Розв’язання усіх вправ і завдань до підручника «УКРАЇНСЬКА МОВА. 6 клас» Єрмоленко С. Я. - 2016 рік

ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ

§ 13. Професійні слова і терміни. Просторічні слова

104. 2. Усі ці слова пов’язані з професійною діяльністю ремісників.

Мельник — власник млина або той, хто працював у млині; мірошник.

Шаповал — майстер, який виготовляв з вовни шапки та інші вироби методом валяння.

Слюсар — робітник, який обробляв метали ручним інструментом.

Винник — той, хто виготовляє горілку й спирт.

Столяр — робітник, який займається обробкою дерева і виготовленням виробів із нього.

Друкар — робітник, який займався виготовленням книг.

Писар — людина, яка займалася переписуванням документів; писець.

Кожум’яка — майстер, який виробляв сиру шкіру; мнець.

Скрипник — майстер, який займався виготовленням скрипок.

Смоляр — той, хто займався смолокурінням (виготовленням смоли).

Дьогтяр — той, хто гнав дьоготь.

Тютюнник — той, хто вирощував тютюн.

Бондар — той, хто виробляв бочки.

Ткач — майстер, який виготовляв тканину на ткацькому верстаті.

Кравець — майстер, який займався пошиттям одягу.

Тесля — той, хто займався грубою обробкою деревини.

Швець — майстер, що шиє і лагодить взуття.

Золотар — майстер, що виготовляв ювелірні вироби; той, хто покривав позолотою, золотив що-небудь.

Колісник — майстер, який виготовляв колеса.

Рибалка — людина, що займається риболовецьким промислом.

Пивовар — майстер, який виготовляв пиво.

Калачник — пекар, який випікав калачі.

Коваль — майстер, який куванням обробляє метал.

2. Сьогодні існують такі професії: кравець, чоботар, коваль, столяр.

105. 1. У кімнаті на спеціально обладнаному робочому столі знаходимо ножиці, наперсток, голки, праску (кравець). 2. У дідовій майстерні попід стіною були виставлені діжки, бодні, дерев’яні відра, обручі; на лавках лежали рубанок, пилка, свердло, обценьки, напилок (бондар, столяр). 3. На екскурсії в порту діти побачили справжній трал, різноманітні сітки, локатор, рибопідіймальний механізм (рибалка). 4. Майстер установлював домкрат, щоб замінити колесо; поряд лежав набір торцевих і накидних ключів (механік).

106. 1. Глину використовують у своїй роботі гончарі.

2. Зручну пилку, рубанок, долото, свердло придбав у магазині столяр.

3. Модем, принтер, диск — слова, які вживають у своєму професійному спілкуванні комп’ютерники (програмісти і т. д.).

107. 2. Студія, театр, режисер, прем’єра, роль, сцена, дія.

3. Акт, репліка, амплуа, трагік, комік, сценарій, драматург.

108. 2. Для незнайки виноград увесь однаковий, а вмілець по самій корі пальцями чує, який сорт, бо кора ж різна: то нитчаста, то гладенька, то ребриста, то на ній луска, мов на рибі.

109. У Шацькому лісопарку зібрані унікальні флора і фауна. Це передовсім комахоїдні росичка і товстянка, водяна папороть, сальвінія, плаваюча лілея лісова, зозулинчеревичок. У лісі трапляються рідкісна срібляста ялина, самшит, туя, понад сто видів лікарських рослин, є багато грибів та ягід.

Ці терміни пов’язані із професією біолога (ботаніка).

110.

Моя мама — редактор1

Моя мама працює редактором у великому видавництві. Це дуже відповідальна посада, яка вимагає ґрунтовних знань.

У маминому видавництві редактор працює на комп’ютері. Він має досконало володіти комп’ютерним набором, верстанням, дизайном. В обов’язки редактора входить оформити рукопис, наданий автором, вичитати його, виправити всі помилки й недоречності, тобто повністю підготувати рукопис до друку. Після редагування редактор на принтері виводить книгу на плівки і передає на виробництво.

Ідеальний редактор повинен бути дуже різнобічною людиною, оскільки доводиться не лише виправляти чисто технічні огріхи — друкарські помилки та граматичні неточності, а й перевіряти правильність інформації, наданої автором. Саме такою людиною — ерудованою, грамотною і відповідальною — і є моя мама.

112. Просторічні слова: охотнік, городські, дедушка, вроді.

Автор вживає їх з метою створення комічного ефекту, а також для мовної характеристики персонажів.

113. І. Це висловлювання може належати сучасному шестикласнику або шестикласниці.

2. — Розумієш, були ми вчора на дискотеці. Музика, звичайно, гарна. Цілих дві години стрибали. Ніби й недовго, а ніг сьогодні не відчуваю.

114. 1. Текст утратив комічність, втрачено мовну характеристику персонажів.

2. «Веселий дідок попався», — роздумував Дорош, уминаючи смачні бабині пироги.

— Смачні пироги, — прнхвалив уголос.

— їж на здоров’я. Щодо пирогів — моя баба перша на хуторі. А ви ж, хлопці, далеченько розігналися? Чи, може, воно вже й вистачить? Як на мою думку, то так, що вже й хватить.

Моя стара кожного дня два чавуни борщу варить і дві макітри пирогів пече. Вважай — польова кухня.

115. 1. Шостий «Б» готувався до президентських виборів. Кандидатів було дев’ять. Але семеро з них були нещасні самовисуванці, які жодних шансів не мали. Реальних претендентів було двоє — Вовочка Таратута і Боря Бородавко. Боря прекрасно розумів, що самою лише ерудицією завоювати симпатії електорату. тобто виборців класу, які навіть слова «електорат» не знають, йому навряд чи вдасться. І Боря почав активну передвиборну кампанію.

2. В. Нестайко вживає жаргонізми для створення комічного ефекту.

______________________________

1 Кожний учень мас писати про свою маму. Цей текст поданий як орієнтовний.

\

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити