Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності
АМЕБА, ІНФУЗОРІЯ - ОДНОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ. СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ, ПРОЦЕСИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, БУДОВА, РОЛЬ У ПРИРОДІ
Мета: дати поняття про одноклітинних тварин; показати особливості організації клітин одноклітинного організму та прояви життєдіяльності; продовжувати формувати поняття про клітинну будову організмів.
Основні поняття і терміни: одноклітинні, багатоклітинні, амеба, інфузорія, пелікула, таксис, інцистування, гетеротрофи, автотрофи, міксотрофи.
Обладнання: таблиця «Одноклітинні організми», мікропрепарати одноклітинних організмів, колекції зображень одноклітинних організмів.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).
1. Що таке клітина?
2. Чи всі живі організми складаються з клітин?
3. Чи може живий організм складатися лише з однієї клітини?
4. Як називають організми, тіло яких складається лише з однієї клітини?
5. До яких царств живої природи належать одноклітинні?
II. Мотивація навчальної діяльності. (Розповідь учителя).
Одноклітинні поширені майже повсюдно. Місця їх існування це: вологий ґрунт, калюжі, прісні і морські водойми, багато з них паразити рослин, тварин і людини.
Тіло одноклітинних представлене однією клітиною, яка виконує функції цілого організму.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Загальна характеристика одноклітинних організмів. (Розповідь учителя з демонстрацією таблиці, записи в учнівських зошитах).
Характерні ознаки одноклітинних організмів
Ознаки |
Особливості |
Розміри тіла |
Від декількох мікрометрів до 2-3 мм. |
Форма тіла |
Різноманітна: непостійна (амеба), куляста (хлорела), овальна (евглена), у вигляді відбитка стопи (інфузорія) та інші. |
Будова |
Тіло представлене однією клітиною, яка виконує функції цілого організму. |
Зовнішні покриви |
Плазматична мембрана, або пелікула у гетеротрофних; в автотрофних — целюлозна оболонка. |
Тип живлення |
Автотрофи (хлорела), міксотрофи (евглена зелена, хламідомонада), гетеротрофи (амеба, інфузорія і паразитичні представники). |
Дихання |
Усією поверхнею тіла. |
Подразливість |
У вигляді рухових реакцій у напрямку до подразника або від нього, що називаються таксисами. |
Розмноження |
Бінарний або множинний поділ; у деяких видів відбувається статевий процес. |
Перенесення несприятливих умов |
Інцистування. |
2. Амеба протей — представник гетеротрофних одноклітинних твариноподібних організмів. Особливості будови і процесів життєдіяльності. (Самостійна робота учнів). Користуючись текстом та малюнками у підручнику, заповніть таблицю «Особливості будови та процесів життєдіяльності амеби протей».
Ознаки |
Особливості |
1. Розміри |
|
2. Будова клітини |
Мембрана, цитоплазма, ядро, травна вакуоля, скоротливі вакуолі (пульсуючі) |
3. Органели руху |
|
4. Живлення |
|
5. Дихання |
|
6. Розмноження |
|
7. Подразливість |
|
8. Перенесення несприятливих умов |
3. Інфузорія-туфелька, особливості її будови і процесів життєдіяльності. (Лабораторне дослідження «Спостереження інфузорій»).
Інструктивна картка
1. Підготуйте мікроскоп до роботи.
2. При малому збільшенні мікроскопа знайдіть на постійному мікропрепараті інфузорію-туфельку і розгляньте форму клітини.
3. При великому збільшенні мікроскопа знайдіть і розгляньте основні органели клітини.
4. Приготуйте тимчасовий препарат інфузорії-туфельки, скориставшись водою з акваріума, предметним та накривними скельцями, піпеткою та фільтрувальним папером.
5. На тимчасовому препараті простежте за процесами життєдіяльності інфузорії-туфельки.
6. Зобразіть схематично об’єкт дослідження і позначте його основні структури.
7. Зробіть висновок про особливості будови і процесів життєдіяльності інфузорії-туфельки у порівнянні з амебою протей.
3. Роль одноклітинних твариноподібних організмів у природі. (Розповідь учителя з елементами бесіди з використанням матеріалу підручника).
Вільноживучі одноклітинні — представники фауни прісних водойм — є джерелом живлення як для безхребетних, так і для хребетних тварин.
Які безхребетні тварини живуть у прісних водоймах, що живляться одноклітинними твариноподібними організмами?
Різні види найпростіших можуть існувати у прісних водоймах із неоднаковими ступенями забрудненості води.
Як цю властивість може використовувати людина?
Серед інфузорій є такі, що мешкають у шлунку корови. Ці найпростіші не завдають тварині жодної шкоди, бо живляться бактеріями, які живуть разом із ними. Завдяки інфузоріям відбувається перетравлення целюлози.
Але серед інфузорій є такі, що паразитують на шкірі риб, завдаючи шкоди риб’ячій молоді.
IV. Закріплення знань учнів.
Знайдіть та позначте правильні відповіді.
1. Амеба протей не має постійної форми.
2. Інфузорія-туфелька рухається за допомогою війок.
3. Найпростіші не відповідають на подразнення.
4. Амеба протей, на відміну від інфузорії-туфельки, дихає всією поверхнею тіла.
5. Продукти розпаду в одноклітинних твариноподібних організмів виводяться через травну вакуолю.
6. Клітини одноклітинних організмів побудовані складніше порівняно з клітинами багатоклітинних.
7. Органелами руху інфузорії-туфельки є джгутики.
8. Циста — це спосіб переживання несприятливих умов.
9. Реакція на подразнення в одноклітинних твариноподібних організмів проявляється у вигляді таксисів.
10. Клітина одноклітинних організмів — цілісний організм.
V. Домашнє завдання
1. Вивчити § підручника.
2. Випишіть ознаки, за якими інфузорія-туфелька відрізняється від амеби протей.
3. Підготувати реферат з презентаціями «Історія вивчення малярії як небезпечного захворювання людини».