Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014
Тема 1. Клітина
УТВОРЕННЯ НОВИХ КЛІТИН. РІСТ КЛІТИН
Мета: дати знання учням про найважливішу властивість клітин — здатність до поділу; сформувати поняття про життєвий цикл клітини та роль хромосом у поділі клітини; розкрити біологічне значення поділу клітини.
Основні поняття і терміни: поділ, ріст, мітоз, інтерфаза, профаза, метафаза, анафаза, телофаза, хромосоми, клітинний цикл, хроматиди.
Обладнання: таблиця «Мітоз», мікропрепарат «Мітоз у корінці цибулі», мікрофотографії «Мітоз у клітинах коріння цибулі», навчальний фільм або презентації про поділ і ріст клітин.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності. (Бесіда).
1. Як відбувається ріст органів будь-якого організму?
Учні пропонують 2 варіанти відповідей:
I — ріст клітин, збільшення їх розмірів;
II — збільшення кількості клітин внаслідок їх поділу.
Учитель зазначає, що першу відповідь не можна вважати
цілком правильною. Якби ріст органів організму зводився тільки до збільшення розмірів їх клітин, то клітини були б дуже великими. Тим часом у переважної більшості організмів клітини дуже дрібні, їх не можна побачити неозброєним оком.
Отже, ріст живих організмів відбувається за рахунок поділу клітин і їх росту (до певних розмірів).
2. Як відбувається поділ (розмноження) клітин і передача спадкової інформації?
3. Яка органела клітини відіграє основну роль при її поділі?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Ядро — система збереження, відтворення та реалізації спадкової інформації. (Розповідь учителя з елементами бесіди).
2. Поділ навпіл — основний спосіб розмноження прокаріотичних клітин. (Розповідь учителя з коментуванням малюнків, складання схеми).
Поділ прокаріотичної клітини
3. Мітоз — основний спосіб поділу еукаріотичних клітин. (Розповідь учителя з використанням таблиці та виконанням малюнків на дошці).
Зміст розповіді приблизно такий: «Головну роль у поділі клітини відіграє ядро, в якому містяться хромосоми. За допомогою хромосом передаються спадкові ознаки від клітини до клітини. Кожен вид організму містить у своїх клітинах сталу кількість хромосом, які мають сталу форму і розміри. Поділ клітин починається з поділу ядра, і кожне з ядер двох утворених клітин має таку саму кількість хромосом, як і ядро початкової клітини. Чому так відбувається?
4. Інтерфаза — період підготовки клітин до поділу. (Розповідь учителя з коментуванням малюнків на таблиці).
Підготовка клітини до поділу починається з того, що в ядрі стають добре помітними хромосоми, вони подвоюються, тобто утворюють пари.
5. Стадії мітозу та рівномірний розподіл спадкового матеріалу між дочірніми клітинами. (Розповідь учителя з коментуванням малюнків на таблиці, складання таблиці).
Стадії мітозу
Фаза мітозу |
Схематичний малюнок |
Процеси, що відбуваються у клітині |
Профаза |
Спіралізація хромосом, оболонка ядра розчиняється, утворюється веретено поділу. |
|
Метафаза |
Закінчується спіралізація хромосом та утворення веретена поділу; хромосоми розміщуються в екваторіальній площині та поділяються на хроматиди. |
|
Анафаза |
Розходження хроматид до різних полюсів клітин. |
|
Телофаза |
Деспіралізація хромосом, утворення ядерних оболонок навколо дочірніх ядер, руйнування веретена поділу, поділ цитоплазми та утворення двох дочірніх клітин. |
6. Біологічне значення мітозу. (Бесіда з учнями, формулювання висновків).
Висновки.
А. Збереження сталої кількості хромосом в ядрах молодих клітин;
Б. Спадкове передавання ознак і властивостей материнської клітини (будова і життєві функції).
7. Як відбувається ріст молодих клітин? (Розповідь учителя з демонстрацією малюнків молодих і старих клітин рослин).
Молоді клітини, на відміну від старих, не здатних ділитися, мають багато дрібних вакуоль. Ядро молодої клітини розміщене в центрі її. У старій клітині звичайно є одна велика вакуоля, а цитоплазма з ядром прилягає до клітинної оболонки.
III. Закріплення знань учнів.
Розглядання мікропрепарату «Мітоз в корінці цибулі» та мікрофотографїї при великому збільшенні мікроскопа.
Після розглядання мікропрепарату учні виконують схематичні малюнки послідовних змін у клітині в таблиці «Стадії мітозу».
IV. Домашнє завдання.
1. Вивчити § підручника.
2. Принести на урок проростки квасолі або пшениці, м’якоть плодів кавуна та помідора.