УКРАЇНСЬКА МОВА 9 клас - Готові домашні завдання до підручника О. П. Глазової - 2017 рік

§ 1. Розвиток української мови

Вправа 2, с. 6

Скоморох — а, ч. За часів стародавньої Русі — мандрівний середньовічний актор.

Гетьман — 1. В XVI ст. — виборний ватажок козацького війська Запорізької Січі, з XVII ст. до 1764 р. — начальник козацького війська та верховний правитель України. 2. Головнокомандуючий збройними силами Польсько — Литовської держави в XVI-XVIII ст.

Снудей — я, чол., заст. Учень бурси та інших духовних навчальних закладів; назва учнів середніх і молодших класів Київської академії.

Шлик — 1. Старовинний круглий або конічний головний убір, обшитий чи оздоблений хутром. 2. іст. Конусоподібний верх шапки (перев. з тканини), що звисає вниз.

КОЗАК, а, ч. — 1. На Україні в XV-XVIII ст.— вільна людина з кріпосних селян або міської бідноти, що втекла па південні землі України й брала участь у визвольній боротьбі проти татаро-турецьких і польських загарбників; нащадок такої людини. 2. У дореволюційній Росії з XVIII ст. — представник військового стану, уродженець військових областей (Кубанської, Оренбурзької, війська Донського та ін.), який був зобов’язаний служити в армії за пільгове користування землею. 3. Уродженець колишніх військових областей. 4. Парубок, юнак взагалі. 5. розм. Відважний, завзятий, хоробрий чоловік; молодець. 6. Те саме, що козачок.

Вправа 4, с. 8

У шкільній книгозбірні можна скористатися електронною картотекою (заст., що поверн.). 2. Головні теми публікацій у молодіжних часописах (заст., що поверн.) — новітні технології та захист прав користувачів Інтернету. 3. На думку молодих людей, Інтернет — найкраще джерело інформації, а е-мейл, usenet, чати, дискусійні форуми — чудові засоби комунікації. 4. Цифрові фотокамери значно спрощують процес створення якісної світлини. 5. Охорона довкілля — система заходів щодо раціонального використання природних ресурсів, збереження особливо цінних та унікальних природних комплексів і забезпечення екологічної безпеки.

Вправа 5, с. 8

Застарілі слова

Нові слова

чадо

айпад

спудей

квест

віче

відеоринок

сотник

білборд

гайдук

геймер

боярин

смотикон

хлоп

сек’юриті

толмач

екобезпека

саундтрек

Вправа 6 , с. 9

КАНОНІЧНІСТЬ, ності, жін., книжн. Властивість за значенням канонічний. КАНОНІЧНИЙ, а, е. 1. церк. Стос. до канону або який є каноном (у 1 знач.). 2. церк. Узаконений церквою як святе письмо; який входить до складу канону (у 3 знач.).3. переп., книжн. Визнаний зразковим, твердо встановлений; узаконений.

АРХАЇЧНИЙ, а, е. Стародавній, старовинний.

МОДЕРНИЙ, а, е. Новомодний, сучасний.

ІНТЕРНАЦІОНАЛЬНИЙ, а, е. 1. Стос. до різних народів, націй; міжнародний. 1.1. Який складається з представників різних народів, націй. 2. Який відповідає принципам інтернаціоналізму, ґрунтується на них.

ПИТОМИЙ 1, а, е. Стос. до вимірювання тіл, явищ відносно чого-небудь. 2. Питома вага кого, чого — кількість, роль, значення або місце кого-, чого-небудь десь, у чомусь.

ПИТОМИЙ 2, а, е. 1. заст. Рідний. 2. рідко. Характерний для кого-, чого-небудь; притаманний комусь, чомусь

НАЦІЯ, ї, жін. 1. Конкретно-історична форма спільності людей, об'єднаних єдиною мовою і територією, глибокими внутрішніми економічними зв'язками, певними рисами культури і характеру. 2. Держава, країна. 3. перен., ірон. Про яку-небудь групу людей.

Вправа 7, с. 9

Іншомовні

Українські

екземпляр

примірник

дисконт

знижка

калькуляція

обчислення

опція

вибір

дилер

посередник

стратифікація

розподілення

імпульсивний

запальний

легітимний

законний

лімітувати

обмежувати

пролонгувати

подовжити

Вправа 8, с. 9

Занадто часте вживання іншомовних слів дехто вважає за ознаку освіченості. Досвід же свідчить, що любов до «вчених» слів часто приховує незнання рідної мови. Звісно, сучасна людина не може не вживати іншомовну лексику (зокрема, такі слова, як пролонгувати, лімітувати, калькуляція і т.д.). Проте надмірне вживання іншомовних слів, а тим паче козиряння цим уживанням, не прикрашає мову. Іншомовні слова треба вживати там, де без них не обійтися. Там же, де є можливість уживати свою лексику, треба вживати свою.

Вправа 10, с. 10

Лол - LOL — також пишуть lоl (від дуже гучно реготати) — абревіатура, що належить до інтернет-сленгу, історично походить ще з Usenet, але розповсюдилася, і вживається при використанні інших форм зв’язку, вживається в sms та навіть у живому спілкуванні. Акронім розшифровується як «laughing out loud» чи «laugh out loud» (з англ. дуже гучно сміятись або англ. дуже гучно реготати).

ВК — VK, або ВКонтакті (рос. ВКонтакте, ВК) — російська соціальна мережа, друга за розміром у Європі після Facebook. Найбільш популярна в Росії, Білорусі, Казахстані, Україні та Узбекистані.

Лайкати — (англ. like — до вподоби) — умовний вираз схвалення матеріалу, профілю користувача, фотографії через клік чи натискання функціональної кнопки.

Аватара — невелике зображення, яке користувач форуму або блогу використовує разом з піком (псевдонімом). Відображається у профілі зареєстрованого користувача форуму або сайту Авторизація (фр., букв. — дозвіл) — 1. Надання уповноважень, згоди у будь-якій справі. 2. Ухвала справи від особи, що сама викопала цю справу (наприклад, згода професора на видання своїх лекцій).

Вправа 11, с. 10

1. Живе наша мова — і наш голос звучить у вселенському хорі народів (Із кн. «Мова і нація»). 2. Ми до Європи прагнемо, в котрій шанують слово кожного народу! (А. Бортняк) 3. Мова — це дорожня карта культури народу. Вона розкаже, звідки цей народ прийшов і куди він іде (Р. М. Браун). 4. Мова визначатиме образ і творчу спромогу України в сім’ї цивілізованих демократичних держав (За О. Гончаром). 5. Горнутися до світового розмаїття мов, не знаючи й не шануючи рідного слова, — свідчення не культури, а дикунства (Є. Ніколаєнко).

Вправа 12, с. 11

Слайд - гортень, амбіція - гонор, пауза - відгал, дисонанс - рівновага, компілятор - збирач, вірус - отруйник.

Вправа 13, с. 11

Ти велична і проста, ти стара і вічно нова. Ти могутня, рідна мово! (Іван Багряний) 2. Стан літературної мови — то ступінь культурного розвитку народу (І. Огієнко). 3. Мова покликана все фіксувати, зберігати в просторі й часі, передавати від покоління до покоління (М. Степаненко). 4. Високе покликання мови передусім у тому, щоб людина множила кількість душевних струн, а не одну лиш «інформативну» струну плекала, щоб на рівні слова відчувала єдність поколінь свого роду (А. Содомора). 5. Знання чужих мов пробуджує бажання працювати для утвердження і розвитку рідної мови, сприяти тому, щоб вона посіла гідне місце серед авторитетних мов світу (В. Іванишин, Я. Радевич-Винницький).

РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ. ЧИТАННЯ. ГОВОРІННЯ

Вправа 15, с. 15

Письмо — це винахід людини. Винайшовши письмо, люди, очевидно, не переставали дивуватися його значущості, можливостям і приписували створення письма богам. Стародавні єгиптяни вважали творцем письма бога Тота. За грецькими міфами, абетку винайшов бог Гермес. Переважна більшість сучасних народів користується видом письма, яке передає звукове мовлення за допомогою умовних графічних знаків - літер. Таке письмо називають алфавітним.

Запитання. 1. Хто винайшов письмо? 2. Які боги, па думку греків та єгиптян, винайшли письмо? 3. Що передає сучасне письмо? 4. Чому дивувалися люди, винайшовши письмо?

Види діяльності. Письмо, говоріння

Вправа 16, с. 16

1. Публіцистичний.

2. Розмовний.

3. Науковий.

Вправа 18, с. 17

Тема — історія видання першого тому «Кобзаря» Т. Шевченка у Празі подружжям Русових.

Головна думка. Розвиток української мови та культури можливий завдяки зацікавленим людям.

Стиль. Публіцистичний.

Вправа 20, с. 19

1. Зображення основних ознак правильного мовлення.

2. Кожне висловлювання має єдину мету — бути правильним та логічним. Усний вибірковий переказ тексту художнього стилю

Вправа 21, с. 20-22

План «Задум нової передачі»

1. Конкурс на заміщення вакансії ведучих ранкової програми.

2. Сором’язлива Кароліна.

3. «Нехай у вашому житті буде хоч дві сторінки доброї книжки!»

4. Літературно-художнє обрамлення дня.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити