Біологія 10 клас - розробки уроків - Євсеєв Р.С., Задорожний К.М. 2018
Репродукція і розвиток
СУТЬ ТА БІОЛОГІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ ЗАПЛІДНЕННЯ. ПРИЧИНИ ПОРУШЕННЯ ПРОЦЕСІВ ЗАПЛІДНЕННЯ У ЛЮДИНИ
Цілі уроку:
• освітня: сформувати знання про запліднення; з'ясувати його суть та визначити біологічне значення;
• розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, проаналізувавши причини порушення процесів запліднення у людини та їх безпосередні наслідки;
• виховна: на прикладі процесів запліднення у людини виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах.
Обладнання і матеріали: таблиці «Жіноча статева система», «Будова яйцеклітини», «Чоловіча статева система», «Будова сперматозоїда».
Базові поняття і терміни: запліднення, зовнішнє запліднення, внутрішнє запліднення, екстракорпоральне запліднення, контрацепція.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
1. Пригадайте особливості статевого розмноження організмів. У чому його переваги порівняно з нестатевим?
2. Що таке комбінативна мінливість? Яке її значення для організмів?
3. Як відбувається запліднення у тварин і рослин?
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
1. Суть та біологічне значення запліднення
Статеве розмноження тварин і рослин відбувається за допомогою запліднення. Запліднення — це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин, унаслідок чого відновлюється диплоїдний набір хромосом, характерний для даного виду, та утворюється якісно нова клітина — зигота (запліднена яйцеклітина, або одноклітинний зародок).
Етапи запліднення у людини є такими:
1) дистантна взаємодія та зближення гамет — рух сперматозоїдів у напрямку речовин, які виділяють яйцеклітини; відбувається за хемотаксисом; наближенню також сприяють перистальтичні рухи та рухи війок епітелію маткових труб;
2) контактна взаємодія й активізація яйцеклітини — численні сперматозоїди наближаються до яйцеклітини та вступають у контакт з її оболонкою, вивільняючи ферменти акросоми, внаслідок чого яйцеклітина позбувається променистого венця; сперматозоїди проникають крізь прозору оболонку яйцеклітини в навколожовтковий простір; у цей час завершується достигання яйцеклітини — вона містить 23 хромосоми;
3) входження сперматозоїда в яйцеклітину та наступне злиття (сингамія) — як правило, один сперматозоїд проникає крізь жовткову оболонку клітини в її цитоплазму, відбувається злиття ядер сперматозоїда та яйцеклітини з відновленням диплоїдного набору хромосом; одразу після проникнення сперматозоїду оболонка яйцеклітини потовщується й ущільнюється (виникає так звана оболонка запліднення), що запобігає проникненню інших сперматозоїдів. У результаті запліднення виникає диплоїдна зигота.
Таким чином, біологічне значення запліднення полягає в такому:
1) відновлення диплоїдного набору хромосом унаслідок об’єднання чоловічого та жіночого гаплоїдних наборів;
2) передача спадкових ознак наступному поколінню;
3) утворення нових ознак (або їх комбінацій) у нащадків, наслідком якого є збільшення мінливості; з’являється матеріал для добору;
4) вибірковість запліднення (тільки в межах виду) забезпечує збереження виду як цілого.
2. Причини порушення процесів запліднення у людини та способи контрацепції
Найчастіші причини порушення запліднення є такими:
• обмежена тривалість життя сперматозоїдів та яйцеклітин і ще менша тривалість здатності до запліднення (звільнена з яєчника яйцеклітина зберігає здатність до запліднення впродовж 24 годин; сперматозоїди втрачають запліднюючу здатність у статевих шляхах жінки максимум через 1-2 доби);
• зменшення швидкості руху сперматозоїдів (зазвичай 1,5-3 мм/хв);
• невідповідність потраплянню сперматозоїдів до статевої системи жінки часу овуляції;
• запальні явища та зміна рН у статевих шляхах жінки;
• патології статевих шляхів чоловіка чи жінки;
• інфекція статевих шляхів;
• кількість сперматозоїдів менша за 150 млн (або менша за 60 млн/1 мл);
• вік чоловіка та жінки (з віком у жінок знижується здатність яйцеклітин до запліднення, у чоловіків — кількість і рухливість сперматозоїдів);
• гормональні розлади;
• хромосомні та генетичні порушення;
• шкідливі звички: паління тютюну, вживання алкоголю, наркотиків і навіть надмірної кількості кофеїну;
• послаблений імунітет та імунологічна несумісність партнерів;
• недостатнє харчування та нестача вітамінів; стреси.
Заплідненню також запобігають численні способи контрацепції:
• природні (визначення так званих «небезпечних» днів відносно овуляції, переривання статевого акту);
• бар’єрні (механічне запобігання потраплянню сперматозоїдів до яйцеклітини);
• гормональні (препарати гормонів, що пригнічують овуляцію або запобігають прикріпленню заплідненої яйцеклітини в матці);
• хімічні (створення бар’єру для сперматозоїдів);
• хірургічні (стерилізація чоловіка або жінки шляхом хірургічної операції).
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
1. У чому полягає біологічна суть запліднення?
2. Охарактеризуйте етапи запліднення у людини Що відбувається в кожному з них?
3. Назвіть причини порушення процесів запліднення у людини — природні та штучні.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний параграф підручника. Підготувати повідомлення: «Запліднення у нижчих, вищих та спорових рослин», «Екстракорпоральне запліднення», «Способи контрацепції».