УКРАЇНСЬКА МОВА 9 клас - Готові домашні завдання до підручника О.М. Авраменко - 2017 рік

§ 8. Усний стислий переказ тексту публіцистичного стилю

Д/з, с. 31

А Тоскно — рідко. Присл. до тоскний. Рудиментарний — 1. біол. Який є рудиментом. Рудиментарний орган — орган, який утратив своє первинне значення в процесі історичного розвитку організму.

Багва — заст. Болотиста місцевість, низина.

Б «Куди ти ділась, річенько?... Воскресни!»

Зникнення малих річок — першопричина чи наслідок людської байдужості та недалекоглядності?

Ректор Державної екологічної академії післядипломної освіти та управління Мінприроди Олександр Бондарь наголосив, що в Україні приблизно 63 тисячі річок, і кожні 10 років ми губимо 5 тисяч малих річок, які зникають з карти України. Уявіть собі: п’ять тисяч річок! Для нашої області, в якій налічується 867 великих, середніх та малих річок і тимчасових водотоків, загальна довжина яких складає 6405 км, — це жахлива цифра. Вона означає, що через кілька десятків років протяжність усіх басейнів зменшиться із 4G51 кілометрів до 2300 кілометрів, тобто майже удвічі! А значить, зменшиться кількість риби, водоплавної птиці, комах, а значить, навпаки збільшиться кількість шкідників, що призведе до всихання і зменшення кількості дерев, рослин, квітів та ін.

Що ж є причиною такого екологічного лиха?

Звичайно, першопричиною цього є безвідповідальність людей: ми будуємо будинки у заплавах річок, намиваємо пісок, зрубуємо в заплавах ліси, і річки замулюються. Долини ж багатьох річок Харківщини мають значну ширину й глибину. Живлення переважно снігове, частково підземне, з невеликою часткою дощового. Тому збільшення кількості колодязів і підземних свердловин (викопати які на ділянці сьогодні вважає за обов’язок кожен мешканець сільської місцевості) призводить до того, що вода просто зникає із доступних шарів ґрунту у нижчі або зовсім іде, і цілі села залишаються збезводненими, а значить, не мають жодної перспективи до існування у майбутньому. Ми бездумно винищуємо дерева, що тримають берегову лінію, внаслідок чого намул стікає до водойм, які замулюються і заростають водними рослинами, перетворюючись спочатку на болота, а згодом на заболочену місцевість, яка осушується і стає землями для сільськогосподарського вжитку, але вже, на жаль, не чистим, прозорим, блакитним плесом! Який сором, яка ганьба, що сьогодні пророчими стали рядки вірша Ліни Костенко:

«Куди ти ділась, річенько? Воскресни!

У берегів потріскались вуста.

Барвистих лук не знають твої весни,

І світить спека ребрами моста».

Тому на нашу думку, сьогодні перед Мінекології та Міносвіти стоїть питання екологічної освіти у школі. Тому що без цієї основи ми ніколи не побудуємо екологічне суспільство, суспільство взаємоповаги і взаєморозуміння того, що кожен із нас є часточкою води, тож знищуючи воду, ми знищуємо себе!





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити