Біологія 10 клас - розробки уроків - Євсеєв Р.С., Задорожний К.М. 2018

Бioрізноманіття
БІОРІЗНОМАНІТТЯ НАШОЇ ПЛАНЕТИ ЯК НАСЛІДОК ЕВОЛЮЦІЇ. ЧАСТИНА 4. ХРЕБЕТНІ ТВАРИНИ

Цілі уроку:

освітня: розглянути основні групи хребетних тварин; навчити класифікувати певні види тварин;

розвивальна: навчити аналізувати спільні та відмінні риси різних груп хребетних тварин;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до різноманіття тварин у живій природі.

Обладнання і матеріали: таблиці або електронні зображення хребетних тварин.

Базові поняття і терміни: хрящові риби, кісткові риби, земноводні, плазуни, птахи, ссавці.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, наукове розуміння природи, здатність застосовувати його в практичній діяльності, здатність до пошуку та засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

1. Які живі організми належать до хребетних тварин? За якими ознаками?

2. Які групи хребетних тварин вам відомі? які риси будови притаманні кожній з них?

3. Наведіть приклади хребетних тварин (свійських або диких), відомі вам з повсякденного життя. До яких систематичних груп вони належать?

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Хребетні тварини є підтипом типу Хордові. Загальними ознаками Хребетних тварин є такі:

• хрящовий або кістковий осевий скелет, що розвивається навколо хорди;

• наявність черепа з щелепами; центральна нервова система у вигляді нервової трубки, що диференційована на головний та спинний мозок;

• парні кінцівки, пояси кінцівок;

• травні залози: печінка, підшлункова залоза;

• органи дихання — зябра або легені;

• кровоносна система замкнена, наявність серця на черевній стороні тіла;

• посмугована скелетна мускулатура;

• органи виділення — парні нирки .

1) Клас Хрящові риби: мають хрящовий скелет, не мають зябрових кришок та плавального міхура. Тіло торпедоподібної форми. Представники: Надряд Акули — акула китова; гігантська акула-молот; катран чорноморський; Надряд Скати — скат-хвостокіл; скат електричний; манта;

2) Клас Кісткові риби: мають кістковий скелет, зяброві кришки, плавальний міхур. Тіло сплющено з боків. Представники: Ряд Осетроподібні — європейський осетер; білуга, стерлядь; севрюга; шип; ряд оселедцеподібні — хамса; чорноморський оселедець; чорноморська кілька; тюлька; Ряд Лососеподібні — кета; горбуша; сьомга; лосось чорноморський; форель райдужна; ряд окунеподібні — окунь звичайний; риба-меч; блакитний тунець; скумбрія атлантична; бичок-цуцик морський; атлантичний блакитний марлин; Ряд Коропоподібні — тараня; лящ; карась звичайний; товстолобик білий; Надряд Кистепері — латимерія; Надряд дводишні — південноамериканський лусковик; рогозуб.

3) Клас Земноводні: тіло розділене на голову, тулуб та кінцівки з плавальними перетинками; шкіра волога, має залози, що виділяють слиз. Перші хребетні мешканці суходолу, розмноження і розвиток відбуваються у прісній воді. Представники: Ряд Безхвості — ропуха зелена; райка деревна; жаба-голіаф; Ряд Хвостаті — тритон звичайний; гребінчастий тритон; саламандра плямиста; Ряд Безногі — кільчаста черв’яга звичайна.

4) Клас Плазуни: шкіра суха, захищена роговими лусками й щитками; залоз немає. Відкладають яйця, що мають білкову і пергаментну оболонки. Перші справжні наземні хребетні тварини. Представники: Ряд Лускаті — ящірка прудка; веретільниця ламка; варан сірий; вуж звичайний; гадюка звичайна; Ряд Черепахи — європейська болотяна черепаха; галапагоська слонова черепаха; зелена, або супова черепаха; Ряд Крокодили — алігатор міссісіпський; крокодил нільський; гавіал справжній.

5) Клас Птахи: тварини, що пристосовані до польоту, мають обтічну форму тіла; суху, укриту пір’ям (видозміненими лусочками), шкіру; передні кінцівки перетворені на крила. Представники: Ряд Пінгвіни — імператорський пінгвін; малий пінгвін; пінгвін Аделі; Ряд Страуси — страус африканський; Ряд Нанду — нанду звичайний; Ряд Ему та Казуари — звичайний ему; казуар звичайний; Ряд Ківі — ківі звичайний; Ряд Дятлоподібні — дятел зелений; дятел строкатий; великий тукан; Ряд Куроподібні — куріпка біла; рябчик звичайний; фазан звичайний; Ряд Гусеподібні — лебідь-шипун; гуска сіра; крижень; Ряд Денні хижі птахи, або Соколоподібні — боривітер звичайний; шуліка чорний; яструб великий, або тетерев’ятник; Ряд совоподібні — пугач звичайний; сова вухата; сич хатній; Ряд Лелекоподібні — лелека білий; чапля сіра; чапля велика біла; Ряд Журавлеподібні — журавель сірий; журавель степовий, або красавка; Ряд Горобцеподібні — шпак звичайний; горобець хатній; синиця велика.

6) Клас Ссавці: розвиток ембріону відбувається у матці, властиве живонародження, вигодовують малят молоком. Представники: Підклас Яйцекладні, Однопрохідні або Першозвірі: качкодзьоб; єхидна австралійська. Підклас Сумчасті: кенгуру рудий; коала; опосум північноамериканський. Підклас Плацентарні: Ряд Комахоїдні — кріт звичайний; їжак вухатий; хохуля руська; Ряд Рукокрилі — вечірниця руда; вухань звичайний; нічниця водяна; Ряд Гризуни — миша польова; ондатра болотяна; бобер річковий; Ряд Хижі — вовк звичайний; рись звичайна; ведмідь бурий; Ряд Ластоногі — північний морський котик; тюлень гренландський; морж; Ряд Китоподібні — кит синій; кашалот; косатка; Ряд Парнокопитні — кабан дикий; олень благородний; жираф; Ряд Непарнокопитні — тапір чепрачний; білий носоріг; зебра саванна; Ряд Примати — лемур котячий; зелена мартишка; шимпанзе звичайний.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

1. Наведіть загальні риси, що притаманні хребетним тваринам. На які групи їх поділяють за сучасною систематикою?

2. Порівняйте Хрящових та Кісткових риб . Наведіть спільні та відмінні риси.

3. Порівняйте Земноводних та Плазунів, зазначте спільні та відмінні риси будови та способу життя. Які прогресивні риси будови мають Земноводні порівняно з Кістковими рибами?

4. Порівняйте Ссавців і Птахів із Плазунами . Які прогресивні риси будови в них з’явилися у процесі еволюції? Яких пристосувань вони набули для опанування нових екологічних ніш та середовищ життя?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний параграф Підготувати опис одного виду хребетних тварин (за вибором учня) із зазначенням його положення за сучасною систематикою





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити