Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014

Тема 1. Клітина
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 2

Тема. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа

Мета: закріпити навички роботи зі світловим мікроскопом, навчити виготовляти мікропрепарати; довести, що органи рослини мають клітинну будову; ознайомити з будовою рослинної клітини.

Обладнання: мікроскопи; обладнання для виготовлення мікропрепаратів: предметні та накривні скельця, препарувальні голки, піпетки, пінцети, фільтрувальний папір, цибулина цибулі, розчин йоду, склянка з водою.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

I. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).

1. 3 якою метою використовують шкільний світловий мікроскоп?

2. Які правила користування мікроскопом вам відомі?

3. Чому необхідно дотримуватися правил поводження з мікроскопом?

II. Виконання практичної роботи.

Інструктивна картка

1. Поставте мікроскоп у робоче положення, для цього поверніть його штативом до себе, дзеркалом та столиком від себе проти лівого плеча, приблизно на 2-3 см від краю стола, спеціальною серветкою протріть об’єктив, окуляр та дзеркало.

2. Освітіть поле зору мікроскопа, дивлячись в окуляр лівим оком і не закриваючи правого, поверніть дзеркало в напрямі джерела світла, доки поле зору не буде рівномірно освітлене.

3. Виготовте препарат шкірочки цибулі. На предметне скло піпеткою крапніть краплину чистої води. Розріжте цибулину на декілька частин та відокремте соковиту луску. З увігнутого боку луски препарувальною голкою зніміть тонку прозору плівку й опустіть її у воду на предметне скло. Розправте за допомогою препарувальної голки. У воду додайте краплину розчину йоду, накрийте накривним скельцем, витісняючи пухирці повітря.

4. Розгляньте виготовлений препарат під мікроскопом. Обережно пересуваючи предметне скло на предметному столику, знайдіть таке місце на мікропрепараті, де найкраще видно клітини.

5. Розгляньте клітини шкірочки цибулі при великому збільшенні мікроскопа (об’єктив — 20х, окуляр — 15х).

6. Знайдіть на препараті темну смугу, що оточує клітину — оболонку, під нею зернисту речовину — цитоплазму. У цитоплазмі добре видно ядро. Знайдіть вакуолі з клітинним соком, які світліші за цитоплазму. Порахуйте їх.

7. Намалюйте у зошиті схему будови клітини шкірочки цибулі. Підпишіть назви складових частин клітини: оболонку, цитоплазму, ядро, вакуолі.

8. 3а допомогою підручника або додаткової літератури визначте, яке значення має кожна складова частина клітини. Дані запишіть в таблицю.

Складові частини клітини

Їх вигляд під мікроскопом

Функціональне значення у клітині

1. Оболонка

2. Цитоплазма

3. Ядро

4. Вакуолі



9. На основі проведеного дослідження сформулюйте висновки.

III. Закріплення знань учнів.

Завдання 1. Знайдіть правильні відповіді.

1. Ядро клітини знаходиться у:

а) цитоплазмі;

б) вакуолі.

2. До оболонки клітини прилягає:

а) вакуоля;

б) цитоплазма;

в) ядро.

3. Цитоплазма складається з:

а) води;

б) органічних речовин;

в) неорганічних речовин;

г) води, органічних і неорганічних речовин.

4. Вакуолі заповнені:

а) водою;

б) водним розчином органічних і неорганічних речовин;

в) пігментами.

Завдання 2. Прочитайте речення. Встановіть, які з них не коректні.

Оболонка клітини обмежовує її внутрішній вміст. Цитоплазма зберігає спадкову інформацію про клітину. У цитоплазмі містяться різні органели. Ядро підтримує тиск всередині клітини, сприяючи збереженню її сталої форми. Вакуолі органели, в яких здійснюється фотосинтез.

IV. Домашнє завдання.

1. Вивчити § підручника.

2. Підготувати презентації колекцій зображень клітин рослин і тварин.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити