Біологія 10 клас - розробки уроків - Євсеєв Р.С., Задорожний К.М. 2018

Обмін речовин і перетворення енергії
ПОРУШЕННЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН (МЕТАБОЛІЗМУ), ПОВ'ЯЗАНІ З НЕСТАЧЕЮ ЧИ НАДЛИШКОМ НАДХОДЖЕННЯ ПЕВНИХ ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ, РЕЧОВИН

Цілі уроку:

освітня: сформувати поняття про порушення обміну речовин, пов'язані з нестачею або надлишком надходження певних хімічних елементів та речовин;

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив нестачі та надлишку вітамінів і мікроелементів на живий організм;

виховна: виховувати розуміння значення вивчення процесів обміну для формування навичок здорового способу життя.

Обладнання і матеріали: таблиці вмісту вітамінів та елементів у продуктах харчування.

Базові поняття і терміни: авітаміноз, гіповітаміноз, гіпервітаміноз.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології; збереження власного здоров'я.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

1. Чи може бути шкідливою нестача певних хімічних елементів та їхніх сполук для здоров’я людини?

2. Чи може бути шкідливим для організмів надлишок цих же хімічних речовин?

3. За якими ознаками це можна виявити?

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Як ви вже знаєте, за задоволенням потреби організму у вітамінах існують три патологічні стани: авітаміноз — тривала повна або майже повна відсутність одного з вітамінів (поліавітаміноз — нестача одразу кількох вітамінів); гіповітаміноз — часткова, але та, що вже проявилася специфічним чином, недостатність вітаміну; гіпервітаміноз — тривале надлишкове введення в організм будь-якого вітаміну.

Зараз ми з вами з’ясуємо, які саме зміни у організмі людині спричиняє нестача або надлишок вітамінів. Складемо порівняльну таблицю «Прояви надлишку та нестачі вітамінів у організмі людини».

Елемент або речовина

Прояви нестачі

Прояви надлишку

Жиророзчинні вітаміни

A

Ретинол

Блідість і сухість шкіри, схильність до лущення, утворення вугрів, сухість і тьмяність волосся, ламкість нігтів. Світлобоязнь, нічна сліпота і ксерофтальмія

Нудота, блювання, анорексія, головний біль, утрата волосся, біль у суглобах, ламкість кісток, збільшення печінки і селезінки

D

Кальциферол

Порушення мінерального обміну, у дітей — рахіт

Блювання, діарея, втома, втрата ваги, відкладання сполук Кальцію у м’яких тканин

E

Токоферол

Зменшення тривалості життя еритроцитів і гемоліз, ламкість капілярів, дегенерація спинного мозку

сповільнене загоєння ран, зниження адгезії тромбоцитів і збільшення часу утворення згустку крові

K

Філохінон

Кровотечі, зниження активності деяких ферментів

Невідомі

Водорозчинні вітаміни

В1

Тіамін

Порушення вуглеводного обміну, захворювання бері-бері

Невідомі

В2

Рибофлавін

Сухість і тріщини губ, виразки в кутах губ, глибокі тріщини на пальцях; уповільнене загоювання ран

Невідомі

В3(PP)

Нікотинова

кислота

Пелагра, симптомами якої є дерматит, діарея та деменція

Гіперглікемія, розширення кровоносних судин, ураження печінки, подагра

В5

Пантотенова

кислота

Порушення обміну речовин (дерматити, депігментація, припинення росту та ін.)

Невідомі

В6

Піридоксин

У дітей: дратівливість, конвульсії, анемія, блювання, слабкість, біль у животі.

У дорослих: себорейні ушкодження навколо очей і рота, підвищена ймовірність серцевих захворювань

Пригнічення глибинних сухожильних рефлексів, заніміння кінцівок, труднощі під час ходьби, ушкодження нервів

В9

Фолієва кислота

Анемія, розлади шлунково-кишкового тракту, діарея

Невідомі

В12

Кобаламін

Перніціозна анемія, що проявляється блідістю, анорексією, втратою ваги, задишкою; неврологічні розлади

Невідомі

C

Аскорбінова

кислота

Цинга

Діарея, підвищена мобілізація мінеральних речовин кісткової тканини, посилене зсідання крові, формування ниркових каменів

H

Біотин

Ураження шкіри

Невідомі

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

1. Знайдіть інформацію і складіть таку саму таблицю для хімічних елементів (мікро- та макроелеменів).

2. Опишіть симптоми нестачі та надлишку в організмі людини певних макроелементів.

3. За якими симптомами можна виявити нестачу або надлишок певних водо- та жиророзчинних вітамінів в організмі людини?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний параграф підручника. Підготувати повідомлення «Значення якості питної води для збереження здоров’я людини» за джерелами у всесвітній мережі Інтернет.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити