ГЕОГРАФІЯ ЗОВНІШНЄ НЕЗАЛЕЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ 2018

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ГЕОГРАФІЇ

Сільське господарство. Транспорт. Соціальна сфера

Транспорт

Роль транспорту в розвитку господарства країни. Види транспорту

Транспорт — це галузь виробничої сфери, що займається перевезенням вантажів і пасажирів.

На географію та ефективність роботи транспорту впливають особливості територіальної

структури господарства та рівень розвитку його окремих галузей. Найбільшою мірою впливають промисловість (особливо видобувна, металургійна, паливно-енергетична, будівельна галузі), сільське господарство та будівництво, оскільки вони формують основні вантажопотоки.

Усі види транспорту' поділяють на сухопутні (залізничний, автомобільний, трубопровідний), водні (морський, річковий) і повітряний. Кожний із них виконує певну функцію у транспортній системі відповідно до своїх техніко-економічних особливостей, насамперед пропускної спроможності й собівартості перевезень. Найважливішими показниками розвитку будь-якого виду транспорту є вантажо- і пасажирообіг. Вони дають уявлення про кількість вантажів і пасажирів, перевезених за певний період (як правило, за рік) на певну відстань. Так, вантажообіг обчислюється як добуток кількості перевезеного вантажу (тон) і відстані перевезення (кілометрів); він виражається в тонно-кілометрах. Пасажирообіг обчислюється як добуток кількості перевезених пасажирів (осіб) і відстані перевезення (кілометрів); він виражається в пасажиро-кілометрах.

Залізничний транспорт

Залізничний транспорт був одночасно і продуктом, і двигуном промислової революції. Виникнувши на початку XIX ст., уже через кілька десятиліть він став найважливішим транспортом промислових країн того часу. Після Другої світової війни залізниці почали втрачати своє значення. На вантажних перевезеннях вони не витримували конкуренції автомобільного транспорту, на пасажирських — літаків (на великі відстані) і особистого автомобіля (на короткі відстані). Але починаючи з останнього десятиліття XX ст. залізниці переживають своєрідне відродження. Спочатку в Японії, а потім і у Європі була створена система швидкісних залізниць, що розвивають

швидкість до 300 км/год. Такі залізниці стали серйозним конкурентом авіаліній на невеликих відстанях, вони мають перевагу завдяки простішій процедурі посадки й зручному місцю розташування вокзалів (у межах міста, зі зручними під’їзними коліями, включаючи метро).

Електрифіковані залізниці (а на сьогодні більшість залізниць з інтенсивним рухом електрифіковані) набагато екологічніші за автомобільний транспорт. Особливо велика частка електрифікованих ліній у країнах із гірським рельєфом, оскільки електровоз здатний краще долати підйоми: у Швейцарії вона становить близько 95 %, у Росії — 47 %, в Україні — 40 %, у США — 1 %.

Автомобільний транспорт

Автомобільний транспорт молодший за залізничний і водний, перші автомобілі з’явилися наприкінці XIX ст. Після Другої світової війни автомобільний транспорт почав становити конкуренцію залізниці. Сьогодні вантажні автомобілі перевозять практично всі види вантажів, і навіть на великих відстанях (до 5 тис. км і більше) автопоїзди (вантажівка-тягач і причіп або напівпричіп) успішно конкурують із залізницею під час перевезення цінних вантажів, наприклад продуктів, що швидко псуються.

Водний транспорт

Водний вид транспорту — найдавніший. Завдяки своїм перевагам водний транспорт дотепер зберігає важливу роль. Він охоплює більш ніж 60 % усього світового вантажообігу. Внутрішніми водними шляхами перевозять в основному масові вантажі, транспортування яких не вимагає високої швидкості (тут позначається конкуренція з більш швидкими автомобільним і залізничним транспортом). На перевезеннях через моря й океани у водного транспорту конкурентів немає (авіа- перевезення дуже дорогі, і їхня сумарна частка у вантажоперевезеннях є низькою), тому морські судна перевозять різноманітні види товарів, але більшу частину вантажів становлять нафта і нафтопродукти, скраплений газ, вугілля, руда.

Роль водного транспорту в пасажирських перевезеннях знизилася, що пов’язано з його низькою швидкістю. Винятком є швидкісні судна на підводних крилах (іноді беруть на себе функцію міжміських автобусів-експресів) і судна на повітряній подушці. Також важливою є роль поромів і круїзних лайнерів.

Повітряний транспорт

Основна сфера застосування повітряного транспорту — пасажирські перевезення на відстанях понад 1000 км. Також здійснюються й вантажні перевезення, але їхня частка дуже низька. В основному авіатранспортом перевозять продукти, що швидко псуються, й особли во цінні вантажі, а також пошту. У багатьох важкодоступних районах (у горах, районах Крайньої Півночі) повітряному транспорту немає альтернатив. У випадках, коли в місці по

садки відсутній аеродром (наприклад, доставка наукових груп у важкодоступні райони), використовують не літаки, а вертольоти, які не мають потреби в посадковій смузі.

Трубопровідний транспорт

Трубопровідний вид транспорту — наймолодший, але розвивається швидкими темпами. Він тихохідний і дуже дешевий, високопродуктивний і безшумний, підземний і безперебійний. У трубопроводу дуже вузька спеціалізація — перекачування нафти, продуктів її переробки, газу, води й деяких інших речовин. Створення широкої мережі трубопроводів дозволило ефективно переміщувати ці вантажі на більші відстані без проміжних перевантажень. Важлива особливість трубопровідного транспорту — безперервність функціонування й можливість прокладання магістралей в умовах різного рельєфу місцевості й через великі водні простори, у тому числі моря.

Загальна довжина транспортної мережі світу без морських шляхів перевищує 37 млн км: довжина автомобільних шляхів — 24 млн км, повітряних — 9,5 млн км, трубопроводів — 1,9 млн км, залізничних колій — 1,25 млн км, річкових шляхів — 0,55 млн км. Протяжність транспортних мереж розвинених країн становить 78 % загальної довжини світової транспортної мережі, й на них припадає 74 % світового вантажообігу.

Основні види вантажів, переваги та недоліки різних видів транспорту

Вид транспорту

Основні види вантажів

Переваги

Недоліки

Залізничний

Різноманітні вантажі, але найбільше значення мають: будматеріали, ліс, зерно й інша сільськогосподарська продукція, нафта, нафтопродукти, скраплений газ, вугілля, руда, автомобілі

Низька залежність від природних умов, надійність і регулярність перевезень, відносно невисока собівартість перевезень, висока вантажопідйомність

Обмежена маневреність, відносно невисока швидкість перевезень

Автомобільний

Найрізноманітніші вантажі, але в першу чергу невеликі за обсягом і вагою товари: готова продукція машинобудування, хімічної, легкої, харчової, лісової промисловості, а також сільськогосподарська продукція і будматеріали

Висока маневреність, досить висока швидкість перевезень

Досить дорогий, сильно забруднює довкілля, значна залежність від погодних умов, відносно невелика вантажопідйомність

Морський

Наливні, навалювальні й насипні вантажі. Серед них особливу роль відіграють: нафта (більш ніж 1 млрд т), продукти її переробки та скраплений газ (у сумі ці види палива становлять понад третину всього обсягу морських вантажів), кам’яне вугілля, залізна руда, зерно, автомобілі, промислове устаткування. В останні десятиліття завдяки контейнерній революції зростають обсяги тарно-штучних вантажів (готова промислова продукція, напівфабрикати, продовольство)

Дуже велика пропускна здатність, низька вартість перевезень

Відносно невелика швидкість перевезень, у ряді випадків — сезонність, досить значна залежність від погодних умов

Внутрішній водний (річковий)

Наливні, навалювальні й насипні вантажі

Велика вантажопідйомність, низька вартість перевезень

Часто має сезонний характер, не скрізь є умови для його розвитку, мала швидкість перевезень

Вид транспорту

Основні види вантажів

Переваги

Недоліки

Повітряний

Вантажі, що швидко псуються, дорогі й екстрені вантажі

Дуже велика швидкість перевезень

Висока собівартість перевезень, дуже значна залежність від погодних умов, шум під час зльоту

Трубопровідний

Нафта, газ, продукти, отримані з нафти, вода

Дешевизна перевезень, надійність, велика пропускна здатність

Дуже вузька спеціалізація






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.