Розв'язання вправ та завдань до підручника «УКРАЇНСЬКА МОВА» О. В. Заболотного 11 клас - 2012 рік

§ 8. Основні пунктограми в складному реченні. Пунктуаційний аналіз

102.1.   Складнопідрядне речення з підрядним місця. 2. Безсполучникове складне речення. 3. Складносурядне речення. 4. Складнопідрядне речення з підрядним мети. 5. Безсполучникове складне речення. 6. Безсполучникове складне речення. 7. Складнопідрядне речення з підрядним причини.

105.І.   Знаю: з попелу сходять квіти. Вірю: з каменю бє джерело (А. Малишко). 2. Не вчи плавати щуку — щука знає всю науку (Нар. творчість). 3. Стоїш високо — не будь гордим, стоїш низько — не гнися (Нар. творчість). 4. Сьогодні я маю право назвати себе щасливим: я пізнав творчу радість (Л. Дмитерко). 5. Часто буває: один вину свою на іншого звертає (Нар. творчість ). 6. Щастя як пташка: де захотіло, там і сіло (Нар. Творчість). 7. Прийшов Спас  -  держи рукавиці про запас (Нар. творчість). 8. Вийшовши на гору, я озирнувся: далеко в низині мріло в мареві моє село... (Г. Тютюнник). 9. Рідна мова — то найголовніший наріжний камінь існування народу як окремої нації: без окремої мови нема самостійного народу (І. Огієнко). 10. Не стане мови — не стане і національності: вона розпорошиться поміж народом (І. Огієнко).

107.І.  Складносурядні: 2. Досі вечір пахне сон-травою, а світанок — іменем твоїм. 3. Скинеться зрідка у воді рибина, або нічний птах залопоче в темряві крилами. 5. Горобці зірвалися при моєму наближенні з копиці сіна, та ще й неподалік застрекотала сорока. 6. Над річкою прошелестіла гайвороняча зграя і зновустало чути густе комарине гудіння.

Складнопідрядні: 1. Людина, яка перестала вчитися, не повинна дивуватися тому, що вона блукає в пітьмі небезпечних часів. 4. Необхідно усвідомити, щолюдина в хижацькій погоні за матеріальними цінностями забула про існування таких кращих своїх якостей, як чесність, доброта, порядність, чуйність. 7. Сонцевисушило блискучі сльозинки, які ще ранком котилися по пелюстках і по листячку. 8. А я стою у білому плащі під чорним деревом, на котрім птиці сниться весна.

II. Якщо ти за будь-яких обставин залишаєшся собою, якщо не боїшся ризикувати долею, йдучи до поставленої мети, обов'язково досягнеш вершин людського буття.

Вечір тихо наступає, і зірки наповнюють небо чарівним блиском, а місяць- молодик залицяється до них.

109.1.   Немає таких грошей, якими можна б заплатити за людський розум і серце,  навіть тоді, коли хтось думає, що у світі все купується і все продається.

4. [ ],( ).( ),( ) і ( ). 2. Сестрі дуже хотілося в цю хвилину поділитися і думками, що їх передумала вона за ці дні, і горем, що лягло їй на серце важким каменем, але вона стримувалась виявляти свої почуття перед людьми, яких іще не знала добре. — 1. [, ( ), ],( ),[ ],( ). З. Неподалеку грайливо дзюрчав гірський потік, з гір, де смереки і ялини зводили свої шпилясті верхівки до синяви чистого безхмарного неба, повіяв свіжий лагідний вітерець, але червоне опівденне сонце досить-таки припікало, і учні охоче розташувались у затінку коло каменя. — 3. [ ],[ ,( ), ] , [ ], [ ]. 4, Мені здається, друже, що голови давіть наймудріших людей тупіють, коли вони зберуться разом і що там, де найбільше мудреців, найменше мудрості, — 2. [ ],( ),( ), і (, ( ), ).

111. І 1. Повелося так з давніх століть: як пора вже за щастям іти, на воротях матуся стоїтьпроводжає дітей у світи (П. Карась). 2. Коли людина знає свої спpaвжні достоїнства і вади, їй легше домогтися успіху в будь-якій роботі (Н. Скоромовська). 3. Смичок торкнувся скрипки — і поволі озвавсь оркестрзлетіли дивнізвуки, струнка берізка заспівала соло, здіймаючи до неба свої руки (Г. Дудка). 4. Земля без снігу — літо без хліба (Нар. творчість). 5. Я з тих країв, де над  Дніпромцвітутьшумлять гаї, де з дня народження мені співали солов'ї (М. Нагнибіда). 6. Над світом стояла така благословенна тиша, що було чути, як кущики жита рониликраплі роси (М. Стельмах). 7. Найпростішим с атом Гідрогену: його ядро складається з одного протона, навколо якого рухається один електрон (3 посібника). 8. Щобзнайти координати точки перетину двох прямих, треба розв'язати систему двох лінійних рівнянь, які задають ці прямі на координатній площині (3 підручника).

ІІ. Складне речення з неоднорідною супідрядністю.

III.

Матуся — мати, материнський, матінка.                                                                                                         

Скрипки — скрипаль, скрипковий, скрип.                                                                                                           

Шумлять — шумшумний, шумовик.                                                                                                      

Рухається — рухруховий, рухання.

112.І.   1. Явище, в результаті якого тіла набувають властивості притягувати інші тіла, здавна називають електризацією тіл, а самі тіла називаютьсянаелектризованими, або ж такими, що мають електричний заряд (3 підручника). — Науковий стиль.

[ , (в результаті якого ) ], а [ ], (що ).

2. Для того, хто бачив безліч похмурих людей, які відвертали свої обличчя, ваша усмішка — ніби сонце, що пробивається крізь хмари (Д. Карнегі). — Публіцистичний стиль.

[ (хто ), (які) ], (що ).

3. Як не любити той край, де вперше ти побачив солодкий дивний світ, що ми звемо життям, де вперше став ходити і квіткою неначе в його теплі зростав і усміхавсь квіткам (В. Бичко). — Художній стиль.

[  ], (де ), (що ), (де ).

4.Дуби ростуть поволі, неквапливо; хто садить дуба, той його, можливо, і не побачить вищим, аніж сам (М. Рильський). — Художній стиль.

[ ]; (хто ). [той ].

5. Коли в присутності юнака або навіть в думках про нього в тебе, мила донечко, прискорено заб’ється серце, коли тобі захочеться, щоб хлопець дивився на тебе з подивом і захопленням, вважаючи тебе єдиною у світі, — це значить, що в тобі пробудилася жінкапробудилася Мати — творець нового життя (В Сухомлинський). — Публіцистичний стиль.

(Коли ), (коли ), (щоб ), — [ ]. (що), (що ).

113. 1. [  ], (щоб ), (бо), (коли).  —- Мені б дуже хотілося, щоб люди розуміли один одного, бо так приємно, коли панує злагода і мир.

2. (коли ), [  ], (для того щоб ). — Коли настане слушний час, я книгу напишу для того щоб сказати своє слово прийдешнім поколінням.

3. [ ], [ ], (які ). — Ось розкинулися зелені луки, там, трохи далі, золотіють пшеничні лани, які надихають і зачаровують мене.

4. [  ], (що), [  ], (що), [  ], (що), (яких ) — Говорила мати, що кохання треба берегти, батько вчив, що треба набиратися життєвої мудрості, я ж кажу собі що не забуду тих людей, яких вважаю навідданішими у світі.

114.1.   Хлопець був дуже схвильований, бо такого не сподівався. 2. За неправильні дії працівників банку, які надалі повторюватися не будуть, просимо вибачення. З.  Головне, на чому наполягав доповідач, це необхідність захисту земель. 4. В указі роз’яснюється, що до зовнішньої належить будь-яка реклама, що розміщується на спеціальних конструкціях, які розташовуються просто неба, на фасадах будинків тощо. 5, Коні, що витягнули чорні шиї, і вершники, що зігнулися над ними, показалися на мить на білому фоні. 6. У фольклорних творах народ славив козаків, що піднялися на захист йога свободи. 7. Милуючись лісовими краєвидами з вікна вагона, я згадував далеке дитинство. 8. Озираючись назад, я згадую незабутні зустрічі.

115. І. Кров бджоли безбарвна, бо не містить еритроцитів. Складається вола з плазми і кров'яних тілець — гемоцитів, а також лейкоцитів, тому називають її гемолімфою. Вона заповнює порожнини тіла, обмиваючи всі його органи. Основним органом, що надає крові руху, є серце. Це трубка, задня частина якої поділена на камери. Спереду серце відкрите. Камери серця мають клапани, які спрямовані так, що через них кров може лише входити в кожну камеру або переходити з однієї в іншу. Рухові крові допомагають так звані криловидні м'язи, що є в черевці бджоли. У бджоли, що сидить спокійно, серце скорочується 60-70 разів на хвилину, а  в польоті — вдвічі частіше (І. Бабич).






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.