Розв’язання усіх вправ і завдань до підручника «УКРАЇНСЬКА МОВА. 6 клас» Єрмоленко С. Я. - 2016 рік
ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ
§ 13. Професійні слова і терміни. Просторічні слова
104. 2. Усі ці слова пов’язані з професійною діяльністю ремісників.
Мельник — власник млина або той, хто працював у млині; мірошник.
Шаповал — майстер, який виготовляв з вовни шапки та інші вироби методом валяння.
Слюсар — робітник, який обробляв метали ручним інструментом.
Винник — той, хто виготовляє горілку й спирт.
Столяр — робітник, який займається обробкою дерева і виготовленням виробів із нього.
Друкар — робітник, який займався виготовленням книг.
Писар — людина, яка займалася переписуванням документів; писець.
Кожум’яка — майстер, який виробляв сиру шкіру; мнець.
Скрипник — майстер, який займався виготовленням скрипок.
Смоляр — той, хто займався смолокурінням (виготовленням смоли).
Дьогтяр — той, хто гнав дьоготь.
Тютюнник — той, хто вирощував тютюн.
Бондар — той, хто виробляв бочки.
Ткач — майстер, який виготовляв тканину на ткацькому верстаті.
Кравець — майстер, який займався пошиттям одягу.
Тесля — той, хто займався грубою обробкою деревини.
Швець — майстер, що шиє і лагодить взуття.
Золотар — майстер, що виготовляв ювелірні вироби; той, хто покривав позолотою, золотив що-небудь.
Колісник — майстер, який виготовляв колеса.
Рибалка — людина, що займається риболовецьким промислом.
Пивовар — майстер, який виготовляв пиво.
Калачник — пекар, який випікав калачі.
Коваль — майстер, який куванням обробляє метал.
2. Сьогодні існують такі професії: кравець, чоботар, коваль, столяр.
105. 1. У кімнаті на спеціально обладнаному робочому столі знаходимо ножиці, наперсток, голки, праску (кравець). 2. У дідовій майстерні попід стіною були виставлені діжки, бодні, дерев’яні відра, обручі; на лавках лежали рубанок, пилка, свердло, обценьки, напилок (бондар, столяр). 3. На екскурсії в порту діти побачили справжній трал, різноманітні сітки, локатор, рибопідіймальний механізм (рибалка). 4. Майстер установлював домкрат, щоб замінити колесо; поряд лежав набір торцевих і накидних ключів (механік).
106. 1. Глину використовують у своїй роботі гончарі.
2. Зручну пилку, рубанок, долото, свердло придбав у магазині столяр.
3. Модем, принтер, диск — слова, які вживають у своєму професійному спілкуванні комп’ютерники (програмісти і т. д.).
107. 2. Студія, театр, режисер, прем’єра, роль, сцена, дія.
3. Акт, репліка, амплуа, трагік, комік, сценарій, драматург.
108. 2. Для незнайки виноград увесь однаковий, а вмілець по самій корі пальцями чує, який сорт, бо кора ж різна: то нитчаста, то гладенька, то ребриста, то на ній луска, мов на рибі.
109. У Шацькому лісопарку зібрані унікальні флора і фауна. Це передовсім комахоїдні росичка і товстянка, водяна папороть, сальвінія, плаваюча лілея лісова, зозулинчеревичок. У лісі трапляються рідкісна срібляста ялина, самшит, туя, понад сто видів лікарських рослин, є багато грибів та ягід.
Ці терміни пов’язані із професією біолога (ботаніка).
110.
Моя мама — редактор1
Моя мама працює редактором у великому видавництві. Це дуже відповідальна посада, яка вимагає ґрунтовних знань.
У маминому видавництві редактор працює на комп’ютері. Він має досконало володіти комп’ютерним набором, верстанням, дизайном. В обов’язки редактора входить оформити рукопис, наданий автором, вичитати його, виправити всі помилки й недоречності, тобто повністю підготувати рукопис до друку. Після редагування редактор на принтері виводить книгу на плівки і передає на виробництво.
Ідеальний редактор повинен бути дуже різнобічною людиною, оскільки доводиться не лише виправляти чисто технічні огріхи — друкарські помилки та граматичні неточності, а й перевіряти правильність інформації, наданої автором. Саме такою людиною — ерудованою, грамотною і відповідальною — і є моя мама.
112. Просторічні слова: охотнік, городські, дедушка, вроді.
Автор вживає їх з метою створення комічного ефекту, а також для мовної характеристики персонажів.
113. І. Це висловлювання може належати сучасному шестикласнику або шестикласниці.
2. — Розумієш, були ми вчора на дискотеці. Музика, звичайно, гарна. Цілих дві години стрибали. Ніби й недовго, а ніг сьогодні не відчуваю.
114. 1. Текст утратив комічність, втрачено мовну характеристику персонажів.
2. «Веселий дідок попався», — роздумував Дорош, уминаючи смачні бабині пироги.
— Смачні пироги, — прнхвалив уголос.
— їж на здоров’я. Щодо пирогів — моя баба перша на хуторі. А ви ж, хлопці, далеченько розігналися? Чи, може, воно вже й вистачить? Як на мою думку, то так, що вже й хватить.
Моя стара кожного дня два чавуни борщу варить і дві макітри пирогів пече. Вважай — польова кухня.
115. 1. Шостий «Б» готувався до президентських виборів. Кандидатів було дев’ять. Але семеро з них були нещасні самовисуванці, які жодних шансів не мали. Реальних претендентів було двоє — Вовочка Таратута і Боря Бородавко. Боря прекрасно розумів, що самою лише ерудицією завоювати симпатії електорату. тобто виборців класу, які навіть слова «електорат» не знають, йому навряд чи вдасться. І Боря почав активну передвиборну кампанію.
2. В. Нестайко вживає жаргонізми для створення комічного ефекту.
______________________________
1 Кожний учень мас писати про свою маму. Цей текст поданий як орієнтовний.
\