ГЕОГРАФІЯ ЗОВНІШНЄ НЕЗАЛЕЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ 2018

ЕКОНОМІЧНА І СОЦІАЛЬНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ

Господарство України

Машинобудівна та металообробна промисловість. Значення, місце і роль у господарстві. Структура галузі та принципи розміщення окремих виробництв: важкого, сільськогосподарського, транспортного, електротехнічного та ін. Територіальна організація машинобудування

До сучасного машинобудівного комплексу належать загальне, транспортне, точне маши­нобудування, а також металообробка. Вони охоп­люють декілька десятків галузей і підгалузей, об’єднаних між собою спільністю технології і сировини. Вони забезпечують технічну озброє­ність господарства, комплексну механізацію і автоматизацію. Частина видів продукції загального машинобудування, наприклад тур­біни або атомні реактори, являє собою штучне й дороге виробництво, тому його обсяги можуть змінюватися від року до року. Інші види виро­бів порівняно масові, випускаються тисячами екземплярів, наприклад сільськогосподарська техніка, та характеризуються досить стабіль­ними обсягами виробництва.

Найбільшими центрами загального машино­будування є Дніпропетровськ, Харків, Донецьк,

Луганськ, Кривий Ріг. Більшість із них орієнтовані як на конструкційні матеріали (насамперед сталь), так і на споживача й кваліфіковані трудові ресурси.

Серед найважливіших підприємств загального машинобудування — Новокраматорський машинобудівний завод, ВАТ «Турбоатом» (Харків), Сумське НВО ім. Фрунзе, ВАТ «Дніпроважмаш».

Новокраматорський машинобудівний завод (Краматорськ, Донецька область)— найбільший в Україні виробник унікального високопродуктивного обладнання (прокатні стани, преси різного призначення, крокуючі екскаватори, мостові крани, гірничодобувні комплекси).

Харківське відкрите акціонерне товариство «Турбоатом» виробляє турбіни для електростанцій різного типу та за обсягом поставок турбін для АЕС посідає четверте місце у світі. Виготовленими в Харкові турбінами оснащені АЕС «Ловїїса» у Фінляндії і «Пакш» в Угорщині, які входять до десяти кращих атомних електростанцій світу.

Сумське машинобудівне НВО ім. Фрунзе — найбільший у країні виробник обладнання для газової, нафтової і хімічної промисловості (компресори й газоперекачувальні агрегати, насоси й центрифуги, обладнання для транспортування й переробки нафти й газу).

Верстатобудівна галузь України спеціалізується на виробництві металорізальних, шліфувальних і деревообробних верстатів, а також обладнання для переробки пластмас. До складу галузі входять підприємства, що випускають унікальну техніку, в тому числі важкі токарські верстати (Краматорський завод важкого верстатобудування), свердлильні верстати (Одеський завод радіально-свердлильних верстатів), шліфувальні верстати (Харківський верстатобудівний завод), важкі й унікальні преси (Дніпропетровський завод важких пресів).

Трактори й комплектуючі до них випускають: Харківський тракторний завод, Південний машинобудівний завод (Дніпропетровськ), Харківський завод самохідних тракторних шасі, Рівненський завод тракторних агрегатів.

На українських підприємствах виготовляються комбайни «Славутич» (ВАТ «Херсонські комбайни»), «Лан» (концерн «Лан», Олександрія, Кіровоградська область), «АТЕК» (київське підприємство «АТЕК»), У Кіровоградській області створене спільне підприємство «Донснаб—Кіровоград», що збирає модернізовані комбайни «Дон». Дніпропетровський комбайновий завод пропонує фермерам причіпні дворядні комбайни, а великим господарствам — самохідні шестирядні комбайни. На комбайновому заводі в Тернополі виробляють до 80 самохідних комбайнів на рік.

Найбільші центри транспортного машинобудування: Запоріжжя, Дніпропетровськ, Київ, Львів, Луганськ, Миколаїв, Харків, Черкаси, Херсон, Кременчук, Дніпродзержинськ, Маріуполь.

Провідне місце в транспортному машинобудуванні міцно посідає автомобілебудування. Основним виробником легкових автомобілів залишається «АвтоЗАЗ—Daewoo» (Запоріжжя). Поряд з автомобілями корейської марки й «Тавріями» на підприємстві збирають автомобіль «Ореl-Astra». Сучасний завод європейського рівня з великовузлової збірки автомобілів «Volkswagen», «Audi», «SEAT» і «Skoda» (концерн «Volkswagen») побудований у Закарпатті (проект «Єврокар»). На Луцькому заводі збирають різні моделі автомобілів ВАЗ. У Черкасах розташоване виробництво автобусів із використанням дизельних двигунів японської компанії ISUZU MOTORS LIMITED (автобусний завод «Богдан»),

Відроджується виробництво на ЗАТ «Львівський автомобільний завод». На підприємстві виробляють автобуси, тролейбуси й мікроавтобуси, розглядається можливість випуску вантажних автомобілів.

Найбільший виробник вантажних автомобілів — КрАЗ (Кременчук, Полтавська область) — належить спільному підприємству «Мега-Моторс».

Україна належить до небагатьох країн, що мають необхідний потенціал для виробництва пасажирських і супервантажних транспортних літаків із дальністю польоту до 10 тис. км. Родоначальником транспортних літаків великої вантажопідйомності був АН-22 «Антей», створений Авіаційним науково-технічним комплексом (АНТК) ім. О. К. Антонова (з 2009 р. Державний авіабудівний концерн «Антонов»), потім на повітряних трасах з’явилися АН-124 «Руслан» і АН-225 «Мрія» (розглядається питання про відродження виробництва літака «Руслан» спільно з Росією).

Харківське державне авіаційне виробниче підприємство (ХДАВП) поставило кілька літаків АН-74 до Лівії, Єгипту, Азербайджану, Таджикистану.

ВАТ «Виробниче об’єднання “Південний машинобудівний завод”» (Дніпропетровськ) виробляє ракетоносії «Зеніт», «Дніпро», «Циклон»,

бере участь у міжнародній програмі «Морський старт». Підприємство також виробляє трамваї і тролейбуси, планує виробництво вітроенергетичних установок потужністю 600 кВт для вітрових електростанцій вартістю 400 тис. дол.

Провідні центри суднобудування в Україні — Миколаїв, Херсон, Керч. Основу галузі становлять 11 профільних підприємств, де виробляють суховантажні судна, танкери, рефрижератори, криголами, траулери, контейнеровози, буксири.

Більш ніж половина основних фондів суднобудівної галузі розташована в місті Миколаєві. Найбільше значення мають три підприємства — компанія «Чорноморський суднобудівний завод», ВЛТ «Суднобудівний завод “Океан”» і державне підприємство «Суднобудівний завод імені 61 комунара». «Чорноморський суднобудівний завод» спеціалізується на виробництві суден вантажопідйомністю до 105 тис. т, виробляє суднове обладнання.

У місті Керчі розташований суднобудівний завод «Залив», що є провідним підприємством із будівництва сучасних середньотоннажних танкерів вантажопідйомністю 65 тис. т. На ВЛТ «Херсонський суднобудівний завод» спускають на воду суховантажні судна, танкери, контейнеровози, судна поромного типу, здійснюють ремонтні роботи.

В Україні працюють великі заводи з виробництва рухомого складу для залізниць. Підприємство «Лутанськтепловоз» (Луганськ) випускає тепловози (в тому числі на експорт), дизель-поїзди, електропоїзди постійного й змінного струму, вагони й устаткування для поїздів приміського сполучення, тут завершена робота зі створення першого українського пасажирського

швидкісного тепловоза. «Лутанськтепловоз» є єдиним у СНД виробітком магістральних вантажних тепловозів.

Виробництво вантажних і пасажирських електровозів налагоджене в Дніпропетровську (ДП «НВК “Електровозобудування”»).

Починаючи від 2000 р. щорічно нарощує обсяги виробництва ВЛТ «Азовмаш». Основний вид продукції підприємства — залізничні цистерни. Разом із дніпропетровським «Южмашем» підприємство бере участь у створенні обладнання для здійснення космічних стартів із космодрому в Бразилії.

Одним із найбільших підприємств галузі є Крюківський вагонобудівний завод (Кременчук, Полтавська область). Тут виробляють 30 типів і моделей вантажних вагонів, пасажирські вагони (в тому числі підвищеної комфортності), запасні частини до вантажних вагонів, контейнери для транспортування різних навалочних вантажів.

У галузі радіоелектроніки в Україні працюють понад 100 підприємств, у тому числі 26 науково-дослідних інститутів і конструкторських бюро. У мікроелектроніці вони спеціалізуються на розробці й впровадженні у виробництво інтегральних мікросхем (ІМС) тощо. Серед най- відоміших підприємств галузі — ВЛТ «SELMI» (Суми), ВЛТ «Хартрон» (Харків), ВЛТ «Квазар» (Київ), ВЛТ «Родон» (Івано-Франківськ), ВАТ «Компанія “Дніпро”» (Херсон), ВАТ «Сатурн» (Київ).

На ВЛТ «Хартрон» (Харків) створюють системи управління, які використовуються для виведення на навколоземну орбіту космічних апаратів, а також для забезпечення їх успішного функціонування.

Проблеми і перспективи розвитку

Основні проблеми машинобудівного комплексу пов’язані з обмеженим асортиментом сучасної продукції, технічною відсталістю й недостатньою якістю частини виробів.

Пріоритетними напрямами розвитку машинобудування є: технологічна модернізація підприємств; створення машин і обладнання нового покоління; збільшення обсягів виробництва складної побутової техніки; розробка та впровадження у виробництво засобів зв’язку, обладнання для виробництва електричної енергії за рахунок альтернативних і відновних джерел енергії; створення умов для розвитку мережі інноваційних підприємств, зокрема технопарків.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити