Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності
УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ. ОДНОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ. ПЕРЕХІД ДО БАГАТОКЛІТИННОСТІ
Мета: узагальнити і перевірити знання учнів про особливості будови одноклітинних організмів, що належать до різних царств живої природи, прояви їх життєдіяльності та пристосування до середовищ життя; показати важливу роль одноклітинних у переході до багатоклітинних.
Оперативний тестовий контроль знань
І варіант
І. Завдання з вибором однієї правильної відповіді.
1. Вкажіть організм, який належить до одноклітинних:
A) шапинковий гриб;
Б) вольвокс;
B) губка бодяга;
Г) інфузорія-туфелька.
2. Вкажіть вільноживучий одноклітинний організм:
A) хлорела;
Б) амеба дизентерійна;
B) малярійний плазмодій;
Г) малярійний комар.
3. Представником гетеротрофних протистів є:
A) вольвокс;
Б) хлорела;
B) хламідомонада;
Г) інфузорія-туфелька.
4. Представником автотрофних протистів є:
A) евглена зелена;
Б) амеба звичайна;
B) амеба дизентерійна;
Г) інфузорія-туфелька.
5. Вкажіть форму подразливості, яка характерна для одноклітинних твариноподібних організмів:
A) тропізм;
Б) рефлекс;
B) таксис;
Г) настія.
6. Зазначте продукт, який отримують за допомогою дріжджів:
A) квашена капуста;
Б) кисле молоко;
B) хліб;
Г) цукор.
7. Вкажіть царство живих організмів, до якого належать водорості:
A) Рослини;
Б) Тварини;
B) Гриби;
Г) Бактерії.
8. Вкажіть спосіб, яким розмножуються протисти:
A) нестатевим;
Б) статевим;
B) вегетативним;
Г) не розмножуються.
9. Вкажіть, до якого відділу належить багатоклітинна водорість ульва:
A) зелені водорості;
Б) бурі водорості;
B) червоні водорості;
Г) діатомові водорості.
10. Вкажіть організм, який належить до прокаріотів:
A) хламідомонада;
Б) дріжджі;
B) губка;
Г) сінна паличка.
II. Завдання з вибором кількох правильних відповідей.
11. Вкажіть, чим може бути представлене тіло водоростей:
A) однією клітиною;
Б) колонією;
B) коренем та пагоном;
Г) сланню.
12. Назвіть характерні ознаки зелених водоростей:
A) поширені переважно в солоних водоймах;
Б) поширені переважно у прісних водоймах та на зволожених ділянках суші;
B) серед пігментів переважає хлорофіл;
Г) здійснюють процес фотосинтезу.
13. Зазначте способи запобігання інфекційним хворобам:
A) вчасні профілактичні щеплення;
Б) дотримання правил особистої гігієни;
B) вживання вітамінів;
Г) вживання великої кількості їжі.
14. Вкажіть представників одноклітинних твариноподібних організмів:
A) губка бодяга;
Б) дріжджі;
B) інфузорія-туфелька;
Г) евглена зелена.
15. Вкажіть, які організми належать до паразитичних:
A) амеба протей;
Б) дизентерійна амеба;
B) малярійний плазмодій;
Г) туберкульозна паличка.
16. Назвіть хвороби, які спричиняються бактеріями:
A) малярія;
Б) амебна дизентерія;
B) туберкульоз;
Г) ангіна.
III. Завдання на встановлення відповідності.
17. Знайдіть відповідність між означеннями та поняттями, що відображають будову евглени зеленої:
A) забезпечує рух у водному середовищі;
Б) виділяє воду і неперетравлені рештки;
B) забезпечує процес фотосинтезу;
Г) передає спадкову інформацію;
Д) забезпечує реакцію на світло.
1. вічко;
2. скоротлива вакуоля;
3. ядро;
4. джгутик.
18. Установіть відповідність між групами бактерій та їх формою:
1. коки;
2. спірили;
3. вібріони;
4. бацили.
A) циліндрична;
Б) коми;
B) кульки;
Г) еліпса;
Д) спірально вигнутої палички.
IV. Завдання на встановлення послідовності.
19. Установіть послідовність етапів живлення амеби:
A) надходження поживних речовин до цитоплазми клітини;
Б) захоплення їжі за допомогою псевдоподій;
B) видалення неперетравлених решток;
Г) виникнення травної вакуолі.
20. Встановіть послідовність етапів приготування тіста при застосуванні дріжджів:
A) виділення вуглекислого газу;
Б) бродіння цукрів за участі дріжджів;
B) тісто при випіканні стає пухким;
Г) внаслідок виділення вуглекислого газу тісто піднімається вверх.
V. Завдання відкритого типу.
21. Яка роль у природі та практичне значення губок?
22. Доведіть, що одноклітинна водорість є окремим організмом.
II варіант
І. Завдання з вибором однієї правильної відповіді.
1. Вкажіть характерну ознаку всіх видів водоростей:
A) одноклітинність;
Б) здатність до фотосинтезу;
B) наявність ризоїдів;
Г) поширені тільки у воді.
2. Вкажіть функцію червоного вічка хламідомонади:
A) світлосприйняття;
Б) фотосинтез;
B) рух клітини;
Г) регулювання внутрішньоклітинного тиску.
3. Зазначте органели руху в амеби протея:
A) скоротливі вакуолі;
Б) війки;
B) джгутики;
Г) псевдоподії.
4. Назвіть одноклітинну тварину зі змішаним типом живлення:
A) амеба протей;
Б) інфузорія-туфелька;
B) малярійний плазмодій;
Г) евглена зелена.
5. Зазначте тварину, яка переносить збудника сонної хвороби:
A) муха це-це;
Б) малярійний комар;
B) кімнатна муха;
Г) іксодовий кліщ.
6. Вкажіть, яка слань характерна для ульви:
A) ниткоподібна;
Б) спіралеподібна;
B) пластинчаста;
Г) кущикоподібна.
7. Губка належить до організмів:
A) одноклітинних;
Б) багатоклітинних;
B) колоніальних;
Г) багатоклітинних і колоніальних.
8. Вольвокс належить до:
A) колоніальних форм;
Б) входить до складу бентосу;
B) одноклітинних організмів;
Г) багатоклітинних організмів.
9. Зазначте бактерії, які належать до автотрофних організмів:
A) бактерії гниття;
Б) паразитичні бактерії;
B) фотосинтезуючі бактерії;
Г) бактерії бродіння.
10. Дріджджі — це:
A) одноклітинні твариноподібні організми;
Б) одноклітинні зелені водорості;
B) збірна група представників царства Гриби;
Г) прокаріотичні організми.
II. Завдання з вибором кількох правильних відповідей.
11. Вкажіть представників протистів:
A) дріжджі;
Б) хлорела;
B) малярійний плазмодій;
Г) амеба дизентерійна.
12. Вкажіть ознаки, за якими евглена зелена відрізняється від інфузорії-туфельки:
A) стала форма клітини;
Б) рух за допомогою джгутика;
B) наявність світлочутливого вічка;
Г) рух за допомогою псевдоподій.
13. Вкажіть ознаки, спільні для бактерій і клітини рослини:
A) наявність клітинної стінки;
Б) відсутність плазматичної мембрани;
B) наявність спадкової речовини;
Г) відсутність мітохондрій.
14. Зазначте твердження, що не стосується грибів:
A) гетеротрофний тип живлення;
Б) здатність до фотосинтезу;
B) запасна речовина — крохмаль;
Г) належать до царства Рослини.
15. Вкажіть ознаки, за якими відрізняють хлорелу від хламідомонади:
A) одноклітинність;
Б) відсутність вічка;
B) відсутність джгутиків;
Г) у клітинах переважає хлорофіл.
16. Змішаний тип живлення характерний для:
A) хламідомонади;
Б) хлорели;
B) евглени зеленої;
Г) вольвокса.
III. Завдання на встановлення відповідності.
17. Встановіть відповідність між органелами хламідомонади та їх функціями.
1. світлочутливе вічко (стигма);
2. чашоподібний хлоропласт;
3. ядро;
4. кулястий піреноїд.
A) синтез і нагромадження поживних речовин;
Б) реакція на зміну освітлення;
B) органела руху;
Г) збереження спадкової інформації;
Д) містить різноманітні пігменти, зокрема хлорофіл.
18. Установіть відповідність між групами бактерій та способом живлення:
1. молочнокислі бактерії;
2. туберкульозні палички;
3. хемобактерії;
4. бульбочкові.
A) паразитичний;
Б) симбіотичний;
B) автотрофний;
Г) сапротрофний;
Д) міксотрофний.
IV. Завдання на встановлення послідовності.
19. Установіть послідовність дій при лікуванні інфекційного захворювання:
A) лікування за допомогою антибіотиків та інших лікарських засобів;
Б) звернутися до лікаря;
B) ізолювати хворого від здорових до моменту одужання;
Г) поміряти температуру.
20. Встановіть послідовність розташування складових частин тіла губки, починаючи із зовні:
A) центральна порожнина;
Б) мезоглея;
B) клітини зовнішнього шару;
Г) клітини внутрішнього шару.
V. Завдання відкритого типу.
21. Яку роль відіграють одноклітинні організми в екосистемах та в житті людини?
22. Значення колоніальних організмів в еволюції органічного світу.