Усі уроки біології 10 клас - Р. С. Євсеєв 2018
Орієнтовне календарно-тематичне планування
№ |
Дата |
Тема уроку ЛР, ПР та проекти |
|
І СЕМЕСТР |
|||
Вступ |
|||
1 |
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. Фундаментальні властивості живого |
||
2 |
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства |
||
Тема 1. Біорізноманіття |
|||
3 |
Систематика — наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів |
||
4 |
Сучасні критерії виду |
Лабораторна робота № 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя) |
|
5 |
Віруси, віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. Гіпотези походження вірусів |
||
6 |
Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. Роль вірусів у еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами |
||
7 |
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування |
||
8 |
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів |
||
9 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції (Частина 1: Рослини) |
||
10 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції (Частина 2: Гриби) |
||
11 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції (Частина 3: Безхребетні тварини) |
||
12 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції (частина 4: Хребетні тварини) |
||
13 |
Представлення проектів «Характеристика видів за видовими критеріями» |
Проект № 1. Складання характеристики виду за видовими критеріями |
|
14 |
Узагальнення знань з теми «Біорізноманіття» |
||
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії |
|||
15 |
Білки, нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі |
||
16 |
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі |
||
17 |
Обмін речовин та енергії — основа функціонування біологічних систем |
||
18 |
Особливості обміну речовин в автотрофних організмів |
||
19 |
Особливості обміну речовин у гетеротрофних організмів |
||
20 |
Обмін вуглеводів, ліпідів та білків у організмі людини |
Практична робота № 1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків у організмі людини |
|
21 |
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів |
||
22 |
Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією |
||
23 |
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму |
||
24 |
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму |
||
25 |
Вітаміни, їхня роль в обміні речовин |
||
26 |
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин |
||
27 |
Значення якості питної води для збереження здоров’я людини |
||
28 |
Раціональне харчування — основа нормального обміну речовин |
||
29 |
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук у організмі людини |
||
30 |
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму |
||
31 |
Узагальнення знань з теми «Обмін речовин і перетворення енергії» |
||
II СЕМЕСТР |
|||
Тема 3. Спадковість і мінливість |
|||
32 |
Основні поняття генетики |
||
33 |
Закономірності спадковості. Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки (частина 1: Моногібридне схрещування, повне домінування) |
||
34 |
Гібридологічний аналіз (частина 2: Моногібридне схрещування, неповне домінування) |
||
35 |
Гібридологічний аналіз (частина 3: Ди- та полігібридне схрещування) |
||
36 |
Гібридологічний аналіз (частина 4: Кодомінування) |
||
37 |
Гібридологічний аналіз (частина 5: Зчеплене успадкування і кросинговер) |
||
38 |
Гібридологічний аналіз (частина 6: Успадкування, зчеплене зі статтю) |
||
39 |
Розв’язування генетичних задач |
Практична робота № 2. Розв’язування типових генетичних задач |
|
40 |
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині |
||
41 |
Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу |
||
42 |
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. Сучасний стан досліджень геному людини |
||
43 |
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. Позахромосомна (цитоплазматична)спадковість у людини |
||
44 |
Закономірності спадкової мінливості людини |
||
45 |
Закономірності неспадкової мінливості людини |
лабораторна робота № 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості |
|
46 |
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів |
||
47 |
Генетичний моніторинг у людських спільнотах. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів у популяціях |
||
48 |
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини |
||
49 |
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація |
||
50 |
Представлення проектів «Генетичний моніторинг у людських спільнотах», «Скринінг-програми для новонароджених», «Генотерапія та її перспективи» |
Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір). Орієнтовні теми: • Генетичний моніторинг у людськихспільнотах. • Скринінг-програми для новонароджених. • Генотерапія та її перспективи |
|
51 |
Узагальнення знань з теми «Спадковість і мінливість» |
||
Тема 4. Репродукція і розвиток |
|||
52 |
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів |
||
53 |
Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики |
||
54 |
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки |
||
55 |
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань |
||
56 |
Статеві клітини |
Лабораторна робота № 3. Вивчення будови статевих клітин людини |
|
57 |
Особливості гаметогенезу в людини |
||
58 |
Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини |
||
59 |
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я |
||
60 |
Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні й соціальні аспекти регуляції розмноження у людини |
||
61 |
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції) |
Лабораторна робота № 4. Вивчення етапів ембріогенезу |
|
62 |
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини |
||
63 |
Узагальнення знань з теми «Репродукція і розвиток» |
||
Узагальнення |
|||
64 |
Можливості й перспективи застосування досягнень біології |