Розв’язання усіх вправ і завдань до підручника «УКРАЇНСЬКА МОВА. 6 клас» Глазова О. П. - 2016 рік

ЧИСЛІВНИК

§ 39. Відмінювання порядкових числівників

453. Закладати перший (Зн. в.) камінь — розпочинати будівництво, давати початок чому-небудь.

З першого (Р. в.) кроку — спочатку.

Грати першу (Зн. в.) скрипку — мати в чомусь першорядне значення, відігра­вати першорядну роль.

Вийти на перші (Зн. в.) ролі — досягти успіху.

З перших (Р. в.) рук — прямо з першоджерела, без посередників.

Обернутися другим (Ор. в.) боком — різко змінюватися — про життя людини.

Друге (Н. в.) дихання — прилив нових сил, енергії, бадьорості в стані втоми.

До третього (Р. в.) коліна — 1) дуже гостро, нестримно, жорстоко; 2) тривалий час, дуже довго.

З третіх (Р. в.) рук — через когось, не безпосередньо, з чиєюсь допомогою.

Як собаці п’ята (Н. в.) нога — нікому не потрібний.

Сьома (Н. в.) вода на киселі — дуже далекий родич.

Обминати десятою (Ор. в.) вулицею — 1) уникати зустрічі з ким-небудь; 2) не бувати десь, не заходити, не заїжджати.

Одинадцятим (Ор. в.) номером — пішки.

454.

Н. в.

шостий клас

шоста група

шосте помешкання

Р. в.

шостого класу

шостої групи

шостого помешкання

Д. в.

шостому класу

шостій групі

шостому помешканню

Зн. в.

шостий клас

шосту групу

шосте помешкання

Ор. в.

шостим класом

шостою групою

шостим помешканням

М. в.

(у) шостому класі

(у) шостій групі

(у) шостому помешканні

Н. в.

шістсот п’ятдесят четвертий учасник

Р. в.

шістсот п’ятдесят четвертого учасника

Д. в.

шістсот п’ятдесят четвертому учаснику

ЗН. в.

шістсот п’ятдесят четвертого учасника

Ор. в.

шістсот п’ятдесят четвертим учасником

М. в.

(на) шістсот п’ятдесят четвертому учаснику

455. І. Кома і крапка — найдавніші розділові знаки, вони з’явилися в перших друкованих книгах у шістнадцятому (с.р., одн., М. в.) столітті. 2. Дівчина крутнула тумблер радіоприймача, і салон машини наповнили звуки вісімнадцятого (с. р., одн., Р. в.) століття. 3. В двадцять першому (ч. р., одн., М в.) вагоні всі поснули, всі в поло­ні віртуальних сновидінь. 4. Про гривню як грошову одиницю України йдеться в дев’яносто дев’ятій (ж. р., одн., М. в.) статті Конституції.

Порядкові числівники, як і прикметники, узгоджуються в роді, числі, і відмінку з іменником, від якого вони залежать.

456. 1. День Незалежності України відзначають двадцять четвертого серп­ня. 2. Першого січня відзначають Всесвітній день миру. 4. На четверте лютого припа­дає Всесвітній день безпеки Інтернету.

7:30 — о сьомій тридцять, о пів на восьму;

9:15 — о дев’ятій п’ятнадцять, чверть на десяту;

12:45 — о дванадцятій сорок п’ять, за п’ятнадцять перша; п’ятнадцять до пер­шої;

15:10 — о третій десять, десять хвилин на четверту;

17:55 — о п’ятій п’ятдесят п’ять, за п’ять шоста;

22:20 — о десятій двадцять, двадцять хвилин на одинадцяту.

457. Пів сьомої години — о пів на сьому годину;

початок у четвертій — початок о четвертій;

без десяти хвилин три — за десять хвилин третя;

зателефонувати після дев’яти — зателефонувати по дев’ятій.

460. Числівники (котрий?): тритисячний мешканець, п’ятитисячний раз.

Прикметники (який?): тритисячний наклад, п’ятитисячний стадіон.

Складні слова, перша частина яких числівник, пишуться разом.

461.

Двоє — числ., означає кількість, скільки?, п. ф. — двоє, кільк., збірн., Зн. в., простий, додаток.

П’ятий — числ., означає порядок при лічбі, котрий?, п. ф. — п’ятий, порядк., ч. р., Н. в., простий, означення.

Сьомий — числ., означає порядок, котрий?, п. ф. — сьомий, порядк., ч. р., Н. в., простий, частина присудка.

П’ятьох — числ., означає кількість, скількох?, п. ф. — п’ятеро, кільк., збірн., Р. в., простий, додаток.

Дев’яносто — числ., означає кількість, скільки?, п. ф. — дев’яносто, кільк., ціле число, Зн. в., складний, додаток.

5. Нині до складу ООН входять понад сто шістдесят держав.

Сто шістдесят — числ., означає кількість, скільки?, п. ф. — сто шістдесят, кільк., ціле ч., Н. в., складений, підмет.

Сім десятих — числ., означає кількість, скільки?, п. ф. — сім десятих, кільк., дробове, Зн. в., додаток.

Н. в.

дев’яносто

сто шістдесят

сім десятих

Р. в.

дев’яноста

ста шістдесяти (шістдесятьох)

семи (сімох) десятих

Д. в.

дев’яноста

ста шістдесяти (шістдесятьом)

семи (сімом) десятим

Зн. в.

дев’яносто

сто шістдесят

сім десятих

Ор. в.

дев’яноста

ста шістдесяти (шістдесятьома)

сьома (сімома) десятими

М. в.

дев’яноста

(на) ста шістдесяти (шістдесятьох)

(на) семи (сімох) десятих

Замітка в газету типу роздуму про вчинок людини

462. У замітці йдеться про шляхетний вчинок харківського школяра Дениса Панченка, який урятував п’ятирічну дівчинку. Автор оцінює цей вчинок позитивно, він пишається героєм своєї замітки. На підтвердження такої оцінки він наводить останнє речення: «Невідомо, чи дожила б дитина до наступного морозного ранку, якби не Денисові небайдужість і наполегливість».

• Автор замітки ставив за мету поінформувати суспільство про шляхетний вчинок харківського школяра Дениса Панченка. Він розповів про випадок із дитиною для того, щоб читачі зрозуміли: хтось би міг не помітити дитячого схлипування або зробити ви­гляд, що не помітив. Вірогідно, що в такому випадку дитина могла загинути. Але Денис не залишився байдужим, він понад годину шукав дитину і привів її до себе додому, де вже батьки відігріли її нагодували дівчинку та повідомили в міліцію. Завдяки небайду­жому вчинку Дениса дівчинка була врятована. Ми всі маємо бути небайдужими до чужо­го горя і допомагати тим людям, які потребують допомогти і яким саме ми можемо допо­могти.

• У замітці основним типом мовлення є роздум, а допоміжним — розповідь.

• Стиль тексту — публіцистичний.

463. У селі Підгайці шестикласник Іван Сушко та Андрій Цимбалюк здійснили шляхетний учинок. Вони врятували собаку.

Гуляючи селом, друзі проходили повз старий колодязь. Раптом з нього долину­ло собаче скімлення. Хтось укинув туди цуценя.

Недовго думаючи, хлопці вирішили врятувати бідолашну тваринку. Поруч пас­лася коза. Хлопці зняли з неї мотузку і прив’язали до цеберка. Іван сів у нього, а Анд­рій тримав мотузку і тягнув цебро з Іваном. За хвилину кудлате, капловухе руде цуце­ня було врятоване.

Хлопці вчинили як справжні чоловіки — вони не побоялися небезпеки і вряту­вали живу істоту, яка потребувала допомоги. Молодці!

464. Замітка про нову комп’ютерну гру

Увага! Незабаром знову гратимемо в «Козаки»!

Студія GSC Game World, яка розробляла перші частини культової стратегії «Ко­заки», оголосила про створення третьої частини гри. Розробники планують відтворити оригінальний геймплей гри 2001 року. При цьому «Козаки 3» отримають оновлену графіку і новий сюжет.

У стратегії буде п’ять історичних кампаній і 12 націй з унікальними військами і будівлями, за які можна зіграти. Серед них — Росія, Україна, Франція, Англія і Прус­сія. Гра буде доступна на ОС Windows, Мас і Linux.

У новій частині стратегії можна буде віддавати накази кожному конкретному бійцю, об’єднувати солдатів в групи і управляти загонами в цілому, як це реалізовано в інших стратегіях.

Чекаємо з нетерпінням!





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити