Я обираю географію - комплексний довідник
Розділ 4
ЕКОНОМІЧНА І СОЦІАЛЬНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ
СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО. ТРАНСПОРТ. УКРАЇНА і СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО
Транспорт
Транспортна система України являє собою сукупність усіх видів транспорту, об'єднаних між собою транспортними мережами і вузлами.
З огляду на середовище переміщення виділяють сухопутний, водний і повітряний транспорт. За засобом переміщення сухопутний транспорт поділяють на залізничний, автомобільний і трубопровідний.
Значна роль у забезпеченні транспортно-економічних зв'язків належить залізничному транспорту. Загальна експлуатаційна довжина магістралей перевищує 23 тис. км. На території країни функціонують Південно-Західна (центр — Київ), Львівська, Південна (Харків), Донецька, Придніпровська (Дніпропетровськ), Одеська залізниці.
Перевезено вантажів |
Вантажообіг |
|||
січень — листопад 2008 р., млн т |
у% до січня — листопада 2007 р. |
січень — листопад 2008 р., млрд т/ км |
у% до січня — листопада 2007 р. |
|
Усіма видами транспорту |
828,7 |
100,8 |
455,0 |
101,6 |
У тому числі: |
||||
залізничним |
467,5 |
99,6 |
240,5 |
100,4 |
автомобільним |
173,0 |
11,4 |
34,1 |
28,1 |
водним |
18,5 |
82,1 |
14,9 |
87,6 |
трубопровідним |
169,6 |
96,8 |
165,2 |
100,5 |
авіаційним |
0,1 |
101,9 |
0,4 |
102,7 |
Вид |
Перевезено пасажирів, млн |
|
2007 р. |
у% до 2006 р. |
|
Залізничним |
447,1 |
99,7 |
Автомобільним |
4179,0 |
104,6 |
Водним |
9,5 |
73,6 |
Авіаційним |
4,9 |
113,6 |
Відкрито швидкісні лінії Київ — Харків, Київ — Дніпропетровськ, Київ — Кременчук, Київ — Суми, Київ — Краків, Харків — Сімферополь. Найважливішими місцевими і транзитними напрямками в Україні є: Донбас — Запоріжжя — Кривий Ріг; Київ — Житомир — Львів — Стрий — Чоп; Харків — Дніпропетровськ — Херсон тощо. На території України сформувалася система залізничних вузлів (Харків, Полтава, Лозова, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Київ, Львів тощо).
Автомобільний транспорт — сухопутний, маневрений, швидкісний вид транспорту, що перевозить в основному термінові і малогабаритні вантажі на невеликі і середні відстані, пасажирів до аеро-, річкових і морських портів, залізниць.
Унаслідок рівнинного рельєфу склалися сприятливі умови для розвитку автомобільного транспорту. Загальна довжина автодоріг 170 тис. км, у тому числі з твердим покриттям — 164,2 тис. км. Найважливішими автомагістралями є: Київ — Житомир — Рівне — Львів, Київ — Полтава — Харків — Дебальцеве, Київ — Умань — Одеса, Львів — Мукачеве, Харків — Новомосковськ — Запоріжжя — Сімферополь, Львів — Ужгород. Міжнародне значення мають магістралі: Москва — Київ, Москва — Харків — Сімферополь тощо. Набуває значення будівництво швидкісних автобанів, таких, як Одеса — Київ. У 2005 р. у Харкові було введено в дію автобус на рейках у приміському сполученні.
Трубопровідний транспорт виконує важливі функції з переміщення на значні відстані нафти, газу і твердих вантажів трубопроводами під тиском. Для нього характерні низька собівартість перевезень, висока продуктивність, гнучкість обсягів постачань продукції. Посідає третє місце за обсягом переміщення вантажів. У підручниках і атласах 90-х років надається інформація, що трубопроводний транспорт займає перше місце в загальному вантажообігу. На сучасному етапі на перше місце виходить автотранспорт. Це обумовлено і економічними обставинами розвитку транспорту і включенням до обліку вантажів, перевезених транспортом усіх форм власності.
Серед газопроводів виділяються: «Братерство», «Союз», «Прогрес», Шебелинка — Київ, Шебелинка — Харків, Шатлик (Туркменістан) — Саратов — Шебелинка тощо. Нафтопроводи мають менш густу мережу. Основні з них: «Дружба», Самара — Лисичанськ — Кременчук — Херсон — Одеса, Прилуки — Кременчук, Долина — Дрогобич, Одеса — Броди. Створено мережу продуктопроводів: Тольятті — Горлівка — Одеса (аміакопровід), Калуш — Тісовошварі (етиленопровід) тощо. У перспективі планується будівництво транс'європейських трубопроводів.
Водний транспорт уключає річковий і морський види транспорту. На ці види транспорту припадає 1,2% загального перевезення вантажів України.
Річковий транспорт використовує як шляхи сполучення природні русла річок і канали. Для нього характерні низька собівартість і значні обсяги перевезень вантажів і пасажирів. Недоліком є залежність від природних умов (сезонність), невелика швидкість руху. Основні водні шляхи України: Дніпро, Дунай, Прип'ять, Десна, Південний Буг, Дністер. Головні річкові порти: на Дніпрі — Київ, Черкаси, Кременчук, Дніпродзержинськ, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Нікополь, Каховка та Херсон; на Південному Бузі — Миколаїв, Вознесенськ та Первомайськ; на Дунаї — Рені, Кілія та Ізмаїл; на Дністрі — Білгород-Дністровський; на Десні — Чернігів.
Морський транспорт перевозить вантажі і пасажирів не тільки між портами України, але й протоками Босфор, Дарданелли і Мармуровим морем, до Середземного моря та Атлантичного океану. Загальна довжина морської берегової лінії близько 2000 км. Найбільші морські порти: Іллічівськ, Одеса, Южне, Керч, Маріуполь, Феодосія, Ялта.
З 1978 р. функціонує одна з найбільших поромних переправ Іллічівськ — Варна (435 км). Крім цього, діють такі поромні переправи, як Іллічівськ — Поті (Грузія), Керч — Тамань (Росія), Євпаторія — Стамбул (Туреччина).
Через морські порти Україна експортує кам'яне вугілля, нафтопродукти, манганові руди, хімічну сировину, цукор, здійснює міжнародний туризм.
Головна спеціалізація повітряного транспорту — перевезення пасажирів та цінних термінових вантажів. Головними перевагами повітряного транспорту є велика швидкість, можливість доставки пасажирів і вантажів до важкодоступних районів. До недоліків відносять обмежену вантажопідйомність, високу собівартість перевезень, залежність від погодних умов. Понад 60% повітряних перевезень України припадає на міжнародні авіарейси. Найбільшими авіаційними кампаніями в Україні є «Авіалінії України», «Аеросвіт», «Міжнародні авіалінії України».