ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ в 6 класі - Конспекти уроків

Тема 3. Рослини

УРОК 36. СУЦВІТТЯ. ТИПИ СУЦВІТЬ. БІОЛОГІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ СУЦВІТЬ

Мета: сформувати знання про суцвіття, з’ясувати характерні ознаки різних типів суцвіть; виявити переваги суцвіть над поодинокими квітками; формувати емоційно-ціннісне ставлення до живої природи.

Основні поняття і терміни: прості суцвіття (колос, китиця, зонтик, щиток, головка, початок), складні суцвіття (складний колос, складний щиток, складний зонтик, волоть).

Обладнання: гербарії рослин з різними типами суцвіть; відео- матеріал «Прості та складні суцвіття», таблиця «Типи суцвіть».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Перевірка домашнього завдання.

Квіти — вічні супутники нашого життя. Під вікнами осель українців цвітуть мальви та жоржини, чорнобривці й маки, буяють різнобарв’ям айстри й нагідки, троянди і дзвіночки.

Квіти, як і музика, створюють піднесений настрій, надихають на творчість і благородні справи.

Учень 1.

Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх, угадай?

Це конвалії у гаї

На галявині цвітуть.

І ніде, ніде немає

Кращих квіточок, мабуть!

В них так пахощів багато,

У такій вони красі...

Хай ростуть, не буду рвати!

Хай отут ростуть усі!

Учениця 2. Конвалія — символ ніжності, радості та краси, вірності та чистого кохання. В народі кажуть, що білі дзвіночки конвалії з’явилися як застиглий щасливий сміх лісової русалки — мавки, коли вона вперше відчула радість великого, щирого, взаємного кохання.

Сестра нарцисів, лілій ніжних

І неповторна серед них —

Цвіте прекрасна, білосніжна

Конвалія в лісах моїх.

Мов наречена з тонким станом,

стоїть, всміхається мені.

А запах ніжний, незрівнянний,

П’янкий, мов чари весняні.

Учень 3.

Я — перша квіточка весни.

Я — пролісковий цвіт.

Я пережив зимові сни,

І знов родивсь на світ.

У мене очі голубі —

Такі, як неба синь.

Росту між кленів і дубів,

Люблю і сонце й тінь.

Зелені рученьки мої

Листочками зовуть.

Я полюбив ліси й гаї,

Живу я здавна тут.

І вірю, люблять всі мене,

Як весну золоту,

Бо знають, що зима мине,

Коли я зацвіту.

Учень 4. Цю квітку з білосніжним віночком-хустинкою і яскраво-жовтим очком серцевини можна зустріти в саду і в полі, і в лузі.

Від сонечка жовтавого

Йдуть білі пелюстки,

Царівна поміж травами —

Цвітеш все літо ти.

Красуєшся до осені,

На сонці розімліла.

На золоте волоссячко

Вдягла віночок білий.

Люди давно переконалися в лікувальних властивостях ромашки.

Учень 5. Що ж це за квітка? Відгадайте!

Як припустить теплий дощик —

Я згорнусь в зелений кошик.

Придивись!

А коли година гожа,

Я на сонці в небі схожа.

Усміхнись!

Одцвіту я жовтим цвітом,

Одягну на себе літом

Капелюх.

Побіжить вітрець, повіє,

Капелюшок мій розвіє,

Наче пух!

Учень 6. Це кульбаба. Навесні під теплими і ласкавими променями сонця однією з перших починає зеленіти кульбаба. Мине тиждень-два — і суцільний килим яскраво-жовтих квіток кульбаби вистеляє простори лугів і садів. Згодом це палахкотіння затухає, а натомість серед свіжої зелені трав з’являються голівки сивої білизни. Дотик легенького подиху вітру — і маленькі «парашутики» з мініатюрним вантажем насіниною — закружляють у повітрі.

Учениця 7. Моя улюблена квітка — троянда. Розкажу вам легенду про троянду.

Царицею квітів замість сонливого лотоса, який був дуже красивий, але серед ночі забував про свої обов’язки, обрали білу троянду. Вона мала гострі колючки, що оберігали її чистоту, незайману красу. Коли соловейко побачив цю чарівну квітку, то був заворожений її красою. В пориві щирого захоплення він притис троянду до своїх грудей. Гострі колючки квітки, мов ніж, вп’ялися йому в серце.

Яскраво-червоні крапельки крові бризнули на пелюстки дивовижної квітки. Ось чому, за переказами, зовнішні пелюстки троянд зберігають рожевий відтінок.

Учень 8. А я люблю осінні квіти.

Полум’ям сяють жоржини

І сонце на щедрім крилі...

Божу красу для людини

Осінь несе по землі.

Тут гладіолуси розкішні,

Барвисті айстри аж горять,

А серед них гвоздики пишні

Яскравим цвітом майорять.

І чорнобривці, і жоржини

До сонця тягнуться увись.

У їх пелюстках в день осінній

Всі барви райдуги злились.

Учень 9. Я розкажу легенду про лікарську рослину нагідки.

Якось летів голуб. Його підстрелив злий чоловік. І випала в голуба з дзьоба зернина. Впала вона на землю і вмить проросла, перетворившись на рослину з блідо-зеленим стеблом і квітками оранжевого кольору. Впав поранений голуб. Але ось клюнув він квіточку раз — і став на лапки. Клюнув ще раз — і злетів. Бачив це пастух, який недалеко пас овець. Він розказав про побачене людям, і відтоді вони почали лікуватися нагідками. Ці дрібні оранжеві квіточки цвітуть на клумбах з квітня до осені. їх з лікувальною метою використовують для загоєння ран при опіках, хворобах очей, запальних захворюваннях горла.

Учень 10. Квіти дарують нам свою чарівну красу, ніжні аромати та лікувальні властивості.

В них так пахощів багато,

У такій вони красі...

Хай ростуть, не буду рвати!

Хай отут цвітуть усі!

II. Актуалізація опорних знань. (Бесіда за запитаннями).

1. Що таке квітка? З яких частин вона складається?

2. Чим проста оцвітина відрізняється від подвійної?

3. Що є головними частинами квітки?

4. Чим двостатеві квітки відрізняються від одностатевих?

5. Що утворюється в пиляках тичинок?

6. Де формуються яйцеклітини?

7. Які рослини називають однодомними, а які дводомними? Наведіть приклади таких рослин.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Суцвіття. (Пояснення вчителя з демонстрацією відеоматеріалів та гербаріїв).

У природі відносно великі квітки розташовані на рослинах поодиноко. Наприклад, квітки маку, тюльпана, лілії, нарциса — великі, на квітконіжці — одна квітка. А дрібні квітки, наприклад, конвалії, бузку, черемхи — зібрані групами.

Суцвіття — сукупність квіток, розташованих на спільній осі. Це своєрідне пристосування рослин до кращого їх запилення.

2. Типи суцвіть. (Розповідь вчителя, демонстрування таблиці «Типи суцвіть», складання схеми).

Залежно від розгалуження спільної осі суцвіття поділяють на прості та складні.

Учні в зошитах замальовують схеми суцвіть.

3. Значення суцвіть.

а) забезпечують краще запилення, тому що суцвіття більш помітні, ніж поодинокі квітки, для комах-запилювачів. У суцвіттях вітрозапильних рослин утворюється більше пилку, тому ймовірність потрапляння його на суцвіття теж більша.

б) утворюється більша кількість плодів з насінням, а це сприяє кращому поширенню рослини даного виду.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Знайдіть відповідність між назвами рослин і типом суцвіть, яке їм властиве.

A) жито;

Б) черемха;

B) цибуля

Г) груша;

Д) деревій.

1. простий зонтик;

2. щиток;

3. складний щиток;

4. складний колос;

5. китиця.

2. Вкажіть правильні твердження:

A) Якщо на нерозгалуженій осі розміщені поодинокі квітки, то це просте суцвіття.

Б) У черемхи, конвалії, смородини суцвіття — складний колос.

B) У суцвітті може бути кілька тисяч квіток.

Г) Ромашка, айстра, соняшник мають великі поодинокі квітки.

V. Домашнє завдання.

Вивчити § підручника.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити