Розв’язання усіх вправ і завдань до підручника «УКРАЇНСЬКА МОВА. 6 клас» Єрмоленко С. Я. - 2016 рік
ЗВ'ЯЗНЕ МОВЛЕННЯ
§ 65. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису приміщення
546. 1. Історизми: сволок, коновки, пищалі, сагайдаки, ронди, гаркебузи.
2. — Які були лавки у світлиці Череваня? — І лавки були хороші, липові, із спинками, та ще й килимцями позастилані.
— Що стояло на полицях уздовж стін? — А на тих полицях срібні, золоті й кришталеві кубки, коновки, пляшки, таці і всяка посудина.
— Що висіло по стінах світлиці? — Іще ж по стінах висять шаблі, пищалі під сріблом, старосвітні сагайдаки татарськії, шиті золотом ронди, німецькі гаркебузи, сталеві сорочки
— На що звертає увагу автор, описуючи світлицю заможного козака? — Автор звертає увагу на деталі інтер’єру.
547. 1. Текст належить до наукового стилю.
2. У кімнаті підлітка мас бути ліжко (або диван), можливо, килимок для собаки, можливо, акваріум (у приміщенні, де є комп’ютер, дуже корисно тримати акваріум, тому що він зволожує повітря, створює атмосферу затишку, дає відпочинок очам). На стінах можуть висіти плакати з улюбленими музичними групами, на поличках стояти фотографії самого підлітка і членів його родини.
548. 1. План тексту «Кімната для підлітка»
1) Вибір кімнати.
2) Кольорова гама приміщення.
3) Усе в кімнаті —для різнобічного розвитку підлітка.
4) Меблі, комп’ютер, спортивний куточок.
5) Картина на стіні, квіти на підвіконні.
2. Переказ
Кімнату для школяра має бути з південними вікнами, щоб природне світло впродовж дня заповнювало приміщення. На вікнах мають бути жалюзі.
Приміщення слід оформляти в сонячно-жовтій і коричневій гамі. Такі кольори налаштовують на робочий настрій і сприяють відпочинкові.
Меблі, освітлення, техніка, які с в кімнаті, мають забезпечувати різнобічний розвиток підлітка.
Біля вікна —- місце для роботи: комп’ютер, поличка для дисків, принтер Ліворуч на столі — лампа. Крісло — зручне, з бильцями. Поряд зі столом —стелаж з підручниками.
Бажано, щоб у кімнаті був спортивний куточок.
Праворуч біля стіни — м’яке крісло, а навпроти нього — телевізор.
Загальний вигляд кімнати доповнюють картина на стіні і квіти на підвіконні.
549. 1. Стиль цього уривка художній, бо в ньому створюється образ предметів, викликається до них певне ставлення. У тексті використано багато художніх засобів: слів, вжитих у переносному значенні, епітетів, порівнянь. За типом висловлювання це розповідь з елементами опису приміщення, тому що в тексті повідомляється про певну подію (Женя йде до Бена); але подається ще й опис приміщення (під’їзд, у якому була розташована квартира Бена).
2. — Що налякало Женю в парадному приміщенні? — «Уже парадні двері свідчили, що тут проживає войовник-мілітарист: скло вибите, фанера порізана, стіни повидряпувані до рудої цегли. Скрізь грізні написи: «Хальт!», «Шкура, начувайся!».
— Як сприйняла дівчинка вигляд Бенових дверей? — Вона злякалася.
— Про які риси характеру Бена свідчить вигляд вхідних дверей у його квартирі? — Про войовничість, агресивність, недбальство, неохайність.
— Чи доводиться вам бувати в таких парадних, які описав В. Близнець? — Так, доводилося.
— Чим можна пояснити недбале, хижацьке ставлення до облаштування парадних, ліфтів, сходів? — Недбале, хижацьке ставлення до облаштування парадних, ліфтів, сходів можна пояснити низькою культурою людей.
550. 1. Зламати — зробити непридатним до користування, зіпсувати ударами, поштовхами тощо.
Знищити — зруйнувати, зіпсувати щось, ламаючи, рвучи тощо.
Поскручувати — крутячи, відокремити, відірвати чи пошкодити все чи багато чого-небудь.
Понівечити — б’ючи, ламаючи, зіпсувати, зруйнувати що-небудь.
Зруйнувати — перетворити на руїни, розбити, розламати.
Потрощити — із силою розламати, розбити на частини.
2. Чи всі наведені слова є синонімами? Обгрунтуйте відповідь.
Усі наведені слова є синонімами у певних відтінках свого значення (виділено жирним шрифтом). Спільне значення — пошкодити.
551. 1. План уривку з повісті В. Близнеця «Женя і Синько».
1) Похід до Кущолобів.
2) Страшні парадні двері
3) Вхід у печеру розбійників.
4) Потрощений дзвінок, що б’ється струмом.
5) Як же зайти до Бена?
2. Переказ
Женя була знайома з Беном чи не з дитячих колясок. Але вдома у нього побувала пізніше. Якось мати послала її до Кущолобів. Здається, позичити ключа для закатування банок. З острахом вона вирушила в сусідній будинок. Парадні двері свідчили, що тут мешкає войовничий мілітарист: скло вибите, фанера порізана, стіни повидряпувані до цегли. Скрізь грізні написи, яких Женя злякалася.
Але ще страшнішими були Бенові двері — наче вхід у печеру розбійників. Чорний дерматин ніби порубаний шаблею чи прострочений з кулемета. Вгорі — череп з кістками.
Женя оглянула двері, тоді подзвонила. Замість дзвінка на провідку теліпався лише потрощений ковпачок. Дівчина обережно смикнула за провід і ойкнула: струмом її шпигонуло в руку.
Як же зайти до Бена?