Розв’язання усіх вправ і завдань до підручника «УКРАЇНСЬКА МОВА. 6 клас» Єрмоленко С. Я. - 2016 рік

ПРИКМЕТНИК

§ 44. Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Повні і короткі форми прикметника

355. 1. Щира, кльова (жарг.), щедрослова, дитяча, дорослу, перерослу, перелякана нудна, дитяча, неледача, суперкласна, пречудова, дзвінко-різно-кольорова.

2. Суперкласна, пречудова — найкраща, найгарніша.

3. Дарина — моя найкраща подруга. (Сашко — мій найкращий друг.) Моя мама найгарніша.

356. У місті Феодосії, що притулилося до самого Чорного (с.р., одн., Р. в.) моря, 1817 року в маленькому (ч.р., одн., М.в.) будинку народився хлопчик. Із вікон відкривався прекрасний (ч.р., одн., Н. в.) краєвид — небо, море і кораблі. Можливо, саме це визначило майбутнє (с.р., одн., Зн. в.) життя знаменитого (ч.р., одн., Р. в.) художника Івана Айвазовського. Головним (ч.р., одн., Ор. я.) «натурником» для нього стало море — йому художник присвятив свої найкращі (мн., Зн. в.) картини. І хоча талановитого (ч.р., одн., Зн. в.) майстра із захопленням приймали сивий (ч.р., одн., Н. в.) Рим, славетний (ч.р., одн., Н.в.) Неаполь, весела (ж.р., одн., Н.в.) Венеція, романтичний (ч.р., одн., Н. в.) Париж, урівноважений1 (ч.р., одн., Н. в.) Лондон, різноликий (ч.р., одн., Н. в.) Амстердам, в одному з листів він писав: «Моя адреса завжди — місто Феодосія».

357. 1. У комп’ютера проблеми — він боїться Олі й Емми, бо вони хоч невеличкі, та гидкі (звички в дівчаток є які?, тому присудок) в дівчаток звички: відбирати в нього мишку і гукать сусідську кішку, потім ждати, що вона уполює гризуна. Добре, що пухнастий гість зранку техніку не їсть.

2. Слово мишка вжито у вірші у значенні «комп’ютерний маніпулятор».

358. 1. Юнга, юнак, юність (іменники), юнацький (прикм.).

2. Веселий, веселковий, весільний (прикм.), веселішати (дієсл.).

3. Сині, жовті, червоні (прикм. у множині), білий (прикм. в однині).

359. Свої твори, що вражали життєвою, природною красою, Іван Айвазовський писав не з натури, на лоні природи, а в майстерні. Художник вважав, що митець має вміти фантазувати. Можна бути чудовим копіювальником, але не досягти справжньої майстерності. Важко змалювати порив вітру, сплеск хвилі. Потрібно бути уважним, спостерігаючи за ледь помітними порухами стихій, щоб пензель почав світлими і темними мазками творити диво на маленькому клаптику паперу чи великому полотні.

360. 1. У тексті названо такі кольори: жовтий, зелений, блакитний, червоний, жовтогарячий, помаранчевий, оранжевий, фіолетовий. Назви кольорів позначаються прикметниками.

2. Червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий.

361. 1. Змальовуючи море, поет використав такий художній засіб, як уособлення.

2. Тихе, лагідне, спокійне, блакитне, бірюзове, вечірнє.

362. Малювати, виявляється, можна не лише пензлем, а й словами. У вірші Дмитра личка немає жодного прикметника, але море описано надзвичайно поетично. Читаючи вірш, ми власне моря не бачимо, однак постає воно в уяві, як живе.

На картині ж ми споглядаємо море в усій його красі. Художник намалював його так майстерно, що виразно чується сонне дихання хвиль, лагідний доторк вранішніх сонячних променів.

363. 1. Певний — певен, ладний — ладен, повинний — повинен, потрібний — потрібен, зелений — зелен.

2. Я певен: людина повинна багато читати. Василь ладен був зі шкіри вилізти, щоб помиритися із Софійкою. Я повинен вивчити правило. Мені підручник не потрібен. На його вишитій сорочці пломеніли калинові китиці, зелен лист барвінку.

364. 1. Як багатий, так: «Здоров (ч.р., одн., Н. в.) був», а як бідний: «Бувай здоров!» 2. Не до коляди, як повен (ч. р., одн., Н. в.) дім біди. 3. Хто не посіяв на Богослова, той не варт (ч. р., одн., Н. в.) доброго слова. 4. Квітень водою славен (ч. р., одн., Н. в.), квітами красен (ч. р., одн., Н. в.).

365. 1. — Ой весна, весна — днем красна,

Що ж ти, весно, принесла?

— Принесла я вам літечко,

Ще й рожевую квіточку,

Хай вродиться житечко,

Ще й озимая пшениця,

І усякая2 пашниця.

2. 1. Стоїть гора високая, попід горою гай (Л. Глібов). 2. Три шляхи широкії докупи зійшлися (І Шевченко). 3. Там матір добрую мою ще молодую у могилу нужда та праця положили (Т. Шевченко). 4. Зеленеє жито, зелене, хорошії гості у мене (Нар. тв.).

3. Прикметники короткої форми характерні для малих жанрів фольклору — загадок, прислів’їв, приказок. Прикметники нестягненої форми характерні в основному для народних пісень.

366. Хороше (ч.р., одн., Н. в.) життя, надзвичайна (ж. р., одн., Н. в.) радість, свіжого (с.р., одн., Р. в.) листя, видатна (ж. р., одн., N. в.) українська (ж. р., одн., N. в.) художниця, мужня (ж.р., одн., N. в.) жінка, великий (ч.р., одн., N. в.) життєлюб і філософ.

367. 1. Нидіти — вести позбавлене мети, духовних інтересів життя; марнувати час.

Тужавий — щільний, тугий, не м’який; налитий, пругкий.

Каравела — старовинний морський вітрильний корабель із трьома або чотирма щоглами.

2.

синоніми

антоніми

Новий

новітній, останній, свіжий

старий

молодий

юний, ярий; жовторотий; безбородий, безвусий

старий

рідний

близький, свій; кровний, кревний

чужий

духовний

моральний, внутрішній, душевний

бездуховний

іржавий

рудий, рижий, рудавий (про колір)

тужавий

твердий, щільний, тугий, цупкий, крутий, затверділий; налитий, пругкий

м’який

3. Можна відкрити нову землю, новий острів чи протоку, врешті-решт — нову зірку в небі. А якщо ти не мандрівник і не астроном? Не втрачай надії: найбільша загадка — це сама людина. І, перш ніж мріяти про далекі чужі землі, хай і прекрасні, подивися навколо, від крий для себе синяву безмежного неба, квітку в росі, невтомну мурашку. Відкрий друга, якусь гарну рису у товариша, захопися книгою Зроби добрий вчинок, допоможи комусь. Оце й буде той «духовний острів», який ти відкриєш.

368. 1. Повен (рот), прикрую (картину).

2. Розжувати і в рот покласти — дуже докладно, до найдрібніших деталей пояснити, допомогти осмислити що-небудь.

_______________________________

1 За походженням це слово с дієприкметником.

2 Усякая — це займенник.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.