Усі уроки біології 10 клас - Р. С. Євсеєв 2018

Обмін речовин і перетворення енергії
Вітаміни, їхня роль в обміні речовин

Цілі уроку:

освітня: сформувати поняття про вітаміни як біологічно активні речовини; розглянути основні групи вітамінів та їхню роль в обміні речовин;

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив вітамінів на живий організм; уміння працювати з різними джерелами інформації;

виховна: виховувати розуміння значення вивчення процесів обміну для формування навичок здорового способу життя.

Обладнання і матеріали: таблиці вмісту вітамінів у продуктах харчування.

Базові поняття і терміни: водорозчинні вітаміни, жиророзчинні вітаміни.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

1. Що означають поняття «біологічно активні речовини», «провітаміни», «вітаміни»?

2. Які функції, на вашу думку, виконують вітаміни в живих організмах?

3. Як можна з’ясувати вміст вітамінів у продуктах харчування?

4. Чи аналізували ви свій добовий раціон на вміст необхідних вітамінів? Якими були результати вашого дослідження?

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Вітаміни — біологічно активні речовини різної хімічної природи, необхідні в невеликих кількостях для нормального обміну речовин і життєдіяльності живих організмів. На сьогодні відомо близько 25 вітамінів, кожен з яких має літерне позначення та хімічну назву.

В організмі людини деякі вітаміни не синтезуються взагалі, тому вони повинні обов’язково надходити в складі їжі. Інші вітаміни синтезуються кишковою мікрофлорою і всмоктуються в кров, тому навіть за відсутності таких вітамінів у їжі організм може не відчувати в них потреби. У харчових продуктах можуть міститися не тільки самі вітаміни, але і речовини, які є їх попередниками, — провітаміни, які тільки після ряду біохімічних реакцій в організмі перетворюються на вітаміни.

У міру відкриття окремих вітамінів їх позначали буквами латинського алфавіту (А, В, С та ін.). Згодом з’ясувалося, що деякі з цих вітамінів є комплексом речовин, тому до літер почали додавати цифрові індекси (B1, B2, B6, K1, K2 та ін.). Після того як для вітамінів визначили хімічну структуру, їхні назви доповнили хімічними, і на сьогодні використовують саме хімічні позначення, рідше — літерні.

За фізико-хімічними властивостями вітаміни ділять на дві групи: жиророзчинні (А, D, Е, К) і водорозчинні (вітаміни групи В, вітаміни С, Н, Р).

Літерне позначення

Хімічна назва

Біологічна дія

Добова потреба, мг

Жиророзчинні вітаміни

A

Ретинол

Необхідний для нормального обміну речовин, забезпечує нормальний ріст організму. Входить до складу зорового пігменту родопсину, необхідний для повноцінного зору

1,5-2

D

Кальциферол

Бере участь у засвоєнні солей Кальцію і Фосфору, їх відкладенні в кістковій тканині

0,02

E

Токоферол

Стимулює м’язову діяльність і функції статевих залоз; є природним антиоксидантом

20-40

K

Філохінон

Бере участь у біосинтезі протромбінового комплексу і сприяє нормальному зсіданню крові

1-2

Водорозчинні вітаміни

B1

Тіамін

У складі коферменту тіамінпірофосфату (кокарбоксилази) бере участь у реакціях декарбоксилювання кетокислот

1,2-2

В2

Рибофлавін

У складі деяких окисно-відновних ферментів бере участь у реакціях переносу електронів, у перетвореннях амінокислот та інших сполук. Сприяє загоюванню ран, забезпечує світловий і колірний зір

1,5-2

B3(РР)

Нікотинова кислота

В організмі перетворюється на нікотинамід, який вступає в реакцію з НАД та НАДФ. Бере участь у обміні білків, ліпідів, амінокислот та пуринів

10

B5

Пантотенова кислота

Входить до складу коферменту А, що відіграє важливу роль у процесах ацетилювання й окиснення. Бере участь у вуглеводному і жировому обміні

10-20

B6

Піридоксин

У тканинах перетворюється на піридоксальфосфат — кофермент, що бере участь головним чином у реакціях синтезу і розщеплення амінокислот, які є складовою білків

2-4

B9

Фолієва кислота

Необхідна для росту та розвитку кровоносної та імунної системи. Стимулює утворення еритроцитів та лейкоцитів, знижує вміст холестерину в крові

0,3-1

В12

Кобаламін

Входить до складу деяких ферментів. Активує білковий обмін, бере участь у біосинтезі метіоніну, нуклеїнових кислот, впливає на вуглеводний і жировий обмін; бере участь у кровотворенні

0,003

H

Біотин

Бере участь у реакціях переносу CO2 до органічних сполук (у біосинтезі жирних кислот)

0,15-0,3

C

Аскорбінова кислота

Бере участь у регулюванні окисно- відновних процесів, що відбуваються в організмі; у вуглеводному обміні, зсіданні крові, регенерації тканин; в утворенні стероїдних гормонів; у синтезі колагену та нормалізації проникності капілярів

60-100

За фізіологічною дією вітаміни поділяють на кілька груп:

• вітаміни, що підвищують загальну реактивність організму (В1, B2, РР, А, С);

• антигеморагічні (С, К) (з кровоспинними властивостями);

• антианемічні (B12, С);

• антиінфекційні (С, А).

Хоча концентрація вітамінів у тканинах і добова потреба в них невеликі, але вже за недостатнього надходження вітамінів в організм протягом деякого часу настають характерні й небезпечні патологічні зміни. За задоволенням потреби організму у вітамінах існують три патологічні стани:

авітаміноз — тривала повна або майже повна відсутність одного з вітамінів (поліавітаміноз — нестача одразу кількох вітамінів);

гіповітаміноз — часткова, але та, що вже проявилася специфічним чином, недостатність вітаміну;

гіпервітаміноз — тривале надлишкове введення в організм будь-якого вітаміну.

Порушення, що виникають унаслідок цих станів, ми розглянемо на наступному уроці.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

1. На які групи поділяються вітаміни відповідно до своїх властивостей?

2. Складіть таблицю «Біологічна дія вітамінів».

3. Зазначте добову потребу в них відповідно до свого віку.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний параграф у підручнику. Скласти таблицю «Вміст вітамінів у продуктах харчування». Проаналізувати свій добовий раціон на вміст необхідних для нормального розвитку вітамінів.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити