем, Славутичем, ячменем, віршем, обрієм.

II. Назви істот : садівник, вершник, вісник, інженер, пастух, слухач, циркач, ледар, журавель, вуж, ведмідь, кухар.

Н. ледар

ледарі

Р. ледаря

ледарів

Д. ледарю (-еві)

ледарям

Зн. ледаря

ледарів

О. ледарем

ледарями

М. (на) ледарі (-еві)

ледарях

239. Обидві форми в усіх варіантах є нормативними, але їх утворення відбувається в умовах полісемії (закінчення залежить від значення слова).

240. І. Луцька, Тернополя, Харкова, Нью-Йорка, Дунаю, Китаю, Кавказу, Києва, Єнісею, Донбасу, Дністра, Дніпра, Кривого Рогу, Лондона, Уралу, Байкалу, Львова, Херсона, Парижу, Вашингтона, Бугу.

241. Деталлю, величчю, радістю, піччю, подорожжю, педаллю, маззю, неповторністю, сухістю, даллю, користю, віддаллю, матір'ю, памороззю, вічністю, Об’ю, глазур’ю, синню, спадковістю, вуаллю, діагоналлю, вишуканістю, Уманню, Керчю, любов'ю, мудрістю, жовчю* безліччю, хлібом-сіллю.

242. ІІ. Багато визначних політичних, культурних і наукових діячів навчалися в Києво-Могилянській академії, яка була колискою науки і культури всього східнослов'янського світу. (Перша кома стоїть між однорідними означеннями, друга відокремлює підрядну частину).

Свою історію академія розпочала ще з 1615 р., коли шляхтянка Галшка (Єлизавета) Гулевичівна, що славилася своєю освіченістю й піклуванням про організацію просвіти рідного краю, передала у володіння Київського братства свою землю на Подолі. (Комами відокремлено підрядні частини).

Гулевичівна виставила умову, щоб на тій землі було споруджено монастир, будинок для іноземних мандрівників, а головне — школу, в якій могли б навчатися всі діти, які захочуть. (Комами відокремлено підрядні частини, тире вжито для підсилення).

Власне, вона вже тоді (1632 р.) могла б іменуватися академією, оскільки її програма загалом збігалася з програмами університетів Європи (Перша кома відокремлює вставне слово, друга — підрядну частину).

Католицька церква мала величезний вплив на уряд і не могла дозволити, щоб православні готували в колегії свої духовні кадри. (Кома відокремлює підрядну частину).

Важко злічити імена всіх тих видатних людей України, які вчилися в цьому храмі наук у Києві. (Кома відокремлює підрядну частину).

243. І. Південно-західний, синьо-жовтий, сніжко-білий, навчально- виробничий, сільськогосподарський, російсько-український, жовтогарячий, тихострунний, літературно - музичний, шестирічний, 2-річний, західноукраїнський, зелено-жовто-оранжевий, першочерговий, кисло-солодкий, вічнозелений, хитромудрий, далекосхідний, трьох відсотковий, семитисячний. 2. Хлорид-іони, рівноприскорений, термодинаміка, макромолекули, гіркувато-солоний, довгостроковий, злоязичний, проектно-розвідувальний, білозубий, чотириразовий, овоче-баштанний, багатовіковий, синьо-червоний, блідо-рожевий, білогрудий, півмільйона, сімсот двадцять, шестиколісний, дев'ятисотий, сорок и- мільйонний, дев’ятирічний, двісті мільйонів, п’яти мільярдний, вісімдесяти шести поверховий.

244. Марите, летите, вантажиш, тягнеш. колишемо, переборете, іржемо, кричите, женемо, печете, молимо, хочеш, регочете, притулимо, майструєш, городимо, перепрошуємо, розважаються, розносимо, радієш, полетимо, гукатимеш, ходимо, несемо, везете, бачите, біжите, посилаємо, гоїмо, клеїмо, пишете, читаємо, розвантажуєш, гордимося, пишаєшся, запрошуємо, просте, переносимо, дзвониш, кинемо, полете, полюбимо, бачимо, виходимо, борешся, водишся, стережеш, мажемо, їздимо, печете, кинешся, посадимо, дзвонитимеш, живемо.

245. Найбільшою книжкою в світі є «Супер книга». Її розміри дві цілих сімдесят чотири сотих на три цілих сім сотих метра, а вага — двісті п’ятдесят дві цілих шість десятих кілограма. Вона має триста сторінок і була опублікована в Денвері, США, в тисяча дев’ятсот сімдесят шостому році. Найменшу книжку було видано в тисяча дев’ятсот вісімдесят п’ятому році у Шотландії в кількості вісімдесяти п'яти примірників. Це дитяча казка «Старий король Коул». Вона була надрукована на папері товщиною одна ціла одна десята міліметра. Її сторінки можна обережно перегортати за допомогою голки.

Найшвидше по землі рухається гепард. Відомий випадок, коли він покорив відстань близько шестисот п’ятдесяти метрів за двадцять секунд, що відповідає середній швидкості сто двадцять кілометрів за годину. У здатності прискорюватися гепард перевершує гоночний автомобіль: за дві секунди нарощує швидкість від нуля до семидесяти двох кілометрів за годину.

У плаванні чудові результати показують кити (до сорока кілометрів за годину), кальмари (до п’ятдесяти п'яти кілометрів за годину), дельфіни (до тридцяти семи кілометрів за годину). Чемпіоном серед риб вважається риба-меч, яка розвиває швидкість до ста тридцяти п'яти кілометрів за годину.

Серед жителів повітряного океану рекорд швидкості належить золотавому орлу (до ста шістдесяти кілометрів за годину) (3 довідника).

246. І. Нагору (прислівник), на горі (іменник з прийменником), з гори (іменник з прийменником), вгору (прислівник).

247. І. 1. Я тобі зимові дні сріблясті заплету в сивіючу косу; тільки зорі, викупані в щасті, з моря я назад не принесу [Д.Павличко). 2. Де-не-де ще тремтів на гілці одинокий, скручений дудочкою листок, схожий на зморшкувате вушко(О.Донченка). 3. Між зелено-синіми полями, звиваючись, висвічує водами на сонці лагідна тиха ріка (О.Гончар). 4. Як сірничок, припалений від сонця, день спалахнув, обвуглився, погас (Л.Костенко). 5. Жовте листя, тремтячи й коливаючись у повітрі, тихо раз по раз сідало на землю, вкриваючи її пишним золотим покриттям (Б.Грінченко). 6. Дорога, обсаджена стрункими тополями, простяглася рівним полем і губилася ген-ген на небокраї (Б.Комар).

II. Обсаджена стрункими тополями дорога простяглася рівним полем і губилася ген-ген на небокраї.

III. Де-не-де, раз по раз, ген-ген — прислівники.

248. І. а) Пишуться разом: допізна, начетверо, заодно, внічию, передусім, босоніж, напередодні, навпростець, спідлоба, нізвідки;

б) пишуться окремо: день у день, без кінця, раз по раз, тим часом, я основному, у стократ, таким чином, по совісті;

а) пишуться через дефіс: вряди-годи, мало-помалу, пліч-о-пліч, де-не-де, десь-інде, сяк-так, сам-на-сам, ген-ген, зроду-віку, кінець-кінцем, бозна-який, по-людськи.

249. І. 1. Здрастуй, сонячний килиме ще не кошених трав (М.Рильський). 2. Я буду на світі, допоки незнане світло в обличчі твоєму світить (Д.Павличко). 3. Важко кидати землю, не залишивши на ній ніякого доброго сліду (І. Цюпа). 4. Синиця свій щебет принесла до ґанку, а я журавля малювала до ранку (Т.Метровська). 5, Надворі справді йшов давно очікуваний густий і лапатий сніг (В.Козаченко). 6. Люди, які накидаються на все, які розмінюють свої почуття направо і наліво, по-моєму, кінець-кінцем мусять відчувати себе злидарями (О.Гончар). 7. В моєму серці стільки ще пісень, ще стільки слів несказаних у серці (В.Сосюра).

250. Декілька, щось, абищо, ніхто, ні з ким, який-небудь, ніскільки, до деякої, будь для чого, ніякий, якийсь, абихто, нічий, декого, казна-скільки, хтозна-чийого, де в кого, хтозна в кого, абиким, ні до чого, на будь-чий, абихто, ніщо, будь-що, якому-небудь, казна-що, нікого, де в кого, аби з ким.

251. Самійло — Самійлович, Самійлівна; Терентій — Терентійович, Терентіївна; Сава — Савович, Савівна; Валерій — Валерійович. Валеріївна; Кузьма — Кузьмич, Кузьмівна; Андрій — Андрійович, Андріївна; Ілля — Ілліч, Іллівна; Сильвестр — Сильвестрович, Сильвестрівна; Антон — Антонович, Антонівна; Сидір — Сидорович, Сидорівна; Всеволод — Всеволодович, Всеволодівна; Георгій — Георгійович, Георгіївна; Платон — Платонович, Платонівна; Мануїл — Мануїлович, Мануїлівна; Леонтій — Леонтійович, Леонтіївна; Юліан — Юліанович, Юліанівна; Корній — Корнійович, Корніївна; Яків — Якович, Яківна; Геннадій — Геннадійович, Геннадіївна.

252. І. 1. Гарні квіти подарували Надії Вікторівні. 2. Глядачі зустрілися із Сергієм Дмитровичем Скляренком. 3. Друзі щиро вітали з ювілеєм Віктора Олексійовича. 4. Сьогодні Вікторові Званенку виповнюється 50 років. 5. Ми всі дякуємо Петрові Володимировичу. 6. Актор потис руку Галині Дмитрівні.

253. 1. Іван Якович Франко, Михайло Сергійович Грушевський, Михайло Михайлович Коцюбинський, Василь Олександрович Сухомлинський, Олександр Петрович Довженко, Соломія Іванівна Крушельницька, Катерина Василівна Білокур, Віталій Володимирович Кличко, Валерій Васильович Лобановський, Андрій Миколайович Шевченко, Сергій Назарович Бубки, Микола Михайлович Амосов.

255. 1. А. 2. Г. 3. В. 4. А. 5. Г. 6. Г. 7. В. 8. А. 9. Г. 10. Б. 11. А. 12. Г.

256. II. Дніпро

Дніпро!

Одне слово — і спадає з тебе полуда зневіри та втоми, одне слово — і зцілюєшся від кривдних ран, очищуєшся від накипу злоби й, ослаблений, повертаєш собі життєдайні сили й жадобу творення. (Обидва тире стоять між частинами складного безсполучникового речення, перша кома стоїть між частинами складного безсполучникового речення, друга — між однорідними присудками, третя і четверта відокремлюють одиничний дієприкметник у постпозиції.)

Якщо маєш у душі те слово...

Не в образі водного шляху для воїв і купців, не у вигляді повені, що бурхотить із земних джерел незагнузданою силою, не в картині сизого безмежжя простору, сповненого світла, барв і гомону, а в символі нашої сутності, вічного буття народу, його багатства, сили і здоровая. (Перша кома стоїть між еліптичними частинами складного безсполучникового речення, друга і третя відокремлюють підрядну частину четверта відокремлює дієприкметниковий зворот. п'ята стоїть між однорідними додатками, шоста відокремлює сурядну частину, інші три стоять між однорідними додатками.)

Коли не згубив його, не спродав, не зрікся — у кожну мить, висвітливши в своїй душі цей символ, воскресаєш, як тлінний Лазар з небуття, і стаєш видний світові, мов хрест на церковній бані — святий і чистий. (Перші дві коми стоять між однорідними присудками, тире між частинами складнопідрядного речення, що вказує на причинно-наслідковий зв'язок; третя і четверта коми відокремлюють дієприслівниковий зворот, п'ята, шоста і сьома відокремлюють порівняльні звороти: друге тире відокремлює однорідні означення.)

Дніпро...

Розділився, монолітний і дужий, досягаючи столиці України, не ріки, річки, потоки й рукави, ніби стомився дорогою й спинитися хоче; омиває зелені острови, спочиває в замшілих очеретом старицях, тихою гладдю засинає на лебединих озерах, аж поки не допаде до зелених круч Печерська — та й вирветься на степовий простір, і благословлять золотим блиском його нестримний біг до моря суворі шпилі лаврських соборів і хрещаті бані Видубицького монастиря (Р. Іваничук). (Перші дві коми відокремлюють однорідні означення, третя кома закриває дієприслівниковий зворот, четверта і п'ята коми стоять між однорідними додатками, шоста кома відокремлює порівняла ний зворот, крапка з комою у складному реченні; сьома, восьма і дев'ята коми стоять між однорідними присудками, тире — при наслідковому зв'язку, десята кома відокремлює сурядну частину.)

258. 1. Був інший час, але земля жила, і всяк на ній носив свою ідею (М.Сом). 2. Зіграй мені осінній плач калини. Зіграй усе, що я тебе прошу. Я не скрипковий ключ, а журавлиний тобі над полем в небі напишу (Л.Костенко). 3. Полети ж, соколе ясний, брате мій рідний, в городи християнські, та сядь-впади у мого отця, у матусі у дворі, жалібненько заквили, та про мою козацьку незгодоньку і тяжку неволеньку отцеві-матусі розкажи (Нар, творчість). 4. Веселий вересень у лісі повісив ліхтарі, ісонце на золотистім списі гойдається вгорі (Юрій Клен). 5. Думи пливли, як плине вода в широкому Імані, — гомонить срібними голосочками, плюскотить, воркоче ніжно, вабить, вмовляє, кличе і утікає, ховається в імлі (І. Багряний).

260. ІІ. Слова, у яких можливі орфоепічні помилки: сонце, листочку, доріжка, ковалики, комарики, стежка, мережка, клетчатко.

III. Словотворчі засоби: суфікси, складання основ.

Складні слова: дзвенить-виграє, кленочок-листочок, Лади-Ладусі, зорі-комарики, стежка - мережка, дівчатко- клетчатко.

261. Неологізми: чат- конфєренція, онлайн - опитування, поттеріада, ботнет, пентхаус, блог, паркомат.

262. Довести до відома, завдяки підтримці, заступник з наукової роботи, прожитковий мінімум, не встигаючі студенти, курси з вивчення іноземних мов, це не становить винятку, незаможні громадяни, навчальний корпус, цікаві заходи, матеріальний стан, зіставляти факти, запобігти пожежі, укладати угоду, впадати у вічі, ходити по кімнатах.

263. І.1 — науковий, 2 — публіцистичний, 3 — офіційно-діловий, 4 художній.

264. Як виняток, порядок денний, кількома словами, впадати у вічі, надати чинності законові, витяг з протоколу, зайти у безвихідь, надійшли пропозиції, нагальна справа, мати успіх, завдати шкоди, докласти зусиль, розпочинаємо обговорення, виголошувати промову.

265. 1. Обережно, двері зачиняються! 2. Дотримання правил користування газовими приладами є запорукою запобігання нещасним випадкам. 3. До порядку денного було включено питання туризму. 4. Передплата на журнал здійснюється в будь-якому поштовому відділенні. 5. У конференції взяли участь керівники підприємств. 6. В агентстві можна замовити квитки. 7. Кіоск не працює. На лікарняному (3 оголошення). 8. Західна вершина Ельбрусу сягає п'яти тисяч шестиста сорока двох метрів у висоту над рівнем океану. 9. Дунай замерзає на півтора місяці.

271. ІІІ. 1. В. 2. А. 3. Г. 4. В. 5. А. 6. Б. 7. Г. 8. Б. 9. В. 10. В. 11. Г. 12. А.

288. III. Ракета-носій — багатоступінчата ракета, за допомогою якої виводять на орбіту штучний супутник, космічний корабель і т. ін.

Конструктор — той, хто конструює що-небудь, створює конструкції.

Новизна — усе нове, що недавно пізнали, усвідомили, відчули і т. ін., що було невідомим, непізнаним.

Пілотування — управління літальним апаратом під час польоту.

Песимістичний — сповнений песимізму.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.