Розв’язання вправ та завдань до підручника «УКРАЇНСЬКА МОВА» М. С. Вашуленка, О. І. Мельничайко, Н. А. Васильківської 3 клас - 2013 рік

РОЗДІЛ 3. РЕЧЕННЯ

§ 7. Розповідні, питальні і спонукальні речення. Окличні речення

Пояснення

Слова в реченні, що відповідають на певні питання, називаються членами речення.

Член речення, який вказує, про кого або про що мовиться в реченні, називається підметом.

Підмет відповідає на питання хто? або що?

Член речення, який вказує, що мовиться про підмет, називається присудком.

Присудок відповідає на різні питання: що робить? що зробить? Що робив? що робили? яким є підмет? хто він такий? та ін.

Підмет і присудок — це головні члени речення, його граматична основа.

Усі інші члени речення є другорядними.

Питання між головними членами речення можна ставити від підмета до присудка і навпаки — від присудка до підмета.

Члени речення підкреслюй так: підмет ______, присудок__________, другорядні члени речення _ _ _  _ _ _ _.

76. Проминув вересень. Розвіялись пахощі осінніх квітів. Запломеніло листя на дикій груші. Засумувала ніжна берізка. Затихли гаї та діброви. Відлетіли у вирій співочі птахи.

Перше речення найкоротше, воно складається з двох слів. Третє і останнє речення — найдовші, вони складаються із п’ятьох слів.

78. Які почуття навіює картина осені?

Картина навіює спокій, замилування.

Які барви осені?

Чисте блакитне небо підкреслює розмаїття барв дерев. Вони ще не втратили своє розкішне вбрання. Осики та берези одяглися в золото й багрянець. Тільки кремезний дуб ще залишив зелені шати і з висоти поглядає на своїх веселих сусідок. Пахуча трава трохи пожовкла.

Яке твоє ставлення до осінньої картини?

Мені дуже подобається ця пора року!

79. Що то воно за страхіття впало на стовбур? Тихенько визирнула миша з нори. Роздивилася, аж то дятел прилетів жучків шукати. Побачила миша дятла — вилізла з нори. Раптомстрибнула на пеньок білка. Соснова шишка у неї в лапах. Сіла білочка снідати.

81.

За грибами

Красноголовці з осиками приятелюють. Попід ліщиною ніби кріт купки нагорнув. Розгрібайте обережно! Там грузді причаїлися. А он біля пеньків водять хороводи опеньки. Учіться шукати тільки їстівні гриби!

Пояснення

Пригадайте! За метою висловлювання речення бувають розповідні, питальні та спонукальні.

Якщо речення вимовляється з особливим почуттям, то вони стають окличними. У кінці окличних речень ставлять знак оклику.

Окличними можуть бути розповідні, питальні і спонукальні речення.

82. Діти, в бібліотеці ви знайдете потрібну книгу! Книжки потрібні і дорослим, і дітям. Чи потрібно сучасним дітям читати книжки?

83. Любіть і дбайливо оберігайте ліси! Не вирубуйте жодного дерева без потреби! На місті вирубаних насаджуйте молоді ліси.

84.

У лісі

У лісі дерева і пташки слухали старого дуба. От і зараз позривав вітер жолуді, порозкидав. А листя таки переможно зашуміло. Не бешкетуй, розбишако! Слухай нашого батька! Не пустимо далі! Хіба ми марно виросли?

85. Діти їздили на екскурсію до міста Київ. Під час екскурсії учні побували в Києво-Печерській лавріНаціональному художньому музеї, археологічному музеї. На екскурсію до Києва учнів возив учитель.

87. За метою висловлювання це речення розповідне.

Яке зернятко потрапило восени під велику грудку землі? Коли маленьке зернятко потрапило під велику грудку землі? Під яку грудку землі Потрапило маленьке зернятко? Куди потрапило маленьке зернятко восени?

Казка про зернятко

Зернятко високо висіло на дереві і милувалось небом і сонцем. Одного осіннього дня подув вітер. Маленьке зернятко подумало: «Яке щастя! Я вмію літати! Я ширяю, як ті гарні різнокольорові метелики! Я долечу до сонця!». Воно кружляло і кружляло у повітрі. Раптом воно потрапило під велику грудку землі. Спочатку йому там було темно і лячно. Але згодом зернятку дуже сподобалось. Йому було тепло, достатньо волого і затишно. Але воно весь час непокоїлося: «Я так люблю небесну блакить! Невже я ніколи не побачу сонця?». Зернятко позіхнуло й заснуло. Йому снились сонце, блакить неба, різнокольорові метелики... Потім настала весна. За цей час зернятко стало паростком. Паросток прокинувся, потягнувся... І раптом побачив те, що його так хвилювало. «Здійснилася моя мрія!», — подумав паросток, — «Весь час потрібно вірити, мати надію, мрію. І тоді все справдиться!». Паросток ріс, милувався і насолоджувався навколишнім світом. А влітку став стрункою акацією. А різнокольоровим метеликам так подобалось сідати на молоденькі гілочки, обсипані ніжним зеленим листям!






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.