Біологія 10 клас - розробки уроків - Євсеєв Р.С., Задорожний К.М. 2018

Репродукція і розвиток
ЧИННИКИ, ЗДАТНІ СПРАВЛЯТИ ПОЗИТИВНИЙ І НЕГАТИВНИЙ ВПЛИВ НА ПРОЦЕСИ РОСТУ ТА РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ

Цілі уроку:

освітня: з'ясувати, які чинники здатні справляти позитивний та негативний вплив на процеси росту та розвитку людини і в чому він полягає;

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити закономірності між дією різних чинників на здоров'я підлітка та наслідками цієї дії;

виховна: на прикладі позитивного та негативного впливу на процеси росту та розвитку різних чинників виховувати прагнення здорового способу життя.

Обладнання і матеріали: зображення, що ілюструють наслідки для здоров'я підлітків тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків, а також вплив здорового способу життя і занять спортом.

Базові поняття і терміни: здоровий спосіб життя, тютюнопаління, алкоголізм, наркоманія.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя; збереження власного здоров'я.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

1. Чи дотримуєтеся ви здорового способу життя? Поясніть його основні засади.

2. Чи є у вас знайомі, які палять? Який це впливає на їхнє здоров’я, спосіб життя, навчання?

3. Чи є у вас знайомі, що мають досвід уживання алкогольних напоїв? Який впливає ця звичка на їхнє життя?

4. Яку небезпеку становить для підлітка навіть одноразова спроба вживання наркотичної речовини?

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

1. Чинники, що здатні справляти позитивний вплив на процеси росту та розвитку людини

Чинники, що справляють позитивний вплив на організм, який росте і розвивається:

• безпечне і сприятливе середовище життя;

• відсутність надмірних і тривалих стресових факторів;

• відмова від тютюнопаління, вживання наркотиків та алкоголю;

• раціональне харчування;

• фізична активність відповідно до вікових та фізіологічних особливостей;

• достатня тривалість відпочинку та сну;

• дотримання особистої гігієни

2. Чинники, що здатні справляти негативний вплив на процеси росту та розвитку людини

Вплив алкоголю на організм підлітків:

• токсична дія й отруєння навіть у невеликих дозах;

• повільне виведення та розщеплення етанолу;

• порушення обміну речовин у нервовій тканині та передачі нервових імпульсів;

• порушення роботи судин головного мозку;

• токсичне пошкодження печінки;

• токсична дія на епітелій, що вистилає стравохід, шлунок, погіршення роботи шлунка;

• ураження серцево-судинної системи, легень і статевої системи;

• збільшення агресивності, погіршення пам’яті та здатності виконувати елементарні арифметичні дії;

• за хронічного отруєння — затримка розвитку, зниження інтелекту та розумової діяльності.

Вплив нікотину на організм підлітків:

• порушення формування легенів;

• кашель, задуха і порушення механізмів дихання;

• схильність до застуд, респіраторних інфекцій, захворювання на туберкульоз;

• нестача кисню у тканинах унаслідок зв’язування гемоглобіну чадним газом під час паління;

• порушення серцевого ритму;

• порушення гормонального статусу;

• розлади у роботі щитовидної залози;

• загальна слабкість, швидка втомлюваність, головний біль;

• погіршення пам’яті, здатності до обчислень; утруднення у навчанні;

• затримка росту та розвитку;

• немотивована агресія; проблеми в соціальній адаптації;

• захворювання на рак легенів у дорослому житті.

Вплив наркотичних речовин на організм підлітків:

• залежність виникає набагато швидше, ніж у дорослих наркоманів, а руйнівна сила — сильніша;

• порушення соціальної поведінки — агресивність, різкі зміни настрою, схильність до правопорушень (через необхідність отримувати наркотики);

• порушення психіки — погіршення пам’яті, логічного мислення, руйнування особистості;

• порушення роботи ЦНС — уповільнена і незрозуміла мова, порушення координації рухів;

• пригнічення роботи серцево-судинної системи, серцева недостатність, руйнування судин унаслідок ін’єкцій;

• пригнічення дихального центру, хронічний бронхіт, пневмонія;

• втрата апетиту, виснаження, порушення утворення травних ферментів, порушення функцій кишечнику, цироз печінки;

• розлади гормонального фону та статевої системи.

Негативний вплив на організм, що росте і розвивається, можуть також спричиняти фізико-хімічні факторів зовнішнього середовища, такі як численні забруднювачі, отрути, шкідливі опромінення тощо.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

1. Доведіть перевагу дотримання здорового способу життя.

2. Схарактеризуйте вплив тютюнопаління на підлітка.

3. Які наслідки має вживання алкоголю для організму, що розвивається і росте?

4. Доведіть небезпеку вживання наркотиків для здоров’я підлітка.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до оцінювання з теми «Репродукція і розвиток».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити