Вивчення Біології в 6 класі - розробки уроків - І.В. Олійник 2014

Тема 3. Рослини
КВІТКА - ОРГАН СТАТЕВОГО РОЗМНОЖЕННЯ. БУДОВА І РІЗНОМАНІТНІСТЬ КВІТОК

Мета: розширити та поглибити знання учнів про будову та різноманітність квіток; сформувати знання про суть статевого розмноження у рослин; розвивати почуття прекрасного, виховувати екологічне мислення.

Основні поняття і терміни: генеративні органи, гамети, статеве розмноження, оцвітина, чашечка, віночок, тичинка, маточка, квітколоже, квітки: одностатеві, двостатеві, нестатеві.

Обладнання: модель квітки, кімнатні рослини на стадії цвітіння, таблиця «Будова квітки», відеоматеріал «Різноманітність квіток».

Структура уроку, основний зміст та методи роботи

І. Перевірка вивченого матеріалу. (Тестові завдання)

І варіант

І. Завдання з однією правильною відповіддю.

1. До органів не належить:

A) квітка;

Б) стебло;

B) клітина;

Г) корінь.

2. Фотосинтез — це:

A) якісні зміни, що відбуваються в рослині;

Б) надходження кисню і виділення вуглекислого газу;

B) процес утворення органічних речовин з неорганічних під дією сонячного проміння;

Г) здатність організму відповідати на подразнення.

3. Тканину, яка розташована на верхівці стебла і забезпечує ріст рослини, називають:

A) твірною;

Б) основною;

B) стрижневою;

Г) бічною.

5. Підземні видозміни пагонів:

A) колючки;

Б) цибулина;

B) вусики;

Г) вуса.

6. Складні листки є в:

A) калини;

Б) берези;

B) пшениці;

Г) каштану.

II. Завдання на встановлення відповідності.

7. Встановіть відповідність між назвою органа та виконуваною функцією:

A) корінь;

Б) листок;

B) брунька;

Г) стебло.

1. забезпечує наростання пагона;

2. утримує рослину в ґрунті;

3. об’єднує всі частини рослини;

4. забезпечує газообмін, випаровування води.

8. Встановіть відповідність між назвою рослини та способом розмноження:

A) папороть;

Б) морква;

B) тюльпан;

Г) каланхое.

1. насінням;

2. листковими живцями;

3. спорами;

4. цибулинами.

III. Завдання на встановлення послідовності.

1. Встановіть послідовність розташування зон кореня, починаючи від стебла:

A) зона розтягування;

Б) зона поділу;

B) кореневий чохлик;

Г) всисна зона;

Д) провідна зона.

2. Встановіть послідовність розташування шарів стебла, починаючи із зовнішнього:

A) корок;

Б) серцевина;

B) деревина;

Г) камбій;

Д) луб.

II варіант

І. Завдання з однією правильною відповіддю.

1. До вегетативних органів не належить:

A) квітка;

Б) корінь;

B) стебло;

Г) листок.

2. Розмноження — це ...

A) якісні зміни, що відбуваються в організмі.

Б) збільшення розмірів, об’єму, маси організму.

B) процес утворення органічних речовин з неорганічних.

Г) здатність організмів відтворювати собі подібних.

2. Зелені пластиди, в яких відбувається процес фотосинтезу, називають:

A) вакуолями;

Б) хлоропластами;

B) ядром;

Г) ризоїдами.

4. Види коренів:

A) мичкуваті;

Б) вегетативні;

B) стрижневі;

Г) додаткові.

5. Надземні видозміни пагонів:

A) кореневища;

Б) вуса;

B) стебла;

Г) цибулина.

6. Прості сидячі листки в:

A) конюшини;

Б) горобини;

B) яблуні;

Г) кукурудзи.

II. Встановіть відповідність між:

7. Назвою тканини і видом тканини:

A) провідна;

Б) покривна;

B) основна;

Г) твірна.

1. шкірка;

2. камбій;

3. судини;

4. фотосинтезуюча.

8. Назвою рослини і типом жилкування:

A) клен;

Б) подорожник;

B) жито;

Г) дуб.

1. дугове

2. паралельне

3. сітчасте

III. Завдання на встановлення послідовності.

1. Встановіть послідовність розташування зон кореня, починаючи від кінчика:

A) зона розтягування;

Б) зона поділу;

B) кореневий чохлик;

Г) всисна зона;

Д) провідна зона.

2. Встановіть послідовність дій при вегетативному розмноженні стебловими живцями:

A) Посадіть у горщик із ґрунтовою сумішшю.

Б) Зріжте верхню частину стебла.

B) Накрийте скляною банкою.

Г) Видаліть нижні листки.

II. Актуалізація опорних знань. (Бесіда за запитаннями).

1. Якими способами можуть розмножуватися рослини?

2. Які генеративні органи рослин ви знаєте?

3. Що таке гамети? Де вони утворюються?

4. 3 яких частин складається квітка?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя. Квіти — окраса нашого життя. Ці прекрасні витвори природи не залишають байдужими людей будь-якого віку, статі чи соціального походження.

Квіти — постійні супутники нашого життя. Коли народжується дитина, щасливу матір вітають ніжними букетами квітів — ромашок, тюльпанів, лілій, гладіолусів.

Закохані юнаки дарують своїм дівчатам чудові троянди, гвоздики, тюльпани, вишукані орхідеї. Вирушаючи перший раз до школи, щасливі першокласники дарують своїй вчительці букети яскравих айстр, жоржин, троянд, гербер.

Вітаючи рідних та близьких людей з ювілеями чи просто з днем народження, ми даруємо їм улюблені квіти. І навіть проводжаючи знайомих чи рідних людей в останню путь, ми теж несемо квіти.

2. Будова і різноманітність квіток. (Розповідь вчителя з демонструванням моделі квітки та таблиці «Будова квітки»).

Квітка — орган статевого розмноження рослин; вкорочений та обмежений у рості, видозмінений пагін.

Маточка і тичинки — головні частини квітки. Захищає їх оцвітина (пелюстки та чашолистики).

Залежно від наявності маточки та тичинок розрізняють: двостатеві (є і маточка, і тичинки); одностатеві (маточкові або тичинкові) та нестатеві квітки.

3. Генеративні частини (квітки) забезпечують статеве розмноження рослин. (Розповідь вчителя).

Жіночі статеві клітини (яйцеклітини) формуються у зародковому мішку зав’язі маточки. Чоловічі гамети (спермії) містяться в пилкових зернах. Процесу запліднення передує процес запилення.

Розрізняють рослини: однодомні, в яких жіночі та чоловічі квітки містяться на одній особині (кукурудза, огірок, береза), та дводомні, в яких маточкові та тичинкові квітки знаходяться на різних рослинах (тополя, верба, коноплі).

IV. Закріплення вивченого матеріалу. (Лабораторне дослідження).

Тема. Будова квітки

Мета: вивчити будову квітки, довести, що вона є органом статевого (генеративного) розмноження; розвивати вміння робити дослідження і узагальнювати здобуті знання.

1. Розгляньте будову квітки (на моделі чи живій квітці). Знайдіть такі частини квітки: квітконіжку, квітколоже, чашолистики, пелюстки, тичинки, маточку.

2. Роздивіться, яка оцвітина в запропонованих квітках: проста чи складна. Порахуйте кількість чашолистиків і пелюсток.

3. Знайдіть маточку. Розгляньте її частини: приймочку, стовпчик та зав’язь.

4. Спробуйте знайти тичинки. Підрахуйте їх кількість за допомогою лупи. Розгляньте їхню будову.

5. Замалюйте схему будови квітки. Позначте структурні частини.

6. Зробіть висновок, чому маточка і тичинки — головні частини квітки

V. Домашнє завдання.

1. Вивчити § підручника. Підготувати легенду, вірш, оповідання чи загадку про улюблену квітку.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити