Всесвітня історія - повний новітній довідник школяра
Ранній новий час (кінець XV — перша половина XVII ст.)
Поширення реформаційних ідей у Європі
На бік Реформації переходять деякі німецькі князі, зацікавлені в секуляризації церковних володінь. Католицька більшість на рейхстазі 1529 р. стала вимагати припинити секуляризацію. Прибічники Лютера висловили протест, тому їх і почали називати протестантами.
Імператор Священної Римської імперії розпочав війну проти протестантських князів та міст. У 1555 р. було підписано Аугсбурзький релігійний мир, який визнав рівноправність католиків і лютеран. Князі отримали право визначати релігію своїх підданих за формулою «Чия влада, того й віра». У результаті в Німеччині утворилися два угруповання німецьких князівств — католицьке (землі Габсбургів, Баварія, Франкенія, Ельзас) і протестантське (північно-німецькі князівства, герцогство Пруссія, Саксонія, Бранденбург, Брауншвейг, Вюртемберг).
Реформація поширилась і на інші країни, досягши особливого розвитку у Швейцарії. У 1528 р. Реформація перемогла в Берні і Базелі. Центр Реформації перемістився до Женеви. Тут її ідеологом став Жан Кальвін (1509-1564 pp .).
Кальвіністська церква будувалася на республіканських засадах. На чолі общини стояли старійшини, які обиралися з багатих світських осіб та досвідчені проповідники. Від жителів міста вимагалося вести скромний спосіб життя. Гравців у карти стали виставляти біля ганебного стовпа з картами, прив’язаними до шиї. Якщо жінка приходила до церкви із завитим волоссям, її саджали до в’язниці на кілька днів. Кальвінізм став загальноєвропейським рухом і конфесією, знайшов свій вияв і у Франції, і в Польщі, і американських колоніях.
ЗВЕРНИ УВАГУ
Кальвін учив, що діяльне життя «во славу Божу» може сприйматися як ознака наперед обраності до вічного блаженства. Багатство духовне вище багатства земного. Бог може його дати, а може забрати. Багач, охоплений користю, втрачає заступництво Бога. Але Бог може випробовувати і бідністю.
ЗВЕРНИ УВАГУ
Реформаційний рух був неоднорідним у соціальному аспекті, у ньому було два напрямки: буржуазний і дворянський. Буржуазія під прапором кальвінізму виступала проти абсолютизму та збереження муніципальних привілеїв.