Розв'язання вправ та завдань до підручника «Фізика» B. Г. Бар’яхтар 7 клас - 2015 рік
МЕХАНІКА
РОЗДІЛ 1. ФІЗИКА ЯК ПРИРОДНИЧА НАУКА. МЕТОДИ НАУКОВОГО ПІЗНАННЯ
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ ДО РОЗДІЛУ 1
«Фізика як природнича наука. Методи наукового пізнання»
У завданнях 1-6, 8-11 виберіть одну правильну відповідь.
1. (1 бал) Хто з перелічених дослідників зробив великий внесок у розвиток фізики? (а)
а) Ернест Резерфорд;
б) Фернан Маґеллан;
в) Джеймс Кук;
г) Жак-ІвКусто.
2. (1 бал) Прикладом фізичного тіла може бути: (в)
а) мідь;
в) метеорит;
б) маса;
г) хвилина.
3. (1 бал) Яке з поданих тверджень є істинним? (в)
а) Важки для терезів — це фізичний прилад.
б) Мензурка — це міра.
в) Лінійка — це фізичний прилад.
г) Годинник — це міра.
4. (1 бал) Яке з наведених понять можна вважати фізичним явищем? (б)
а) швидкість руху;
б) нагрівання;
в) час;
г) міркування.
5. (2 бали) Яке твердження є істинним? (б)
а) Під час спостережень завжди виконують вимірювання.
б) Експерименти проводять в умовах, які перебувають під контролем ученого.
в) Під час експериментів не виконують вимірювань.
г) Результати спостереження є критерієм істинності гіпотези.
6. (2 бали) Унаслідок явища дифузії: (а)
а) кисень із повітря потрапляє навіть на дно глибокої водойми;
б) зменшується довжина рейки під час її охолодження;
в) тане лід;
г) рідина збирається в краплі.
7. (2 бали) Виберіть усі правильні відповіді. Молекули речовини: (б, д)
а) перебувають у стані спокою;
б) безперервно та хаотично рухаються;
в) тільки притягуються одна до одної;
г) тільки відштовхуються одна від одної;
д) притягуються одна до одної та відштовхуються одна від одної;
е) розташовані так, що між ними немає проміжків.
8. (3 бали) Яка нерівність є істинною? (в)
а) 520 см > 52 дм;
б) 2000 мкм > 20 мм;
в) 3300 г < 33 кг;
г) 3 с < 300 мс.
9. (3 бали) Акваріум має форму прямокутного паралелепіпеда, довжина якого становить 0,50 м, ширина — 300 мм, висота — 42 см. Якою є місткість акваріуму? (а)
а) 6,3 х 10-2 м3;
б) 6,3 х 105 см3;
в) 6,3 х 103 см3;
г) 6,3 х 108 мм3.
10. (3 бали) Уважно розгляньте рис. 1 і заповніть таблицю.
Назва приладу |
Фізична величина, вимірювана приладом |
Одиниця фізичної величини |
Межі вимірювання |
Ціна поділки шкали приладу |
Показ приладу |
|
верхня |
нижня |
|||||
Мензурка |
Об’єм |
мл |
70 мл |
0 мл |
2 мл |
40 мл |
Термометр |
Температура |
°С |
+52 °С |
-32 °С |
1 с |
+22 °С |
11. (3 бали) Установіть відповідність між кожним словом (1-6) речення і фізичним поняттям (А-Є).
Алюмінієвий (1) дріт (2) масою (3) двадцять (4) грамів (5) зігнули (6) |
А Одиниця фізичної величини Б Речовина В Фізична величина Г Фізичне тіло Д Фізичне явище Е Фізичний закон Є Числове значення фізичної величини |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
|
1 |
+ |
||||||
2 |
+ |
||||||
3 |
+ |
||||||
4 |
+ |
||||||
5 |
+ |
||||||
6 |
+ |
12. (4 бали) Визначте діаметр дроту, зображеного на рис. 2.
n = 30 витків, l = 6 см.
13. (4 бали) Виміряйте довжину бруска, зображеного на рис. 3. Оцініть абсолютну та відносну похибки вимірювання.
а = 1 см, b = 3,5 см, h = 1 см.
Ціна поділки лінійки — 0,5 см.
Абсолютна похибка — 0,5 см
Відносна похибка а: εa,
Відносна похибка а:
Звірте ваші відповіді з наведеними в кінці підручника. Позначте завдання, які ви виконали правильно, та полічіть суму балів. Потім цю суму поділіть на три. Ми сподіваємося, що ви отримали від 7 до 10 балів. Це добрий результат. Але щоб отримати ще вищий бал, необхідно виконати завдання 14.
14. Підтвердите або спростуйте наведені твердження. Обґрунтуйте свою відповідь.
✵ Фізика не закінчується за дверима шкільного кабінету. (Так, не закінчується, бо фізика застосовується майже повсюди: техніка, медицина тощо.)
✵ Відомо, що 1 дм3 = 1 л. Якби шкали бензоколонок на автозаправках були проградуйовані в кубічних метрах, то похибка у вимірюванні об’єму пального зменшилась би. (Ні, збільшилась би, бо збільшилась би ціна поділки)
✵ Альфред Нобель повинен був не розповідати світу про свій винахід — динаміт. (Ні, бо відкриття все одно було б зроблено, а застосування динаміту в побуті дуже спрощує деякі технологічні процеси, о призводить до полегшення праці та прискорює прогрес.)