Біологія 10 клас - розробки уроків - Євсеєв Р.С., Задорожний К.М. 2018

Обмін речовин і перетворення енергії
ВІТАМІНИ, ЇХНЯ РОЛЬ В ОБМІНІ РЕЧОВИН

Цілі уроку:

освітня: сформувати поняття про вітаміни як біологічно активні речовини; розглянути основні групи вітамінів та їхню роль в обміні речовин;

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив вітамінів на живий організм; уміння працювати з різними джерелами інформації;

виховна: виховувати розуміння значення вивчення процесів обміну для формування навичок здорового способу життя.

Обладнання і матеріали: таблиці вмісту вітамінів у продуктах харчування.

Базові поняття і терміни: водорозчинні вітаміни, жиророзчинні вітаміни.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання до бесіди

1. Що означають поняття «біологічно активні речовини», «провітаміни», «вітаміни»?

2. Які функції, на вашу думку, виконують вітаміни у живих організмах?

3. Як можна з’ясувати вміст вітамінів у продуктах харчування?

4. Чи аналізували ви свій добовий раціон на вміст необхідних вітамінів? Якими були результати вашого дослідження?

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Вітаміни — біологічно активні речовини різної хімічної природи, необхідні в невеликих кількостях для нормального обміну речовин і життєдіяльності живих організмів. На сьогодні відомо близько 25 вітамінів, кожен з яких має літерне позначення та хімічну назву.

В організмі людини деякі вітаміни не синтезуються взагалі, тому вони повинні обов’язково надходити в складі їжі. Інші вітаміни синтезуються кишковою мікрофлорою і всмоктуються в кров, тому навіть за відсутності таких вітамінів у їжі організм може не відчувати в них потреби.

За фізико-хімічними властивостями вітаміни ділять на дві групи: жиророзчинні (A, D, E, K) і водорозчинні (вітаміни групи B, вітаміни C, H, P).

Назва

Хімічна назва

Біологічна дія

Жиророзчинні вітаміни

A

Ретинол

Необхідний для нормального обміну речовин, забезпечує нормальний ріст організму. Входить до складу зорового пігменту родопсину, необхідний для повноцінного зору

D

Кальциферол

Бере участь у засвоєнні солей Кальцію і Фосфору, їх відкладенні в кістковій тканині

E

Токоферол

Стимулює м’язову діяльність і функції статевих залоз; є природним антиоксидантом

K

Філохінон

Бере участь у біосинтезі протромбінового комплексу і сприяє нормальному зсіданню крові

Водорозчинні вітаміни

В1

Тіамін

У складі коферменту тіамінпірофосфату (кокарбоксилази) бере участь у реакціях декарбоксилювання кетокислот

В2

Рибофлавін

У складі деяких окисно-відновних ферментів бере участь у реакціях переносу електронів, у перетвореннях амінокислот та інших сполук. Сприяє загоюванню ран, забезпечує світловий і колірний зір

B3 (PP)

Нікотинова

кислота

В організмі перетворюється на нікотинамід, який вступає в реакцію з НАД та НАДФ. Бере участь у обміні білків, ліпідів, амінокислот та пуринів

В5

Пантотенова

кислота

Входить до складу коферменту А, що відіграє важливу роль у процесах ацетилювання й окиснення. Бере участь у вуглеводному і жировому обміні

В6

Піридоксин

У тканинах перетворюється на піридоксальфосфат — кофермент, що бере участь головним чином у реакціях синтезу і розщеплення амінокислот, які є складовою білків

В9

Фолієва

кислота

Необхідна для росту й розвитку кровоносної та імунної системи. Стимулює утворення еритроцитів та лейкоцитів, знижує вміст холестерину у крові

В12

Кобаламін

Входить до складу деяких ферментів. Активує білковий обмін, бере участь у біосинтезі метіоніну, нуклеїнових кислот, впливає на вуглеводний і жировий обмін; бере участь у кровотворенні

C

Аскорбінова

кислота

Бере участь у регулюванні окисно-відновних процесів, що відбуваються в організмі; у вуглеводному обміні, зсіданні крові, регенерації тканин; в утворенні стероїдних гормонів; у синтезі колагену та нормалізації проникності капілярів

H

Біотин

Бере участь у реакціях переносу CO2 до органічних сполук (у біосинтезі жирних кислот)

За фізіологічною дією вітаміни поділяють на кілька груп:

• вітаміни, що підвищують загальну реактивність організму (B1, B2, PP, A, C);

• антигеморагічні (C, K) (з кровоспинними властивостями);

• антианемічні (B12, C);

• антиінфекційні (C, A).

За недостатнього надходження вітамінів у організм протягом деякого часу виникають характерні й небезпечні патологічні зміни. За задоволенням потреби організму у вітамінах існують три патологічні стани: авітаміноз — тривала повна або майже повна відсутність одного з вітамінів (поліавітаміноз — нестача одразу кількох вітамінів); гіповітаміноз — часткова, але та, що вже проявилася специфічним чином, недостатність вітаміну; гіпервітаміноз — тривале надлишкове введення в організм будь-якого вітаміну.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

1. На які групи поділяють вітаміни відповідно до властивостей?

2. Складіть таблицю «Біологічна дія вітамінів».

3. Знайдіть і зазначте в таблиці добову потребу в різних вітамінах відповідно до свого віку.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний параграф у підручнику. Скласти таблицю «Вміст вітамінів у продуктах харчування». Проаналізувати свій добовий раціон на вміст необхідних для нормального розвитку вітамінів.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити